Dacă aveţi vreun prieten sau o cunoştinţă motociclist, sigur l-aţi auzit spunând că abia aşteaptă luna mai ca să scoată motorul din garaj. Şi, în timp ce vă spunea asta, puteaţi vedea, dacă aţi fost atent, un zâmbet în colţul gurii şi o sclipire anume în ochi. Ei, cam aşa am aşteptat caravana DAF Roadshow 2018, un tur în patru oraşe ale ţării pentru a prezenta noile camioane care au câştigat titlul de „Camionul Internaţional al Anului 2018”. La nouă dimineaţa, când am ajuns eu la Academia „Titi Aur”, locul în care a avut loc prezentarea, camioanele aşteptau deja cuminţi pe pistă. Cei de la Evw Holding, importatorul DAF în România, au pregătit patru camioane:un DAF XF FT 530 D cu semiremorcă Krone, un DAF CF FAD 480 cu basculantă KH Kipper, un camion DAF CF FAN 340 cu suprastructură de expunere piese şi un DAF LF FA 170 cu suprastructură Tal Techniek și lift Dhollandia. N-am stat prea mult pe gânduri şi am urcat la volanul primului camion, DAF CF cu basculantă.
În dreapta mă aştepta deja un trainer de la ATA, care mi-a explicat regulile de siguranţă şi configuraţia traseului, adică zone cu pietriş, asfalt, cu urcări şi coborâri abrupte, dar şi curbe strânse. Autobasculanta era încărcată şi, fiind echipată cu o cutie automată, m-am gândit că se va urni destul de greu de pe loc. Da’ de unde?! Abia am atins pedala de acceleraţie că deja motorul pusese în mişcare mastodontul. Am apăsat şi mai tare acceleraţia, fiind pe o porţiune în linie dreaptă… Linişte totală, nu tu smucituri, bătăi şi trosnituri. Nimic! Aşa că m-am uitat în bord. Cutia Traxon schimba treptele de viteză la 1.000-1.200 de turaţii pe minut, la începutul zonei verzi, şi se adapta mereu la „piciorul” meu şi la traseu. După câteva viraje pe pietriş a urmat o curbă de 90 de grade la dreapta, pe asfalt, cu urcarea unei rampe abrupte. M-am gândit să îi fac camionului viaţa şi mai complicată, aşa că am decis să abordez urcarea plecând de pe loc. Doar că noul DAF e isteţ… A plecat de pe loc în treapta întâi, nu în a doua cum făcuse la începutul cursei, unde terenul era plat, şi a trecut fără efort în treapta a doua abia când acul turometrului a ajuns la maximul zonei verzi, astfel încât la revenire acul era tot în zona de eficienţă maximă. În vârful rampei, a trecut repede în treapta a treia şi deja aveam ceva emoţii, căci urma coborârea. Pentru astfel de situaţii, în dreapta volanului există o manetă, cea a retarder-ului. Am cuplat prima treaptă de încetinire, am ajutat-o puţin cu frâna de serviciu şi apoi am trecut la treapta a doua a retarder-ului. Nici nu mi-am dat seama când şi cum am coborât dealul, mai ales că la capătul său cutia îmi pregătise deja treapta de viteză optimă. „Şi, vă place cum schimbă vitezele? Mie mi se pare uimitioare cutia, deşi nu sunt un fan al maşinilor cu cutie automată. Dar să ai o cutie automată care schimbă atât de lin şi atât de precis pe un camion de asemenea tonaj mi se pare incredibil! Vă daţi seama cât de mult este uşurată viaţa unui şofer care lucrează zilnic 8-9 ore pe ea?”, mă întreabă retoric Mihai Marin, trainerul ATA care m-a însoţit în sesiunea de drive-test. I-am răspuns: „Pot să mai fac o tură? ”Revenind însă cu picioarele pe pământ, e bine de ştiut că şasiul modelelor CF Construction a fost gândit pentru rigiditate maximă, dar şi caracteristici superioare de conducere. Suportul are în partea din faţă un cadru în formă de Y, pentru a face loc noilor motoare EURO 6, care permite şi montarea unităţii de răcire, obţinând astfel un consum redus de carburant. Un alt element important care duce la scăderea consumului de carburant şi implicit a costurilor este software-ul foarte avansat al motorului şi senzorii care asigură întotdeauna amestecul optim de aer, carburant şi gaze de eşapament. Şasiul 8×4 destinat basculantelor este pregătit încă din fabrică prin montarea unor suporturi şi furnizarea unui model special de orificii. „Piaţa construcţiilor nu merge strălucit în România. Poate tocmai de aceea, cei care sunt pe această piaţă au nevoie de maşini fiabile şi eficiente, cu costuri de exploatare predictibile şi rezonabile. Noi le oferim exact acest lucru, dar şi servicii post-vânzare de calitate. Noi nu avem clienţi, avem doar parteneri.”, spune Ştefan Vâju, CEO EVW Holding, importator DAF. Imediat după aceea mi-a atras atenţia o porţiune de pe circuit plină de jaloane, unde un DAF mai mic, modelul LF, făcea ture fără pauze.
Era zona amenajată special pentru cei care doreau să participe la o probă cronometrată. Era plin de şoferi de la firme de distribuţie, curiera, toţi dornici să scoată un timp cât mai bun. Noile DAF LF cu motor PX şi cutie manuală cu cinci trepte au fost gândite tocmai pentru jungla urbană. Sunt mai uşoare, deci pot duce mai multă marfă, iar motorul a fost conceput special pentru „tăvăleala” din oraş, având blocul motor şi chiulasa extrem de rezistente. Nu a fost neglijat nici confortul şoferului, fiind folosite materiale noi şi plăcute. În plus, fiindcă un şofer de distribuţie urcă şi coboară mult din cabină, inginerii DAF au reproiectat uşile şi treptele pentru un acces cât mai uşor şi rapid.
Am constatat şi eu asta la urcarea în cabină. Mai întâi, am plecat într-o tură de recunoaştere cu trainer-ul ATA în dreapta, tură în care m-am obişnuit cu traseul şi gabaritul camionului. Fiecare jalon dărâmat însemna o penalizare de cinci secunde. N-am putut să mă abţin, aşa că am intrat şi eu în concurs, reuşind un timp cronometrat de 46 de secunde, fără vreun jalon dărâmat. Cel mai bun dintre concurenţi a scos 40 de secunde, aşa că sunt un şofer de distribuţie… mediu! În schimb, noul LF s-a dovedit a fi extrem de agil şi de manevrabil, asta şi datorită faptului că are cea mai mică rază de bracaj din segmentul său. El poate fi echipat cu şasiuri de ampatamente diferite, cel mai mare având 6,90 metri. Punţile au fost regândite şi ele, având posibilitatea de a fi dotate cu diferenţial blocabil, iar producătorul se laudă cu reduceri ale consumului de carburant de până la şase procente. Există şi o versiune silenţioasă, la care, cu ajutorul noilor tehnologii, zgomotul a fost limitat la 70 de decibeli, ceea ce o face mult mai prietenoasă cu oraşul. Noul LF nu stă rău nici la capitolul siguranţă, fiind echipat cu sisteme de frânare electronică şi control adaptiv al vitezei de croazieră, sistem de avertizare la părăsirea benzii de mers sau în caz de coliziune iminentă. Volanul multifuncţional, reglabil, şi toate comenzile aflate la îndemâna şoferului contribuie şi ele la un condus sigur şi confortabil. „E un camion fantastic, extrem de manevrabil. Vrem să cumpărăm 10-20 de camioane noi pentru oraş şi cred că am găsit ceea ce căutam. Este foarte agil, cred că le-ar uşura viaţa şoferilor noştri şi ar contribui decisiv la dezvoltarea afacerii noastre.”, a mărturisit Bogdan Minea, Fleet Manager Urgent Cargus.