De când s-a inventat, motorina a devenit „regina” transporturilor rutiere şi navale. Nu avea cum să piardă lupta cu benzina, din punct de vedere al costurilor şi al fiabilităţii motoarelor Diesel. Aceste motoare sunt însă şi cele mai poluante, aşa că producătorii de autoturisme, autocamioane, autobuze şi de utilaje caută soluţii mai noi sau mai vechi pentru a reduce nivelul noxelor. Există tot felul de filtre de particule, sisteme de tratare a noxelor cu uree (SCR-reducere catalitică selectivă) şi mai există soluţia carburanţilor alternativi, cum ar fi gazul natural comprimat (CNG). Bine, se întrevede şi soluţia camioanelor electrice, dar, deocamdată, e mai mult un vis. În schimb, camioanele pe gaz sunt reale, sunt la îndemâna noastră deja şi unele chiar circulă pe şoselele din România! Unul dintre producătorii cu experienţă în acest domeniu este Iveco, cel mai nou model al său fiind STRALIS NP (Natural Power).

Soluţia CNG nu este una nouă pentru Iveco, acest producător implementând-o în 1996. STRALIS NP este însă primul camion care oferă putere, autonomie şi confort la nivelul standardelor internaţionale de transport. Ba mai mult, producătorul se laudă că face şi economii la „casa omului”, având un consum mai mic în comparaţie cu cele echipate cu motoare Diesel. În plus, preţul unui litru de  gaz natural este din start mai mic cu aproximativ 30 de procente faţă de cel al motorinei. Deci mai economice, mai ecologice, mai silenţioase… şi, totuşi, de ce nu prea le vedem pe şoselele noastre? Nu trag motoarele, explodează camionul când dai în gropi, care-i faza? M-a măcinat curiozitatea, aşa că am ieşit la un test-drive cu STRALIS NP, pus la dispoziţie de cei de la Iveco Truck Services,  pe Autostrada Soarelui.  La exterior, STRALIS NP nu diferă cu mult faţă de un STRALIS „obişnuit”. Arată la fel, are aceleaşi dimensiuni, doar că, în locul rezervoarelor de motorină, se aflau rezervoarele de gaz natural. Sub „capotă”, un motor Cursor de 9 litri de 400 de cai, Euro 6. „Aaa, păi de asta?! Motor de 400, pe gaz. Stai să vezi, abia o să se mişte din loc!”. Recunosc, asta-mi spuneam când citeam fişa tehnică a camionului. N-a durat mult până când STRALIS NP avea să-mi demonstreze că l-am judecat prea repede şi superficial… La interior, din nou un STRALIS „obişnuit”.

Aceeaşi cabină, aceleaşi finisaje, aceleaşi instrumente, acelaşi confort. Te prindeai că eşti într-un camion pe gaz abia după ce învârteai cheia în contact, căci zgomotul ăla de motorul diesel nu prea mai era. Să ne înţelegem, motorul e acolo, scoate un zgomot, dar este mult mai silenţios. Din cabină, cu geamurile închise, aerul condiţionat pornit şi nişte muzică în surdină, nici nu-l auzi. Băgat în viteză, adică apăsat un buton mare pe care scria D, şi… la drum! Am încercat să găsesc diferenţe faţă de Diesel, aproape că-mi doream să-l „prind” cu ceva, ca să pot să îi „scot ochii”. Motorul îşi făcea treaba ca oricare altul, trăgea exact cum îi cereai, se „enerva” la kick-down, iar cutia automatizată cu 12 trepte a fost extrem de… „absentă”! Nu tu smucituri, trosnituri sau mugete! Transmisia este prevăzută cu un retarder hidraulic integrat şi cu sistemul Hill Holder (asistenţă la plecarea din rampă), extrem de liniştitor mai ales pentru şoferii fără prea multă experienţă. „Cele mai multe camioane de cursă lungă au între 400 şi 600 de cai putere. Acesta are 400 şi un cuplu de 1.300 Nm, nu e diferit, din acest punct de vedere, faţă de celelalte camioane de pe şosea. Dar, există, totuşi, o mare diferenţă, pe care nu o vezi. E în buzunarul proprietarului, căci costurile de operare sunt altele. Preţ redus la pompă plus consum mai mic cu 10-20%, nu e puţin lucru! În plus, n-ai treabă cu filtre de particule şi alte sisteme, căci NP poluează mai puţin.”, îmi povesteşte Ionuţ Ioniţă, demo-driver IVECO TRUCK SERVICES. Cu cât? De exemplu, emisiile de CO2 sunt reduse cu 95 de procente! Adică în loc de 100 de grame de CO2 pe kilometru, STRALIS NP produce doar 5… Zgomotul redus îl face pretabil şi pentru livrările urbane pe timp de noapte, iar costul total al proprietăţii (TCO) este mai mic cu 7 procente. La fel de adevărat e că este destul de dificil să le alimentezi, existând doar vreo două staţii CNG în România, una în Pantelimon şi alta în Râmnicu-Vâlcea. Dar, totuşi, de ce sunt atât de rare pe şosele? Pentru că oamenii, în general, şi proprietarii de flote, în particular, sunt greu de convins. E greu să schimbi de pe o zi pe alta mentalităţi, iar cei mai mulţi nu i-ar da lui STRALIS NP nicio şansă reală, în viaţa de zi cu zi! Cum nu i-am dat nici eu…