De ceva anişori, să tot fie vreo 10, Fiat a reuşit să readucă la viaţă marca Abarth. E drept, nu cu un succes răsunător, ci mai degrabă unul ponderat. A reuşit însă altceva, să rămână în minţile şi inimile pasionaţilor ca fiind ceva special şi să te facă să întorci capul pe stradă. Se întâmplă asta în special cu modelul Fiat 500 Abarth, o maşină pe cât de mică, pe atât de „rea” şi de surprinzătoare. Practic, e un kart, din punct de vedere al stabilităţii şi acceleraţiei, cu aer condiţionat şi o tobă de eşament care te face să nu porneşti niciodată muzica în maşină. Nici nu ştiu de ce mai montează „casetofoanele”… Ei, acum că aveţi în minte imaginea Fiatului 500 Abarth, căci sigur aţi văzut măcar una pe drumuri, gândiţi-vă cum trebuie să arate un camion pe care a pus mâna Abarth! Sau 124 de camioane pe care a pus mâna Abarth, căci atâtea unităţi Iveco Stralis XP 570 s-au construit.

Cum a ajuns Abarth la camioane? Pe scurt, IVECO a devenit partener logistic al echipei de motorsport Abarth, iar italienii s-au gândit să celebreze acest moment prin crearea unei ediţii speciale, de numai 124 de unităţi. Aşa s-a născut Iveco Stralis XP 570 Abarth, un camion după care sigur vei întoarce capul pe stradă! Desenat manual, pe acest model special Iveco Stralis regăsim, evident, culorile specifice mărcii Abarth, alb, gri şi roşu, toate într-o combinaţie care include steagul caroiat şi dungile sportive. Capota camionului este vopsită în negru, pentru un plus de agresivitate, iar pe laterale găsim impunătorul logo Abarth. La interior, găsim o tematică roşu-negru, atât pe scaune, cât şi pe feţele uşilor sau pe bord. Dacă tot vorbim despre scaune, trebuie spus că avem de-a face cu nişte scaune sport îmbrăcate în piele de calitate, cu centuri de siguranţă integrate de culoare roşie, iar volanul este inspirat, şi el, din motorsport. Fiind atracţia Caravenei Iveco-Strong by Nature, evident că abia am aşteptat să văd cum se comportă acest camion. Recunosc, mă intriga destul de tare combinaţia Iveco-Abarth! Aşa că l-am scos pe Autostrada Soarelui, să ne cunoaştem mai bine.

Echipat cu un propulsor Cursor de 13 litri, 570 de cai putere, Euro 6, Stralis XP e un nărăvaş. Poate fi şi cuminte, la 90 de kilometri pe oră, pe pilot automat adaptiv, dar abia aşteaptă să-şi facă de cap. Îţi dai seama de asta după primii kilometri, ştii că e acolo, aşteaptă un semn de la tine.  Nu e vreo maşină de curse, căci totuşi vorbim despre un camion care e gândit să circule într-un ansamblu de 40 de tone, dar cu siguranţă are spiritul uneia! Plus că, pragmatic vorbind, cu siguranţă vei avea nevoie, la un moment dat, de rezerva sa de putere şi… voioşie! La starea asta de… fericire contribuie decisiv şi cutia automată ZF Traxon, cu 12+2 trepte de viteză. Schimbarea treptelor se face fără smucituri şi instantaneu, provocând multe zâmbete. Stralis XP 570 este echipat cu o mulţime de sisteme de siguranţă active şi pasive de ultimă generaţie, cum ar fi avertizarea pentru părăsirea benzii(gălăgioasă, îl trezeşte şi pe cel mai adormit şofer), frânare automată pentru evitarea coliziunilor, pilot automat adaptiv, GPS predictiv(studiază terenul din faţa camionului şi eficientizează consumul de carburant) etc. Tot ce e mai nou şi mai bun în materie de mecanică şi electronică a fost pus pe acest camion! Preţul unui astfel de cap tractor sare de 100.000 de euro, un preţ care pare mare la o primă vedere. Dacă ne mai gândim puţin, vom vedea însă că este un camion care vine cu multe beneficii. În primul rând, de imagine pentru proprietar, căci în „marea” de camioane albe, albastre sau roşii, Stralis Abarth iese în evidenţă, cu siguranţă! Să nu credeţi că n-am văzut privirile de pe autostradă… Apoi, vorbind despre o ediţie limitată Abarth, este clar că valoarea sa la revânzare va fi cu totul alta. De multe ori, în cazul autoturismelor, ediţiile limitate îşi cresc valoarea în timp, dacă au fost bine îngrijite. Nu văd de ce în cazul lui Iveco Stralis XP 570 Abarth ar fi altfel!