Dubele au fost mereu „răţuştele” urâte ale transportului. Le vedem mereu pe stradă, ştim că există, dar puţine au reuşit vreodată să stârnească vreo trăire. Să fim serioşi, nu prea întoarce lumea capul după utilitare! Până la un punct, poate este normală existenţa lor mai în „umbră”. Am condus de-a lungul timpului câteva dube, am transportat ce aveam de transportat şi gata. Niciuna n-a reuşit să trezească în mine o emoţie măcar, nici de bine, nici de rău! În fond, este o autoutilitară, îţi faci treaba cu ea şi „la revedere”, asta îşi spun cei mai mulţi dintre noi. Dar cine zice că vehiculele comerciale uşoare, aşa cum elegant sunt denumite, trebuie să fie anoste şi albe? Cred că este întrebarea care i-a măcinat mult şi pe câţiva ingineri de la Mercedes-Benz. Sau cine ştie, poate aceiaşi proiectanţi erau geloşi pe colegii lor de la linia de autoturisme. Sunt singurele variante posibile, căci altfel nu ai cum să explici noul Sprinter.
Mercedes-Benz Sprinter este, din punctul meu de vedere, cea mai spectaculoasă apariţie din acest segment, cel al dubelor. Sprinter este deja la a treia generaţie, producţia acestui model începând în 1995. De atunci, au fost vândute peste 3,4 milioane de „exemplare” în circa 130 de ţări! E o performanţă de lăudat, mai ales că Sprinter a fost prima dubă pe care a fost introdus sistemul ESP, care corectează traiectoria maşinii pentru a evita derapajul. Acum, la noul Sprinter, vorbim, printre altele, despre „Crosswind assist”, „Colission Prevention Assist”, „Blind Spot Assist” şi „Lane Keeping Assist”. Adică dotări pe care le întâlnim de obicei la autoturismele de ultimă generaţie. Mai puţin „Crosswind assist”, un sistem integrat cu ESP-ul. Cum funcţionează? Să zicem că circuli cu noua utilitară pe o şosea şi începe să bată foarte tare vântul. Senzorii detectează rafalele din lateral şi, în funcţie de viteză, frânează uşor roţile de pe partea expusă vântului pentru a evita răsturnarea. Un sistem extrem de util, vehiculele de marfă fiind vulnerabile la vânt puternic. Revenind însă la exteriorul noului Sprinter, este de menţionat faptul că acesta se încadrează acum în liniile generale Mercedes-Benz, „Sensual Purity”, având o grilă faţă uriaşă, în centrul căreia se află emblema Mercedes-Benz, şi linii laterale extrem de elegante. Blocurile optice faţă şi spate au fost şi ele redesenate, fiind mai mari şi mai vizibile, dar şi mai stilate. Dincolo de eleganţă însă, după două nopţi în care am condus-o, pot spune clar că farurile noului Sprinter, chiar şi în varianta clasică, fără LED, sunt printre cele mai bune de pe piaţă. Ele asigură o vizibilitate excelentă, fluxul de lumină fiind „împrăştiat” pe o suprafaţă mare, fără să îi deranjeze pe ceilalţi şoferi. Vizibilitatea bună este dată şi de dimensiunile generoase ale parbrizului şi de sistemul de „ştergătoare umede”, sistem prin care lichidul de parbriz este distribuit direct de pe braţele ştergătoarelor, curăţarea parbrizului fiind mult mai rapidă şi mai eficientă. În interior, „aerul Mercedes” mi-a intrat şi mai adânc în nări şi mi-a întărit ideea că producătorul german vrea să fie liderul premium din această gamă.
Practic, avem de-a face cu o redefinire a felului în care arată interiorul unei dube. Cabina noului Sprinter este mai spaţioasă faţă de cea a precedentului model şi este orientată şi mai mult către confortul şoferului. Practic, dacă nu te uiţi în spate, către peretele despărţitor, vei crede că eşti într-un autoturism ceva mai înalt. Scaunul şoferului este foarte confortabil, cu susţinere laterală, o cotieră extrem de practică şi o „pernuţă” care să îţi susţină mai bine picioarele la drum lung, un fel de „fotoliu extensibil”. Celelalte două locuri sunt suficient de mari pentru a duce doi pasageri mai bine făcuţi, îmbrăcaţi de iarnă. Doar nu muţi mobila de unul singur… Dar vedeta noului interior este consola. Nici în cazul ei, producătorul german nu a fost deloc zgârcit. Plasticul de pe bord este unul de calitate, senzaţia la atingere fiind una plăcută. E drept, nu ca la un autoturism, dar nici ca la o dubă obişnuită. Ceasurile de bord sunt mari şi simple, foarte vizibile pe timp de noapte, iar între ele se află ecranul color pe care sunt afişate toate informaţiile de care ai nevoie: consumul de carburant, distanţa parcursă, evaluarea stilului de condus, setările maşinii, radio, telefon etc. Ba chiar poate servi şi la monitorizarea flotei! Sistemul multimedia al noului Sprinter este unul simplu şi prietenos, fiind uşor de folosit de către orice şofer, având un ecran mare tactil. Te poţi conecta la MBUX fie prin Bluetooth, fie prin USB, şi este menit să îţi uşureze viaţa când zi de zi trebuie să duci iaurt la magazine. Sau pâine! Sau flori la piaţă! Sau saci de ciment, de cartofi, ce vrei tu! În noul Sprinter, butoanele care controlează oglinzile electrice, aerul condiţionat şi celelalte sisteme sunt frumoase ca la un autoturism. Dacă tot vorbim despre aer condiţionat, e de spus faptul că Sprinter are un sistem semi-automat de control al temperaturii. De la un buton cromat, elegant, controlezi temperatura. De la altul, la fel de elegant, treapta vitezei de ventilaţie. Şi gata! Tot în cabină mai găsim numeroase spaţii de depozitare, inclusiv pentru tablere sau sticle mari de apă şi căni de cafea. Volanul este multifuncţional, controlând atât calculatorul de bord, cât şi sistemul multimedia sau pilotul automat. Şi nu oricum, ci cu sistem touch!
Adică doar îţi treci degetele pe deasupra lor, fără să îţi iei mâinile de pe volan. Tot la capitolul siguranţă, revenim la două sisteme mai puţin obişnuite pentru o dubă. „Colission Prevention Assist” monitorizează maşinile sau pietonii aflaţi în faţa autoutilitarei, având mai multe grade de sensibilitate. Dacă sistemul detectează un obstacol, în bord se va aprinde un martor roşu şi se va putea auzi un semnal de alarmă.
În cazul în care şoferul nu va lua nicio măsură, o va face sistemul şi va frâna automat. „Blind Spot Assist” este şi el extrem de util, monitorizând unghiurile moarte, care, apropo, nu prea există la noul Sprinter. În cazul în care vei dori să schimbi banda, iar în lateral se află o maşină, un led mare şi roşu va pâlpâi în oglinda de pe partea respectivă. De asemenea, eşti avertizat şi sonor de pericol. Mersul cu spatele este o floare la ureche, în ciuda dimensiunilor, datorită unei camere montate pe plafonul dubei. Aceasta este conectată la sistemul multimedia, iar imaginile sunt proiectate pe monitorul acestuia. Pornirea motorului este keyless, prin simpla apăsare a unui buton. Cheia poate sta liniştită în buzunar, nu mai ai nevoie de ea. Pentru că tot vorbim despre motor, versiunea pe care am condus-o are un propulsor de 2,1 litri, 143 de cai putere, Euro VI, şi o cutie manuală cu şase trepte. Sunt disponibile însă mai multe variante cu patru cilindri în linie, de 114, 163 sau 177 de cai putere. Cei de la Mercedes-Benz au păstrat şi propulsorul V6 de trei litri pentru Sprinter, fiind singura utilitară din segment cu un astfel de motor. El dezvoltă 190 de cai putere şi un cuplu de 440 Nm. De asemenea, se poate opta şi pentru o cutie automată cu nouă trepte, 9G-TRONIC PLUS. Sincer, abia aştept să o testez şi pe aceasta! Tot la capitolul schimbări, una dintre marile noutăţi este apariţia modelelor cu tracţiune faţă, cum a fost cel testat. Avantajul acestor versiuni este volumul mai mare de încărcare cu 0,5 metri cubi faţă de versiunile cu tracţiune faţă. Asta pentru că din “schemă” a dispărut arborele cardanic de sub podeaua dubiţei. Tot datorită acestui fapt, sarcina maximă este acum cu 50 de kilograme mai mare, iar înălţimea uşilor spate a crescut cu opt centimetri. Ampatamentul acestor ediţii variază de la 3.259 mm la 3.924 mm, iar spectrul de tonaj – de la 3.0, la 4.1 tone. Versiunile cu tracţiune integrală vin cu un sistem 4×4 cuplabil manual sau automat. Atunci când sistemul e trecut în regim 4×4 permanent, puntea spate primeşte 65% de cuplu, iar cea faţă – 35%. Noua generaţie Sprinter poate veni cu suspensie pneumatică pe puntea spate, ce oferă un grad de confort sporit, dar şi posibilitatea de a modifica garda la sol la încărcare sau descărcare, fiind o suspensie disponibilă atât pentru versiunile cu tracţiune faţă, cât şi pentru cele cu tracţiune spate. Avantajul acestei suspensii este greutatea mai mică şi lipsa oricărui risc de coroziune. Cei de la Mercedes-Benz s-au gândit şi la o versiune electrică a lui Sprinter, versiune care va apărea în cursul acestui an. Pornind de la citatul lui Volker Mornhinweg, şeful Mercedes-Benz Vans, „în lumea viitoare a construcţiilor şi transportului, simplul fapt de a face un vehicul bun nu mai este destul!”, pot spune clar: Mercedes-Benz Sprinter nu mai este doar o dubă!
**Preţul pentru noul Sprinter porneşte de la 18.655 de Euro, fără TVA, pentru versiunea standard, cu tracţiune faţă.