Încet-încet, lumea întoarce spatele unuia dintre „copiii” săi, motorul Diesel. Europa, în mod special! Regulile pe bătrânul continent sunt tot mai stricte, iar autorităţile europene se străduiesc din răsputeri să scoată din oraşe, cel puţin, aceste motoare. Nu este deloc simplu, nu se va întâmpla peste noapte, dar direcţia este dată deja. Deocamdată, transporturile naţionale şi internaţionale nu vor fi foarte afectate, dar cele regionale şi, în special, cel local… da! Restricţiile de circulaţie pentru maşinile echipate cu motoare Diesel, limitarea nivelului de poluare fonică, taxele şi suprataxele, toate îi „împing” pe producătorii de vehicule să caute alternative. Unii dintre ei n-au fost nevoiţi să caute prea departe, cum este IVECO. Ei au fost doar până la „Arhivă”, au suflat praful de pe dosarul pe scria „CNG” şi s-au apucat de treabă, căci deţin tehnologia motoarelor alimentate cu Gaz Natural Comprimat de vreo două decenii. Dar ce este acest CNG? Pe scurt, este gazul natural extras din zăcămintele aflate în subteran, el fiind transportat prin conducte până la casele noastre, la aragaz. Dintre toţi combustibilii fosili, CNG este cel mai puţin poluant, arderea fiind aproape completă. Drept urmare, particulele care rămân în urma unei maşini care funcţionează cu CNG sunt mult reduse, chiar şi cu 95%. Aşadar, mai puţine emisii de monoxid şi dioxid de carbon, oxizi de azot(cancerigeni), dar şi un mod de funcţionare mult mai silenţios. Toate aceste caracteristici îl transformă în candidatul ideal pentru viitorul titlu de „campion” al transportului urban.

Revenind la IVECO, după ce anul trecut am realizat un drive-test cu STRALIS NP (citeşte aici), am vrut să cunosc şi vedeta transportului urban, IVECO DAILY. Am ales, din nou, versiunea NP (Natural Power), ca să vedem cum se descurcă „alternativa”. Recunosc că testul de anul trecut cu STRALIS NP a reuşit să îmi schimbe părerea despre motoarele alimentate cu CNG, aşa că, de data aceasta, am pornit la drum mult mai încrezător. Primele lucruri pe care le-am observat la maşina testată au fost jantele şi grila radiatorului, toate vopsite în albastru dintr-un motiv extrem de simplu: pentru a sublinia că avem de-a face cu o maşină diferită faţă de celelalte de pe stradă. Şi, de ce nu, că avem de-a face, probabil, şi cu un şofer diferit faţă de ceilalţi, unul mai responsabil, mai grijuliu. Din exterior, dacă ignori inserţiile albastre şi autocolantele, evident, pare un DAILY obişnuit, dar cu puţină atenţie poţi remarca sub maşină cele trei compartimente ale rezervoarelor de gaz, câte unul pe fiecare latură şi unul în spate. Din interior nu-ţi dai seama chiar deloc până nu învârţi cheia în contact şi constaţi… liniştea. Fără „cloncănitul” de motor Diesel, fără scuturături şi vibraţii, motorul de 3.000 de centimetri cubi a pornit liniştit, de parcă nici nu era acolo. N-am zăbovit şi am pornit la drum, dornic să o descopăr. Versiunea condusă de mine era echipată cu o cutie de viteze automată cu 8 trepte HI-MATIC, aşa că am selectat „Drive” şi am părăsit curtea IVECO. Am nimerit direct în „iadul” oricărei maşini, o şosea de centură plină de gropi, şanţuri şi extrem de aglomerată. Deh, era vineri! Ştiţi cum sunt abuteiajele astea, stai câte 10 minute pe loc, apoi, fără nicio logică se pleacă în trombă de pe loc, iar dacă nu eşti atent sau nu te ajută maşina, rămâi „de căruţă” şi te înjură toată lumea. În mod surprinzător pentru un vehicul comercial de şapte metri lungime şi vreo 2.600 de kilograme, putem vorbi chiar despre porniri sportive la IVECO DAILY NP, în special dacă ai selectat modul „Power” al cutiei. Dacă nu vrei astfel de porniri, modul „Eco” e ca şi cum ai sta în şezlong pe o plajă din Grecia. Cutia schimbă extrem de fin, de parcă ai transporta mereu doar ouă, nu vrea să te deranjeze, nu vrea să ştii că există, iar motorul de 140 de cai putere abia atinge 1.200, 1.300 de rotaţii pe minut. Este exact ceea ce ai nevoie când „arzi gazul” în aglomeraţie, bară la bară. Şi dacă tot e linişte în maşină, poţi să te aşezi mai bine în scaunul cu pernă de aer, să laşi jos cotiera şi să asculţi nişte muzică. Sau ce vrei tu, chiar şi basme, căci sistemul de infotainment din DAILY se poate conecta la telefonul tău prin Bluetooth sau diverse tipuri de mufe. Sau poţi bea cafea, apă sau suc din paharele şi sticlele pe care le poţi aşeza în numeroasele suporturi speciale aflate pe consola centrală şi în portiere. Iar dacă eşti în urmă cu actele şi nu pare că te vei mişca prea curând de pe loc, poţi să transformi spătarul scaunul din mijloc într-un mic birou, vei avea chiar şi un clipboard la îndemănă, şi să te apuci de completat foi de parcurs, avize, facturi etc. Nu-ţi vor zbura nici foile, căci nu va trebui să stai cu geamul coborât. Setezi temperatura dorită a sistemului de climatizare automată, apeşi butonul „Auto” şi gata. Îţi vezi liniştit de ale tale, oricare ar fi ele. Şi după mult timp petrecut în coloană, vei descoperi plăcerea de a conduce. Scaunul cu pernă de aer şi multe reglaje „face toţi banii”, mai ales pe şoselele noastre, şi absoarbe toate şocurile. Versiunea testată avea pe puntea spate suspensie cu foi de arc, aşa că a fost ceva mai săltăreaţă la denivelări, dar asta şi pentru că maşina nu era încărcată! Opţional, DAILY NP poate fi echipată cu suspensie pneumatică pe puntea spate. La capitolul ţinută de drum, stă foarte bine, cu o direcţie precisă, ruliu mic şi zgomot interior redus chiar şi la mersul pe autostradă, cu o viteză de 110-120 km/h pe pilot automat. Şi dacă tot vorbim despre drum, trebuie să vorbim şi despre sistemele de siguranţă. Dincolo de airbag-uri şi ABS, IVECO a implentat în dotarea standard pentru toate versiunile sistemul ESP 9, care înglobează cele mai noi tehnologii din domeniu. El include EBD(Electronic Brake Distribution), ASR (Anti Slip Regulator),  Hill Holder, HBA (Hydraulic Brake Assist), LAC (Load Adaptive Control), TSM (Trailer Sway Mitigation), RMI (Roll Movement Intervention) şi ROM (Roll Over Mitigation). În ciuda dimensiunilor sale, IVECO DAILY frânează excelent datorită sistemului cu discuri ventilate şi pentru roţile din spate. Am aflat şi eu asta, dar şi şoferul unui autoturism mult prea grăbit pentru a da prioritate într-o intersecţie din Capitală… La capitolul opţionale, discuţia este şi mai lungă. Poate fi dotată cu sistem de alertare în cazul părăsirii benzii de mers, frânare automată de urgenţă, cameră pentru mersul cu spatele, pilot automat adaptiv, tabletă integrată cu funcţie de „oglindire” a telefonului şi multe altele. Cu un spaţiu de încărcare de 16 metri cubi, această dubă poate căra mult. Foarte mult, dar este limitată legal la o masă maximă admisă de 3.500 de kilograme. Aşadar, sarcina utilă pentru drumurile publice a acestei versiuni este de aproximativ 900 de kilograme. Fac această precizare pentru că IVECO DAILY poate fi configurată în nenumărate versiuni, în funcţie de nevoile fiecăruia. În ceea ce priveşte consumul, după trei zile de condus în regim de oraş, autostradă şi drumuri naţionale, acesta a fost de 12 kilograme de gaz la suta de kilometri. La un preţ de 4,2 lei pentru un kilogram putem trage concluzia că fiecare sută de kilometri parcursă a costat sub 50 de lei. Comparativ cu un model clasic, cheltuielile legate de consumul de carburant sunt cu 10-15% mai mici. La fel şi costurile legate de întreţinerea maşinii. Versiunea testată avea rezervoare de gaz cu o capacitate de 246 de litri, la care se poate adăuga, suplimentar, un rezervor cu 30 de litri. Mai avem şi un rezervor de benzină de 14 litri pentru situaţii de urgenţă sau porniri la -15 grade, aşa că, per total, autonomia autoutilitarei este de aproximativ 500 de kilometri. Este foarte adevărat că, deocamdată, numărul staţiilor de alimentare cu CNG este mic în România, aşa că IVECO DAILY NP nu se pretează pentru cursele lungi. Dar tocmai asta e ideea! DAILY NP vine ca o soluţie pentru transportul urban, cu cheltuieli mai mici şi un aer mai curat.