“Viitorul tău începe cu noi!”, spune o broşură de prezentare a Universităţii Politehnica Bucureşti. Dar pentru a avea un viitor strălucit, trebuie să cunoşti foarte bine prezentul, aş completa eu. Nu poţi inova, nu poţi dezvolta tehnologii fără să cunoşti în profunzime tehnologiile actuale pe piaţă. Iar ca să le cunoşti atât de bine, trebuie să vezi mecanismele, să atingi piesele şi să înţelegi cum funcţionează. Tocmai de aceea, Iveco România a făcut un pas în faţă către studenţii Facultăţii de Transporturi din cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti şi le-au dat acestora pe mână un Daily NP, alimentat cu CNG. Nu ca să se plimbe cu maşina prin curtea facultăţii, ci ca să o studieze îndeaproape, ca să poată înţelege principiul de funcţionare cu carburant alternativ şi ca să îi poată măsura autoutilitarei nivelul de emisii poluante. Iar apariţia lui Daily NP în laboratorul de testare al facultăţii a stârnit interesul tinerilor aflaţi în anul trei de facultate. „Am studiat tot felul de maşini până acum, cu motoare diesel şi pe benzină, dar niciodată alimentate cu CNG. Am citit despre ele, am aflat şi la cursuri, aşa că ştiam de existenţa lor, dar nu am întâlnit niciunul până acum. Este extraordinar că avem un astfel de material didactic, ca să îi spun aşa, şi că putem să facem tot felul de măsurători, putem să auzim şi să simţim motorul la lucru. Foarte ineteresant a fost să constat, de exemplu, că emisiile acestei maşini nu au niciun miros. Deloc!”, a mărturisit Radu, unul dintre studenţii Facultăţii de Transporturi.

Dintre toţi combustibilii fosili, CNG este cel mai puţin poluant, arderea fiind aproape completă. Drept urmare, particulele care rămân în urma unei maşini care funcţionează cu CNG sunt mult reduse, chiar şi cu 95%. Aşadar, mai puţine emisii de monoxid şi dioxid de carbon, oxizi de azot(cancerigeni), dar şi un mod de funcţionare mult mai silenţios, fapt confirmat şi de măsurătorile efectuate în laboratorul UPB. „Nivelul emisiilor este extrem de scăzut, în concordanţă cu cele declarate de producător, mult sub nivelul unui motor pe benzină, nu mai vorbim de cel diesel. Este prima dată când studiem emisiile unui motor CNG, iar interesul celor 100 de studenţi ai noştri este foarte mare. Au înţeles că acesta este viitorul imediat, cel puţin în transporturi: combustibilul  alternativ, gazul natural comprimat sau gazul natural lichefiat. Dacă ar fi mai multe maşini de acest gen pe străzi, clar am respira un aer mult mai curat. Cu adevărat remarcabilă a fost deschiderea celor de la Iveco România pentru un astfel de studiu, în care putem vedea cu toţii avantajele unei astfel de tehnologii. Prezenţa fizică la cursuri a unei astfel de autoutilitare are un efect uriaş asupra studenţilor, le sedimentează cunoştinţele teoretice, dar le stârneşte şi imaginaţia.”, a declarat Dan Micu, şef de lucrări în cadrul Departamentului de Autovehicule Rutiere al Facultăţii de Transporturi.

Mai multe despre Iveco Daily NP puteţi citi aici.