A venit căldura, temperaturile sunt tot mai ridicate şi în sfârşit ne putem bucura de razele soarelui. Dar creşterea temperaturilor vine cu o mare problemă, cum duci copilul la şcoală cu sandviciuri cu ton în ghiozdan fără ca acestea să se strice? Lada frigorifică e prea mare, în torpodou nu aş fi avut curaj… A, ştiu! Iau un Volkswagen Crafter Furgon frigorific în teste! I-am sunat pe prietenii de la Volkswagen Autovehicule Comerciale şi mi-au dat o maşină care să „facă frig”. Şi m-am plimbat cu ea trei zile, cu sau fără sandviciuri la mine.

Este, oare, cel mai recent Crafter doar o nouă dubă albă pe şosea? Cei de la Volkswagen spun un NU răspicat şi nu se referă doar la culoare. Primul lucru pe care l-am remarcat la această maşină este forma conică a caroseriei, menită să îi crească aerodinamicitatea şi, implicit, să îi scadă consumul. Apoi, în timp ce păşeşti spre ea, n-ai cum să nu remarci blocurile optice mari şi grila impunătoare. În ciuda dimensiunilor, acestea au un aspect elegant pentru o autoutilitară. De altfel, întreaga linie a lui Volkswagen Crafter are un „aer” de autoturism, nu de dubă, deşi ştim că germanii sunt ceva mai conservatori în această privinţă. Această maşină, deşi este una utilitară, are un aspect mai „omenesc” şi mai apropiat de vremurile în care trăim. Poate şi pentru că nu mai are nicio legătură cu vechiul Crafter, nici măcar motorul nu este acelaşi. Aşadar, vorbim despre o autoutilitară complet nouă!

La interior, aceeaşi senzaţie! Se simte „aerul” german de îndată ce deschizi portiera, acea sobrietate renumită a lor. Planşa de bord, instrumentele, culorile alese-toate „emană” o aparentă simplitate, dar, de fapt, este vorba despre eficienţă. Fiecare buton, fiecare manetă, fiecare ceas sunt la îndemâna ta, au fost gândite să fie la o întindere de mână distanţă. De altfel, dacă ignori poziţia înaltă de condus, care îţi oferă o vizibilitate excelentă, şi oglinzile larerale uriaşe, ai putea avea senzaţia că eşti la volanul unui autoturism marca Volkswagen, nu a unei dube. Această senzaţie se accentuează la drum şi poţi uita foarte repede că rulezi cu o maşină care are o capacitate de încărcare de 14 metri cubi, peste o tonă sarcină utilă-versiunea condusă de mine, nu cu un Volkswagen Golf. Maşina condusă de mine era echipată cu aer condiţionat semiautomat, iluminat interior cu LED-uri (foarte puternice, apropo), semnalizatoare laterale tot cu LED, sistem infotainment cu conectare a telefonului prin Bluetooth, prize USB, nenumărate spaţii de depozitare şi suporturi pentru pahare etc-toate îţi fac viaţa mai frumoasă la bord. Evident, dacă îţi doreşti mai mult de atât, poţi să îţi dotezi maşina cam cu orice, lista opţionalelor fiind aproape infinită. Pilot automat adaptiv, faruri LED, display color, sistem infotainment cu touch-screen, navigaţie, cameră pentru mersul cu spatele, senzori de lumină şi de ploie, aer condiţionat automat, scaune încălzite, scaun cu pernă de aer etc! Însă chiar şi în versiunea condusă de mine, fără toate „nebuniile”, viaţa la bord este cât se poate de plăcută chiar şi în cazul unui Crafter mai puţin echipat. Aşa ar şi trebui să fie dacă lucrezi 8-10 ore pe zi într-o astfel de maşină! Te simţi bine, dar şi siguranţa are importanţa ei, iar germanii nu s-au „jucat” aici. ABS, ESP, ASR cu diferenţial blocabil EDL, asistent la plecarea din rampă „Hill Start Assist”, sistem de frânare „Multi Collision Brake”, sistem de frânare hidraulic cu circuit dual şi amplificator vacuum, semnalizarea frânărilor de urgenţă, asistent la vânt lateral „Cross Wind Assist” şi multe altele. Iar eforturile producătorului german au fost răsplătite şi se reflectă în distincţia pe care Volkswagen Crafter Furgon a primit-o:„INTERNATIONAL VAN OF THE YEAR 2017”!

Motorul de 2.0 litri Euro 6, 140 de cai putere şi un cuplu de 340 Nm îşi face bine treaba, fiind „împerecheat”, în cazul versiunii testate, cu o cutie manuală cu şase trepte. Primele trei trepte sunt scurte pentru a uşura demarajul cu maşina încărcată, iar următoarele trei permit schimbări mai lungi, atunci când te „aşezi” la drum. Este disponibilă şi o cutie automată cu 8 trepte, dacă vrei să stai şi mai comod. Dacă tot vorbim despre motoarele care echipează Volkswagen Crafter, trebuie spus că există şi propulsoare de 102 cai putere, 122 şi 177, acesta din urmă fiind montat pe varianta 4MOTION. După trei zile de plimbare, circa 200 de kilometri parcurşi urban şi extraurban, inclusiv pe autostradă, am reuşit un consum mixt de 9,2 litri/100 de kilometri, pentru reducerea consumului fiind foarte utile indicatorul pentru schimbarea treptelor de viteză şi sistemul Start/Stop. Pentru o încărcare mai uşoară şi mai rapidă, în cazul versiunilor Crafter echipate cu tracţiune faţă, pragul a fost coborât cu 100 de milimetri, iar uşa culisantă are o deschidere de 1.311 de milimetri. Bine, în cazul meu era blocată, fiind vorba despre o autoutilitară frigorifică. Volkswagen Crafter Furgon se mai laudă şi cu cea mai mare înălţime a compartimentului de marfă, de 2.196 de milimetri, fiind disponibile trei versiuni de lungime şi trei de înălţime.

Şi, dacă vă făceaţi griji, sandviciul a ajuns la şcoală rece ca-n frigider. Bine, şi caietele sau cariocile… L-am lăsat fericit în faţa şcolii, aveam cea mai „cool” maşină dintre toţi părinţii. După câteva zile, şi-a dorit o bicicletă nouă, mai mare, iar sora lui a vrut o trotinetă. Ghici cu ce maşină am mers să le cumpăr!