Despre noul F-MAX de la Ford Trucks se vorbește de multă vreme. Cu mult chiar înainte să fie lansat în România, în toamna anului trecut. Oare cum va arăta? Câți cai va avea? Va avea un motor Ford sau va fi unul împrumutat? Da’ oare cât va consuma, cu ce dotări vine și cât de potrivit va fi pentru drumurile lungi? Plus încă una, existențială chiar… Mai are loc și F-MAX pe o piață deja formată? Toată această “zumzăială” țesută în jurul său și titlul “Truck of the Year 2019” mi-au stârnit și mai tare curiozitatea. Să fie, oare, interesul normal pentru un produs nou sau șoferii și patronii firmelor de transport chiar așteaptă ceva mai mult de la Ford F-MAX? A venit și primăvara, iar noul autotractor a pornit în turneu prin țară, fiind primit de fiecare dată, în fiecare oraș, ca o vedetă de fotbal de la un club celebru. Sesiuni foto peste sesiuni foto, mii de kilometri parcurși în sesiuni de drive-test, căci toată lumea voia să îl conducă… Și în timp ce mă tot întrebam cu ce ar putea veni nou F-MAX, mi-am dat seama că și eu eram cel puțin la fel de nerăbdător ca alții…

Spre deosebire de alții, însă, sesiunea mea de teste a început cu o repriză bună de… somn! Da, de somn în cabina noului F-MAX!

Somnul este un aspect vital, mai ales în viața unui șofer de cursă lungă, iar cabina devine casa lui, în special dacă este plecat cu lunile. Dacă un șofer mai poate trece cu vederea lipsa unor cai din puterea motorului sau culoarea nefericită a camionului pe care lucrează, cu siguranță nu va putea ignora lipsa de confort din cabină. Și e normal să fie așa, el se lovește cu capul de toate sertarele sau constată că numărul lor este prea mic, se împiedică de denivelările din podea, se trezește cu dureri de spate sau cu cine știe ce afecțiuni provocate de multele ore de condus. Așa că i-am întrebat pe cei de la Cefin Trucks, unicul importator Ford F-MAX în România, dacă îmi dau voie să dorm în “Truck of the Year 2019”, urmând ca a doua zi să plec cu el până la Râmnicu-Vâlcea. Au spus da din prima, așa că mi-am luat un set de așternuturi la mine, niște haine de schimb și m-am înființat în poartă, ca să-mi primesc cheile de la “cameră”. Camionul mă aștepta cumințel în parcare și m-a “salutat” de îndată ce am apăsat butonul de deblocare a ușilor de pe telecomandă, dar înainte să urc în cabină l-am studiat puțin. Zvelt, cu linii moderne și totuși masculine, blocuri optice și oglinzi laterale mari, scări laterale late, solide și bine iluminate, cum aveam să constat mai târziu în acea noapte. Iar culoarea aleasă? Demențială! Se numește „Red Rush”, apropo! Cât m-am mai învârtit eu pe lângă el, am găsit și două cutii de depozitare extrem de generoase, care se pot deschide doar din cabină, și în care pot încăpea o mulțime de lucruri: echipamente, chingi, scule, bagaje, butelii… ce vreți voi!

Primul lucru pe care îl observi când urci în cabină este spațiul! E ca atunci când intri în casa cuiva, mergi pe un hol mic, îngust și întunecat și, dintr-o dată, după un colt răsare o sufragerie mare și luminoasă.

Cabina noului F-MAX are o lățime de 2,5 metri și o înălțime de aproape 2,2 metri, așa că în ciuda celor 100 de kilograme și a înălțimii de 1,86 metri, m-am putut plimba și schimba în voie, fără să fiu incomodat de ceva. Era încă lumină afară, deci cam devreme pentru somn, așa că m-am apucat de “butonat”. Am lăsat în jos volanul, “manevră” care se face prin apăsarea cu piciorul stang a unui buton aflat sub bord, am răsucit cheia și gata, aveam și muzică! Muzica motorului Ford de 12.700 de centimetri cubi! Și cu această melodie în urechi, am început să văd ce găsesc în “meniu”. Și am “butonat” de m-au durut degetele… Setări pentru pilotul automat adaptiv, setări pentru computerul de bord, pentru limitatorul de viteză, sarcina pe punte, presiunea și temperatura pneurilor, sistemul de încălzire în staționare, telefon, navigație, evaluarea stilului de conducere și câte și mai câte. Apropo de navigație, sistemul este unul specific camioanelor, deci n-o să vă treziți că vă pune să “faceți stânga” în Piața Unirii. Toate informațiile de care aveți nevoie vor fi apărea pe un ecran tactil de 7,2 inch, cu mod de lucru de zi sau de noapte.

Evident, vă puteți conecta prin bluetooth la sistemul multimedia și telefonul, așa că nu aveți nevoie de “sârme” trase prin mașină sau de alte sisteme de tip hands-free. Bine, dacă sunteți în echipaj și nu vreți să audă și colegul discuția cu soția sau cu dispecera cea drăguță, atunci va trebui să o lăsați pe altă dată… Revenind însă la panoul de bord, trebuie spus că acesta este orientat către șofer, așa că nu trebuie să te întinzi după butoane, iar panoul de instrumente poate fi configurat după bunul tău plac. Îl setezi cu informațiile pe care le dorești afișate și gata, îți vezi de drum! Sistemul de aer condiționat este și el unul automat, cu un design simplu și funcțional, cel mai mare efort fiind acela de a învârti de o rotiță. Ce-am mai găsit în cabina noului F-MAX? Parasolar electric, trapă electrică, geamuri electrice, oglinzi electrice și încălzite, un frigider de 38 de litri ușor de accesat, comenzi de blocare a ușilor pe ambele portiere, perdele, numeroase dulapuri și sertare, prize de 12 și 24 V, lumini de staționare foarte puternice și de conducere pe timp de noapte (albastre), suporți pentru pahare și sticle etc. Și uite așa a trecut vremea, s-a făcut seară și a trebuit să trec la somn. Noul F-MAX vine cu două paturi suprapuse, cel de sus fiind complet pliabil.

Eu m-am instalat în cel de jos, am pornit încălzirea staționară, am aprins lumina de citit și m-am lungit cât am putut eu de bine. Tot n-am ajuns cu picioarele în peretele cabinei… Lățime suficientă, așa că ai loc destul chiar și dacă ai un somn mai agitat și te învârți în pat. Saltelele pe care le folosesc cei de la Ford Trucks sunt de o duritate medie spre tare și mi-a plăcut mult să dorm pe o astfel de saltea. Aici e o chestiune care ține și de gusturile fiecăruia, desigur, dar o saltea mai tare îți ține coloana la același nivel pe durata somnului, spre deosebire de cele moi, pe care coloana spre curbează. Pe scurt, am dormit excelent și, mai important, dimineață nu m-am trezit cu dureri de spate. Am remarcat însă și două minusuri în cabina lui F-MAX… Primul este lipsa scării pentru urcarea în patul suprapus. Nu este un inconvenient major, ține mai mult de obișnuință, dar urcatul și coborâtul cu ajutorul celor două scaune pot fi deranjante. Al doilea este legat tocmai de scaunele lui F-MAX, care, deși sunt extrem de egonomice, nu se pot răsuci la 180 de grade. Eu nu am o problemă cu asta, se poate trăi bine-mersi și fără această dotare, dar este un aspect care trebuia menționat.

A doua zi dimineața, după o cafea, a venit și partea distractivă a testului: am pornit la drum! Cu o încărcătură de 20 de tone, am ales să mă îndrept către Râmnicu-Vâlcea, fiind traseul ideal pentru un asemenea test. Asta pentru că avem o porțiune cu autostradă, unde putem vedea cum se comportă camionul la viteza de “croazieră” și putem testa diverse sisteme, cum ar fi pilotul automat adaptiv, și o bucată de drum cu suișuri și coborâșuri destul de abrupte, unde motorul, cutia de viteze și intarderul sunt puse la muncă serioasă. Revenind însă la autostradă, trebuie spus că la viteza de 85 km/h, pe pilot automat, motorul Ecotorq de 12.700 de centimetri cubi al lui F-MAX toarce cumințel la 1.100 rotații/minut, nici nu prea îl auzi. Dar nu vă amăgiți, e acolo și se bucură la fiecare depășire! Scaunul pneumatic și suspensia pe perne de aer a cabinei au amortizat toate denivelările de pe autostradă, așa că drumul până la Pitești a părut tare scurt. Eu așteptam însă “Dealul Negru”, ca să îl scot puțin pe F-MAX din starea asta de “bine”! Am trecut de Pitești, am dezactivat pilotul automat, mi-am frecat mâinile și am început să-l “enervez” pe viraje. Cel puțin așa credeam eu, că îl voi enerva… Prima surpriză plăcută a fost lipsa senzației că te târăști la deal. Ca la un semn, când a dat de greu, F-MAX și-a chemat de undeva toți cei 500 de cai, iar ei au început să tragă împreună. În toate urcările, toate virajele strânse, i-am simțit acolo, că sunt cu mine, nu “moțăie” în grajd! A doua mare surpriză a fost cutia de viteze ZF cu 12 trepte, care face o pereche excelentă cu Ecotorq. În ciuda încărcăturii și a virajelor strânse, ea a schimbat treptele exact când trebuia și cum trebuia, fără smucituri, bâlbâieli sau pocnituri, iar asta îți oferă o stare generală de bine la drum. Cum la fel de bine a fost să nu simt deloc acele “ghionturi” în spate, când vine remorca peste tine sau rămâne în urmă! Sigur, dacă vrei, poți trece pe modul manual al cutiei, se comportă la fel de bine. La vale, cu 20 de tone în spate, F-MAX este la fel de sigur pe el!

Puterea de frânare a motorului este de 400 kW, iar intarderul vine cu diferența până la o mie și ceva de kW. Mai mult decât suficient pentru a simți că ansamblul se înfige în asfalt, fără să fie nevoie să atingi prea des pedala de frână. E destul să cuplezi prima treaptă a intarderului, căci aproape sigur nu vei avea nevoie de celelalte două vreodată! După vreo 350 de kilometri parcurși în regim mixt, m-am uitat și la consum: 25,7 l/100 km, mai mult decât decent pentru un camion cu 4.000 de kilometri la bord.

Una peste alta, cei de la Ford Trucks nu au inventat roata, nici nu au pretenția să spună că au fabricat camionul perfect! Au reușit însă altceva, să construiască un camion echilibrat și cinstit!