Noul F-MAX, cel mai performant camion produs vreodată de Ford Trucks, lansat la cea de a 67-a ediție a IAA Commercial Vehicles din Hanovra, Germania, dă semne că va avea un an excelent în România, pe o piaţă în care 70% din vânzări sunt reprezentate de autotractoarele destinate transportului internaţional. De câteva luni deja, „Truck of the year 2019” poate fi văzut la muncă pe şoselele noastre şi nu numai, l-am şi testat în condiţii reale de trafic, dar am vrut să descopăr povestea din spatele lui F-MAX. Iar pentru asta am stat de vorbă Selim Yazici, Managing Director Eastern Europe & Balkans la Ford Trucks, şi Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, unicul importator al mărcii Ford Trucks în ţara noastră.
Ce investiții au fost făcute pentru linia de asamblare F-MAX? Cât a costat acest proiect?
Selim Yazici: “Pentru a deveni un jucător important în segmentul comercial greu, F-MAX a fost proiectat și fabricat în aşa fel încât să facă cerinţelor dure din acest segment de piaţă. După ce am obținut opiniile a 900 de șoferi și 44 de manageri de flote, venite în urma studiilor efectuate în cinci țări, inclusiv în Turcia, a fost inițiată faza de proiectare. În tot acest proces, de proiectare, dezvoltare şi producţie de la İnönü au fost implicaţi peste 500 de ingineri de la Ford Otosan şi mai mulţi producători locali. În ultimii cinci ani, am cheltuit mai mult de 400 milioane de dolari doar pentru F-MAX. Linile de asamblare au fost actualizate cu o nouă unitate de sudare, dar şi una de vopsire. Ele au fost gândite tocmai pentru acest model, aşa că ne-au făcut viaţa mai uşoară, cu o muncă mai eficientă şi mai avansată din punct de vedere tehnologic. De exemplu, linia de roboţi de sudură asigură o performanţă de peste 90% Linia masivă de roboți de sudură instalată pe linia de sudură funcționează cu o performanță de peste 90%, iar cea de vopsitorie poate procesa o gamă largă de produse, cum ar fi cabine, şasiuri sau diverse subansamble. Ba mai mult, ne oferă posibilitatea de a avea două produse diferite pe aceeaşi linie a instalaţiei. Uzina İnönü are acum o capacitate anuală de producție de camioane de 15.000 de unități. Mai mult decât atât, poate produce până la 75.000 de motoare Ford Trucks și Transit, precum și 140.000 de axe spate pentru Ford Transit. Până în prezent, s-au fabricat peste 850.000 de motoare pentru mai mult de 220.000 de camioane și tractoare, iar uzina are 1.500 de angajaţi în acest moment.”
De ce aş cumpăra un F-MAX şi nu altceva?
Selim Yazici: „Sigur, pe piaţă există multe mărci şi modele, dar F-MAX este cel mai bun din clasa sa. Atributul cheie al produsului nostru, cel care face diferenţa faţă de competiţie este costul total al proprietăţii. Oferim cea mai mare valoare în segmentul autotractoarelor premium, odată prin preţul mai mic de achiziţie, dar şi prin reducerea costurilor de întreţinere cu şapte procente sau prin scăderea consumului de carburant cu circa şase procente. Asta datorită motorului mai puternic, mai rafinat, dar şi cabinei redesenate, care este acum mult mai aerodinamică. Aproape am finalizat crearea rețelei noastre în Europa Centrală și de Est, atât din punct de vedere al vânzărilor, cât şi a serviciilor post-vânzare. Lucrăm acum la stabilirea rețelei noastre de distribuitori în Europa de Vest. Ca urmare a primirii titlului Truck of the Year 2019, am primit peste 70 de cereri pentru dealeri, aşa că suntem în plin discuţii şi pregătiri. Planul nostru pentru Ford Trucks este extinderea prezenței noastre în peste 50 de țări după 2020.”
Cum a primit România noul model Ford Trucks?
Stefano Albarosa: “F-MAX este disponibil pe piaţa din România din octombrie 2018. Distincția “2019 International Truck of the Year” i-a adus un mare avantaj atât la lansare, cât şi în poziţionarea pe piaţă ca un camion de top. Dorim să fim prima alegere pentru transportatorii care își doresc să își maximizeze profitabilitatea. Aceştia sunt foarte receptivi la noul produs, de aceea ne-am propus ca 30% din vânzările totale Ford Trucks pe 2019 să fie asigurate de F-MAX. Am început anul în forţă, cu peste 30 de comenzi, în contextul în care decizia de cumpărare a fost facută pe baza prezentării de produs și a vizionării statice a vehiculului, fără unităţi pe stoc sau disponibile pentru demo în acea perioadă. În acest moment, aceste comenzi sunt deja livrate, iar alte 35 urmează să fie livrate în următoarele două luni.”
Care este ţinta pe 2019 la noi în ţară?
Stefano Albarosa: “Cefin Trucks este lider pe piaţa de vehicule destinate domeniului construcţiilor, precum și pe segmentul de vehicule municipale, graţie rezultatelor obţinute în 2018 şi dorim să ne păstrăm poziţia de lider şi în acest an. Miza pentru 2019 este o creștere importantă a cotei de piaţă a segmentului de capete tractor pentru transport internaţional, care reprezintă peste 75% din vânzările totale pe piaţa românească. Evident, principala atracţie din portofoliul Cefin Trucks este noul F-MAX. Ne-am propus să ajungem, în 2019, la un minim de 450 de vehicule vândute la nivel de intreaga gama, în creștere cu peste 28% faţă de 2018. Creșterea este generată în primul rând de lansarea de anul trecut a F-MAX.”
Cât de mare este reţeaua de service în România?
Stefano Albarosa: “Serviciile livrate de Cefin Trucks clienţilor săi le asigură acestora o ofertă completă, pe lângă activitatea propriu-zisă de vânzare de vehicule noi Ford Trucks, Cefin Trucks oferă servicii de asistenţă tehnică de top prin centrele sale proprii din București, Brașov, Deva și Arad și prin reţeaua sa de parteneri de service, în Constanţa, Craiova, Bacău, Suceava, Baia Mare, Oradea, Timișoara și Cluj și are în plan deschiderea a 3 noi locaţii after-sales până la finele lui 2019.”
Ce opţionale se caută cel mai des la F-MAX?
Stefano Albarosa: “Vehiculele comandate de clienţii noştri conţin, de cele mai multe ori, pachetul “Comfort Plus”, în care sunt incluse o serie de opţionale: Connectruck – sistemul de diagnosticare de la distanță și actualizare a software-ului, plus tehnologii de asistență și de evaluare a modului de condus, Maxicruise –program ce analizează tipul și starea drumului, modifică automat schimbarea treptelor de viteză, îmbunătățind consumul de combustibil. F-MAX oferă o gamă generoasă de sisteme de asistență, printre care se numară Adaptive Cruise Control, Predictive Cruise Control (Max Cruise), Advanced Emergency Brake System, Hill Launch Assist, Lane Departure Warning sau Electronic Stability Control. La aceste opţionale de asistenţă se adaugă în “Comfort Plus” şi sistemul multimedia cu ecran tactil de 7.2”, minifrigider, tapiserie premium pentru scaunul şoferului, rabatarea electrică a cabinei şi încalzire staţionară. De asemenea, cea mai mare parte a clienţilor noştri au adăugat, pe lângă acest acest pachet şi alte dotări, cum ar fi: intarderul, pilot automat adaptiv şi spoilere laterale”.
Cum s-a comportat Ford F-MAX într-un drive-test realizat în condiţii reale de trafic şi încărcătură, poţi vedea aici: https://infocamioane.ro/2019/05/17/ford-f-max-un-camion-cinstit/