Încă de mic mi-au plăcut călătoriile cu maşina. Îmi amintesc plecările în vacanţă într-o Dacie 1300, stând pe bancheta din spate şi admirând peisajul în timp ce aerul cald pătrundea în maşină prin geamul întredeschis. Nu mă interesa neapărat destinaţia, puteam merge oriunde. Mă interesa călătoria în sine, mă fascina pur şi simplu! Sentimentul acela a rămas şi acum, chiar dacă în zilele noastre prefer mai mult aerul condiţionat… Îmi place să merg în concediu cu maşina, să mă bucur de drum, să admir locuri şi oameni, chiar dacă avionul te duce mult mai repede acolo unde vrei să ajungi. Am bătut ţara în lung şi-n lat, am văzut locuri din Europa la volan, mereu cu bagaje multe şi înghesuite, dar niciodată n-am călătorit la „Business Class”. Asta până de curând, când am făcut un tur al Moldovei la volanul unui Mercedes-Benz Clasa V!  Dar să o luăm cu începutul… V Class este un MPV, adică „Multi Purpose Vehicle”, o clasă apreciată pentru utilitate, nu pentru frumuseţe. Încarci bagajele, urci soţia, copiii şi te duci la… Olăneşti, nu te interesează prea tare cât de arătoasă este maşina ta! Important e să încapă toate bagajele, poate şi vreo două lansete, copiii să aibă loc la picioare ca să nu îţi iei tu ghionturi în timp ce conduci, soţia să poată face poze din mers şi gata, la drum!

V Class vine însă dintr-o altă ligă. E un MPV doar aşa, cu numele! Maşina asta aduce rafinament în viaţa ta, un plus de eleganţă, confort şi frumuseţe. Căci, da, lumea se uită după această maşină pe stradă, mai ales atunci când circuli încet, mai pe modul „vacanţă”.  De îndată ce îi deschizi uşile îţi dai seama că, practic, e ca şi cum ai fi muncit un an întreg ca să poţi să te cazezi la un hotel scump şi constaţi că poţi să te plimbi cu camera pe unde vrei! Te aşezi într-un fotoliu lat şi comod, copiii îi trimiţi pe rândul trei de scaune ca să nu îţi mai ţipe în urechi (crede-mă, vor fi cei mai fericiţi să stea acolo!), îţi pui ochelarii de soare şi pleci! Marele „secret” al acestei maşini este grija pe care proiectanţii Mercedes-Benz o arată pentru detalii. Ca să avem şi o comparaţie, finisajele dintr-un V Class sunt identice cu cele ale modelelor C sau S, dar cu şi mai mult spaţiu! Vei găsi la interior piele Nappa, lemn, carbon… cam orice material care să îţi încânte degetele şi ochii! Crede-mă, vei simţi un fior pe şira spinării oriunde vei pune mâna în maşina asta, aşa că te vei îndrăgosti de ea tare repede! Scaunele din faţă sunt cu reglaj electric, dar şi cele din spate pot fi echipate astfel dacă vrei asta. În versiunea testată de către mine, şi locurile din spate erau dotate cu încălzire şi ventilaţie, ceea ce i-a bucurat nespus pe copii. Unul voia mai frig, celălalt mai cald, aşa că i-am lăsat să se joace cu butoanele cât au vrut ei. Climatizarea este una automată, cu posibilitatea de reglare diferită pentru şofer, pasagerul din dreapta şi locurile din spate, aşa că pasagerii de pe aceste locuri nu vor mai muri de cald sau de frig. În ciuda dimensiunilor impresionante, sistemul de climatizare se descurcă foarte bine şi reuşeşte să aducă habitaclul la temperatura dorită într-un timp foarte scurt, fără să îţi „fluture” părul în maşină.  Şi pentru că tot vorbim despre interior, trebuie spus că V Class poate fi configurat în multe moduri. Eu am testat versiunea cu şapte locuri, dar poţi avea opt sau şase, în funcţie de ceea ce îţi doreşti. Distanţa dintre primul rând de scaune şi al doilea, respectiv dintre al doilea şi al treilea poate fi reglată după bunul plac. De altfel, scaunele din Clasa V sunt extrem de uşor de reglat, rabatat sau chiar de scos din maşină dacă vrei şi mai mult spaţiu. În plus, te poţi bucura şi de masa pliabilă, extrem de folositoare când vrei să iei o gustare sau să scrii ceva. Evident, ai spaţii de depozitare peste tot, lumini ambientale, lumini pentru citit, suporturi de pahare, ba chiar o poţi echipa şi cu un frigider! Inginerii de la Mercedes-Benz au avut grijă ca tu să nu mai faci mari eforturi în concendiu, aşa că uşile laterale se deschid electric, fie cu ajutorul butoanelor de pe bord, fie de pe stâlpi.  La fel şi uriaşul hayon care îţi permite să arunci în portbagaj nenumărate trolere, lansete, umbreluţe, trotinete etc! Bine, copiii nu vor mai avea nevoie de jucării la ei, căci vor găsi mereu un pretext ca să le tot deschidă şi închidă ba din buton, ba din telecomandă. Adevărul e că mi-a plăcut mie, d’apoi lor! Şi tot la capitolul tehnologie trebuie menţionat sistemul multimedia cu un ecran de 12 inch, singurele ceasuri analogice fiind cele de pe bord, între care se află un alt ecran color care îţi poate oferi toate informaţiile de care ai nevoie în timpul condusului.

Hai să vorbim şi despre drum acum… Versiunea testată, V300d, este echipată cu un motor de 2.000 de centimetri cubi şi 239 de cai putere şi un cuplu de 500 Nm! Atinge 100 km/h în doar 7,9 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 220 km/h. Toate aceste cifre sunt absolut incredibile pentru o maşină care mai şi cântăreşte peste două tone. Acest propulsor este unul extrem de rafinat şi blând la o primă vedere. Nu îl vei simţi dacă mergi în regim de „croazieră”, mai ales dacă este cuplat la cutia de viteze automată cu 9 trepte 9G-TRONIC. Te va surprinde însă de îndată ce îl trezeşti din „amorţeală”, căci, odată călcată mai tare acceleraţia, cutia va retrograda instantaneu iar motorul se va încorda imediat. Trebuie să ai mare grijă, totuşi, căci poţi rămâne fără permis extrem de uşor. V Class este o maşină puternică şi confortabilă, aşa că nici nu îţi dai seama când ai depăşit viteza legală. Noroc cu sistemul de asistenţă pentru semnele de circulaţie care se va tot chinui să îţi reamintească să o laşi mai moale! Şi dacă tot vorbim despre asistenţi, V Class are cu zecile, deci este şi o maşină care oferă siguranţă. Ai asistent pentru păstrarea benzii, asistent pentru frânare, frânare automată în caz de urgenţă, asistenţă în caz de vânt lateral, asistenţă la plecarea în rampă, apelare automată de urgenţă, asistenţă pentru faza lungă, asistent pentru unghiul mort, sistem de camere 360 de grade ş.a.m.d. Nu mai vorbim despre pilot automat adaptiv, senzori de ploaie, de lumină sau de parcare că n-are rost! Revenind la ţinuta de drum, este de ramarcat şi suspensia, care îşi face bine datoria chiar şi pe drumuri mai proaste. Maşina se aşează foarte bine pe drum la viteze mari, aşa că te vei simţi ca pe o saltea gonflabilă pe o mare liniştită. Poziţia de conducere înaltă şi geamurile mari îţi vor oferi o vizibilitate excelentă, astfel încât să poţi conduce în siguranţă dar să îţi permită să şi arunci câte un ochi la peisaje din când în când. Dacă îţi place să conduci noaptea, aşa cum îmi place mie, vei aprecia şi lumina puternică oferită de farurile LED. Aproape e ca şi cum ai conduce ziua!

Una peste alta, V Class poate fi configurat în nenumărate variante, cu motor de 163 de cai, 190 sau 239, cutie manuală sau automată, tracţiune integrală, diverse ampatamente, configuraţii ale scaunelor, dar, cel mai important… nenumărate accesorii, căci acestea fac diferenţa între Mercedes-Benz Clasa V şi alte… MPV-uri! Şi crede-mă pe cuvânt, le vei vrea pe toate! Evident, cu un preţ care nu e mic. Clasa V are un preţ de pornire de la puţin peste 39.000 de euro pentru versiunea de bază şi poate sări de 90.000, în funcţie de opţionalele alese. Dar, hei! În V Class călătoreşti la Business Class! Nici nu mai contează unde mergi…

Foto: Alex Olariu