Sfârşitul lunii august a venit cu o veste pe cât de surprinzătoare, pe atât de îmbucurătoare, zic eu. ATP Trucks, din Baia-Mare, a început să producă un nou camion destinat domeniului construcţiilor, Truston. Dar înainte să vorbim despre camion, să vedem cine sunt cei care îl asamblează. ATP Trucks este una dintre cele patru divizii ale ATP Exodus Group, care are nouă linii de business: reprezentanţe auto şi service pentru diverse mărci de renume, service pentru camioane şi autobuze, piese de schimb pentru camioane şi remorci, transport rutier, tinichigerie/vopsitorie, inclusiv pentru autocamioane, şi, mai nou, producţia de camioane. ATP Exodus Group este pe piaţă de 24 de ani, a avut în 2018 o cifră de afaceri de peste 80 de milioane de dolari şi are vreo 650 de angajaţi în 38 de puncte de lucru din trei ţări. Aşadar, o companie cu o vastă experienţă pe piaţă. Dar asta înseamnă că are şi experienţă în producţia de camioane? Nu, evident! Doar e primul fabricat… Dar au reparat atât de multe camioane de la alte mărci şi au livrat atât de multe piese de schimb încât ştiu exact ce se strică la fiecare. Pe scurt, în cei 24 de ani au învăţat care sunt punctele slabe şi care sunt cele forte pentru fiecare marcă în parte. Au adunat informaţiile, le-au pus cap la cap şi…
Truston: basculantă sau betonieră
Imediat după ce am citit comunicatul privind lansarea lui Truston, am pus mâna pe telefon şi i-am sunat pe cei de la ATP. „Vreau să îl văd, vreau să îl conduc!”, iar ei au răspuns fără vreo ezitare: „Da, sigur, te aşteptăm! Când vrei să vii?”. Pe drum către Baia-Mare, spre primul drive-test de presă din România cu noul camion, gândurile zburau în toate direcţiile, mai ales că am condus noaptea. Abia aştepam să îl văd, dar, în acelaşi timp, mă întrebam ce şanse are Truston pe o piaţă în care funcţionează deja mărci consacrate, cu tot felul de şasiuri şi suprastructuri. N-am ajuns la o concluzie atunci, dar primul răspuns a venit de îndată ce am coborât din maşină în parcarea ATP, unde mă aşteptau deja două unităţi, o basculantă şi o betonieră. Mari şi solide, pătrăţoase ca doi luptători din trupele speciale, „păzeau” sediul companiei. „Eh, steroizi mulţi, forţă puţină…”, îmi spun în sinea mea. Am dat câteva ture în jurul lor, m-am uitat pe sub ele şi, pe măsură ce făceam asta, îmi cam dispărea „aroganţa” de peste noapte. Punţi mari şi „ţăpănoase”, de 16 tone fiecare-cele din spate (rapoarte 4:26), şi 7,5 cele de pe faţă. 13 foi de arc pe spate, 11 pe faţă. Bena, dură şi ea! Oţel Hardox de 8,7 milimetri adus din Suedia. Da’ mult oţel, nene! Cât să faci o basculantă de 22 de metri cubi care poate căra munţi de pietriş, pământ sau mai ştiu eu ce. Cei de la ATP au testat-o pe şantier şi au ajuns cu ea la 70 de tone şi s-au oprit. Evident, este o greutate ilegală pe drumurile publice, dar nu asta a fost ideea testului, ci de a vedea până unde se poate forţa nota cu Truston. De altfel, rezistenţa este principalul atuu al camionului fabricat în Baia-Mare, căci dincolo de punţi şi benă, şasiul este arma principală a lui Truston. Inginerii ATP Trucks au folosit două profile în C, unul de 7 milimetri şi altul de 8 milimetri, le-au aşezat unul peste celălalt şi au reuşit să obţină un şasiu care poate duce o greutate cu 33% mai mult decât media existentă în acest moment pe piaţă. 33 de procente, da?! Nu 3!
Motorul este produs de Weichai, numărul unu mondial în materie de propulsoare Heavy-Duty, şi are o capacitate de 11.700 cmc. Este Euro 6, oferă 430 de cai putere şi un cuplu de 2.400 Nm într-un interval de turaţii cuprins între 1.000 şi 1.400. Interesant este faptul că fiecare cilindru are propria chiulasă, aşa că eventualele reparaţii se poate face mai uşor, punctual, fără să fie nevoie de schimbarea totală. Deci, şi cu costuri mult mai mici! Electronică puţină, aşa că, în caz de ceva, în multe cazuri, îl vei putea repara chiar pe marginea drumului.
„Am vrut ca lucrurile să fie cât mai simple în privinţa lui Truston. Din experienţa adunată cu alte mărci, am constatat că electronica multă poate fi o bătaie de cap. În cazul Truston, softul instalat permite realizarea unei auto-diagnoze. Astfel, în cazul unei defecţiuni, şoferul va primi un cod de eroare. Sună la call-center-ul nostru şi i se spune ce trebuie să facă. Fiind maşini care activează în special pe şantiere, e cam greu să te apuci să o descarci şi să o tractezi la service. În cazul Truston, şoferul poate repara cele mai multe defecţiuni singur. Evident, dacă este ceva grav, atunci va fi adus în atelier.”, susţine Lucian Varga, manager de vânzări ATP. În plus, producătorii lui Truston recomandă realizarea reviziilor chiar la locul de muncă al camionului. Trei filtre de motorină, 28 de litri de ulei, două filtre pentru el şi… gata! În acest fel, se câştigă timp şi, implicit, bani. Revenind la motor, acesta trage cu multă energie, e vioi şi surprinzător de silenţios. Truston este echipat cu o cutie de viteze manuală ATP- Fast cu 16 trepte(plus două pentru mersul cu spatele), iar trecerea între game se face prin… „bătaie”. Cilindrul hidraulic este marca Hyva şi permite înclinarea benei la un unghi de 48 de grade, iar în cazul betonierei cu o capacitate de 10 metri cubi vorbim despre un mixer cu motor şi pompă Eaton, dar şi un reductor Bonfiglioli. Între cele două tipuri de camion nu există nicio diferenţă constructivă, diferă doar suprastructura.
O altă surpriză plăcută a fost cabina. O cabină mare cu suspensie pneumatică şi rabatare electrică în dotarea standard, cu un pat de dimensiuni văzute doar în cabinele camioanelor de cursă lungă, nicidecum în cele de construcţii. Bordul este uşor de citit, ai la îndemână o unitate infotainment cu touchscreen, ecran color, blutooth, card reader SD, conectivitate USB şi player video. Te răcoreşti sau te încălzeşti cu o unitate de climă automată, ai pilot automat, geamuri electrice sau senzor de lumină pentru aprinderea automată a farurilor. Volanul este îmbrăcat în piele artificială şi este multifuncţional, iar paleta de culori în care poate fi vopsită cabina cuprinde albastru, roşu, portocaliu, alb, verde, gri şi sanidine.
La capitolul siguranţă, Truston este echipat cu:
– sistem electronic de frânare normală, cu tamburi și control EBS
– sistem antiblocare a roţilor în frânare (ABS)
– sistem electronic de control al stabililităţii (ESC)
– sistem electronic de control al tractiunii (ASR)
Una peste alta, după ce l-am prăfuit bine, Truston mi-a lăsat o impresie mai mult decât plăcută. Uşor de condus, confortabil datorită scaunului şi cabinei pneumatice, dar, mai ales, extrem de robust. Sigur, nu este camionul perfect, iar cei de la ATP Trucks sunt primii care recunosc asta. Dar sunt dispuşi să înveţe! Unde mai pui că producţia lui Truston în Baia-Mare va duce la creşterea economiei locale, prin crearea de noi locuri de muncă. Vorbim despre tapiserii, diverse operaţiuni de sudură, componente etc. Fiecare rotiţă, aparent nesemnificativă, va duce la punerea în mişcare a unui angrenaj mult mai mare, aducător de o viaţă mai bună în zonă. În acest moment, 13 oameni muncesc la asamblarea lui Truston, ţelul propus initial fiind de 360 de unităţi produse pe an. Zece unităţi au fost livrate deja, iar alte 20 sunt contractate. Deci, va avea, oare, succes camionul fabricat în Baia-Mare? Cu un preţ cuprins între 88.000 şi 92.000 de euro, interval de service de 50.000 de kilometri, revizii făcute de ATP pe şantier şi garanţie de doi ani… TRUSTON că da!