La începutul anilor ’90, când eu începeam să descopăr lumea cu ochii unui copil aflat în pragul adolescenţei, mulţi români îşi descopereau latura de mici antreprenori. După mulţi ani de comunism, dorinţa de a face comerţ, de a fi propriul stăpân, i-a făcut pe mulţi să înceapă tot felul de afaceri, să deschidă magazine sau chioşcuri în care vindeau tot ce îţi trecea prin cap. Jucării, haine, rechizite, detergenţi, bomboane… Practic, orice! La doi paşi de blocul în care am crescut era şi o piaţă mică, iar dimineaţa, când mergeam la şcoală, treceam pe lângă ea. Era o forfotă acolo, la ora 7, de nedescris. Dube de tot felul veneau acolo cu marfă. Dar una dintre ele mi-a rămas clar întipărită în memorie… Era verde, cu faruri pătrate şi un „mileu” vişiniu întins pe tot bordul. Frumoasă maşina, dar „chinuită” tare. De fiecare dată când o vedeam, cred că o dată la două sau trei zile, era încărcată la maximum cu saci de cartofi şi ardei. Erau cu zecile, de jos până sus, dintr-un capăt în altul! Cu uşile deschise şi puţin lăsată din cauza greutăţii, îmi amintesc podeaua plină de pământ, geamurile uşor coborâte şi un nume citit într-o dimineaţă, în drum spre şcoală: Ducato. Deşi am văzut-o mulţi ani la rând, nu-mi amintesc să o fi văzut vreodată spălată, îngrijită. Mereu plină de praf sau noroi, cred că doar ploaia o mai curăţa! Însă bărbatul care o avea şi-a crescut “afacerea” de la an la an. Mai întâi o tarabă în piaţă, apoi două, peste câţiva ani şi-a deschis şi un magazin cu produse tradiţionale în interiorul pieţei…
Anii au trecut, Fiat a lansat între timp multe alte modele Ducato, iar numărul celor pe care le poţi vedea acum pe străzi este incomparabil mai mare. Acum le vezi la tot pasul, fie că vorbim despre firme de curierat, florării, magazine, companii de utilităţi sau… pieţari! Am vrut să văd cum se conduce noul Fiat Ducato, aşa că am luat unul în drive-test pentru câteva zile…
Primul lucru pe care l-am remarcat este poziţia înaltă la volan. Vizibilitatea excelentă îţi oferă posibilitatea de a anticipa foarte bine traficul, iar acest lucru asigură un plus de siguranţă, dar şi de eficienţă, căci frânările bruşte pot fi evitate mai uşor. “Cabina” este primitoare, cu spaţiu generos pentru trei persoane, fie ele şi mai zdravene, dar şi numeroase lăcaşe de depozitare. Consola centrală este orientată către şofer, aşa că nu trebuie să te întinzi după butoane sau să rogi un pasager să le apese. De altfel, la fel ca schimătorul de viteze, cam totul este “la mână” în Fiat Ducato. Ca şofer, ai spaţiul tău, tu controlezi totul, nu te deranjează pasagerii. E ca şi cum ai avea camera ta într-un apartament în care stai cu părinţii! Apropo de schimbătorul de viteze… Cutia lui Ducato este printre cele mai plăcute pe care le-am văzut, oferindu-i utilitarei o latură sportivă. Sigur, atât de sportivă cât poate fi o dubă! Primele trei trepte ale cutiei de viteze sunt cu reprize scurte, fapt pe care îl veţi aprecia atunci când maşina este încărcată, iar ultimele trei-lungi, ca să te “întinzi” la drum. Este o cutie de viteze care pune foarte bine în valoare motorul Multijet 2 de 2.300 cmc, 130 de cai putere şi un cuplu maxim de 320 Nm. Această echipă, motor-cutie, face ca Ducato să fie extrem de fâşneaţă, atât în traficul urban, cât şi în cel extraurban. Nu ezită la depăşiri, trage constant şi cu vână, având un temperament de autoturism, în ciuda “portbagajului” de 17 metri cubi în spate şi a lungimii totale de peste 6,3 metri.
Fie că duci flori, cum am dus eu, fie că duci colete, poţi să îţi duci marfa cu viteză, căci producătorul dă asigurări că Ducato poate atinge o viteză maximă de 148 de kilometri pe oră. Întrucât suntem în România, eu am mers cu ea pe autostradă cu 120 de kilometri pe oră şi s-a comportat ca un autoturism. Fără ţopăieli, în ciuda suspensiei spate cu foi de arc! După aproape 200 de kilometri parcurşi în regim mixt, la fel de surprinzător a fost şi consumul. 10 litri la suta de kilometri, ceea ce pentru o autoutilitară este mai mult decât decent!
Evident, Fiat Ducato poate fi configurat în nenumărate feluri, cu tot felul de opţionale disponibile, care îţi vor face viaţa mai plăcută la bord. Confort vei avea oricum, chiar şi fără ele, iar ca să îţi pui afacerea pe picioare sau ca să o dezvolţi vei avea nevoie doar de motor, cutie, caroserie şi roţi!
Mă întreb dacă pieţarul din copilăria mea încă o mai are…