La începutul anului, Iveco România anunţa livrarea primei flote CNG(Compressed Natural Gas) din ţara noastră. Era vorba despre 10 unităţi Stralis NP livrate către compania Ness Proiect Europe din judeţul Prahova. Au trecut şapte luni de atunci şi am vrut să văd ce s-a întâmplat între timp. Se descurcă la transportul agregatelor sau nu? Costurile sunt mai mici, aşa cum se spunea înainte să fie atinse de primul firicel de praf? Care ar fi plusurile şi care minusurile?

Aşa că am mers direct la “sursă”, la garajul celor de la Ness Proiect Europe, ca să văd cum arată o zi de lucru normală pentru Stralis NP. La ora 7 dimineaţa, Andrei Mărzac, unul dintre şoferii companiei, îşi pregătea deja camionul. Inspecţia ansamblului, verificarea actelor şi… la drum! Nici nu se ridicase bine soarele pe cer că noi eram deja într-o balastieră de lângă Ploieşti, aşteptând să ne vină rândul la încărcare. În scurt timp, alte câteva basculante ale aceleeaşi firme s-au aşezat cuminţi la coadă. Încărcarea a durat fix şase minute, pe ceas! I-am lăsat pe ceilalţi colegi ai lui Andrei să îşi aştepte rândul şi am plecat spre Bucureşti. Trebuia să descărcăm cele 24 de tone în zona Ghencea, aşa că am avut timp destul să mă “întind” la vorbă cu Andrei, şofer cu mulţi ani de experienţă.

“Am muncit mulţi ani pe comunitate, am bătut Europa în lung şi-n lat cu tot felul de mărfuri în spate. A fost frumos, am câştigat şi bine. Am muncit pentru casa mea, pentru fetele mele. Dar e greu să fii departe, să fii plecat cu săptămânile. Fetele au crescut, nu se mai justifică să stau pe comunitate şi m-am întors acasă. Câştig mai puţin acum, e drept, dar sunt mai liniştit. Am un program fix, seara sunt acasă, mă pot ocupa şi eu de treburile de pe lângă casă. Mai important, mă odihnesc în patul meu! Iar banii nu sunt răi pentru România!”, îmi povesteşte Andrei Mărzac. În acest timp, traficul se aglomera în faţa noastră. Pe măsură ce ne apropiam de Bucureşti, tot mai multe autoturisme răsăreau de pe străzile şi drumurile laterale. În scurt timp aveau să apară şi primele blocaje, primele claxoane. Cu 24 de tone de pietriş în spate, Stralis NP stătea cuminte în coloana lungă de câţiva kilometri şi asculta în linişte conversaţia mea cu Andrei.  Spun asta pentru că, pe loc, motorul Cursor nu se auzea deloc. Părea să prindă viaţă doar când îi “spunea” Andrei. Doi metri în faţă, iar oprim… Plecările de pe loc cu un asemenea ansamblu nu sunt, de obicei, cele mai line. Cu toate acestea, cei 460 de cai ai lui Stralis NP îşi uneau forţele de fiecare dată când le “spunea” Andrei. Şi le-a “spus” de multe ori, căci traficul de vineri era infernal.

“Am lucrat cu tot felul de mărci de camioane. Unele mai reuşite, altele mai puţin. Când am venit la interviul de angajare şi am auzit că voi munci pe un camion cu CNG, m-am mirat destul de tare. Cum, dom’le, pe gaz? Păi pleacă ăsta de pe loc cu pietriş în spate? Pleacă! Şi uite că aveau dreptate… Nu se simte nicio diferenţă la demaraj faţă de un camion pe motorină, nici la drum întins. Îmi place că e mai silenţios, nu prea îi auzi motorul. Şi vibraţiile sunt mai mici, aşa că mă simt bine în cabină. Una peste alta, chiar îmi place!” Din vorbă-n vorbă, am ajuns pe şantier şi ne-am aşezat la rând pentru descărcare. Am scăpat repede de pietriş şi am pornit spre „casă”, nu înainte de a opri să alimentăm la o staţie CNG din cartierul Militari. 4,2 lei kilogramul de CNG. Motorina, 6 lei! La un consum de 35 de kilograme la suta de kilograme este o economie frumuşică. Cu atât mai mult când ai o flotă de zece camioane… Un plin de CNG îi asigură lui Stralis NP o autonomie de 420 de kilometri, ceea îi permite să realizeze zilnic două curse Ploieşti-Bucureşti şi alte câteva curse mai mici prin împrejurimile Ploieştiului. E drept, costul de achiziţie al lui Stralis NP este cu aproximativ 20% mai mare faţă de modelul clasic, dar cei de la Ness Proiect Europe estimează că, în ritmul actual de lucru, îşi vor amortiza investiţia într-un an. Şi ca să îşi crească şi mai mult productivitatea, compania prahoveană şi-a construit propria staţie CNG, o investiţie de peste 300.000 de euro. O investiţie mare, dar care le va permite camioanelor sale să parcurgă lunar 8.000 de kilometri, faţă de 6.600 când alimentau la staţiile publice. Curse mai multe, mai mulţi bani încasaţi, dezvoltare! În plus, odată cu achiziţia flotei CNG, cei la Ness Proiect Europe au scăpat şi de bătaia de cap numită monitorizarea flotei, căci nu mai apar discuţii legate de consumul de motorină şi nici nu mai sunt necesare cheltuieli pentru instalarea echipamentelor de monitorizare. Unde mai pui că impactul pe care compania prahoveană îl are asupra mediului este acum mult mai mic, emisiile poluante ale lui Stralis NP fiind incomparabil mai mici faţă de cele ale unui diesel!

Drumul spre Ploieşti a fost mult mai scurt, căci, în mod surprinzător pentru o zi de vineri, ieşirea din Capitală era mai liberă decât intrarea. Plus că, acum, semiremorca era goală şi ne permitea plecări de pe loc mai „sportive”. După o scurtă pauză la garaj ca să ne luăm rămas bun, Andrei şi al său Stralis NP s-au aşezat din noul la rândul pentru încărcare. Urma cea de-a doua cursă Ploieşti-Bucureşti din ziua respectivă…