S-Way, noul vârf de lance al celor de la Iveco, lansat în luna iulie a acestui an, agită deja apele pe piaţa vehiculelor destinate transporturilor pe distanţe lungi. Se vorbeşte mult despre noua înfăţişare a camioanelor Iveco, despre mai noile sau mai vechile dotări, despre motorizările CNG, aşa că invitaţia de a merge în Cehia şi a-l conduce pe S-Way pe pista automotodromului din Brno a venit ca o mănuşă. Recunosc, eram şi eu cel puţin la fel de curios!

Am ajuns la circuitul din Brno devreme, când soarele leneş de toamnă încă nu se ridicase prea bine pe cer. În parcare ne aşteptau deja trei unităţi Iveco S-Way, câte una pentru fiecare ţară participantă la eveniment: Cehia, Slovacia şi România. Prima impresie, pe măsură ce mă apropiam de ele? Că nu sunt Iveco! Pe cât de brutală poate părea această afirmaţie, pe atât e de adevărată, căci, la capitolul design, deja „vechile” camioane ale producătorului italian nu mai au nimic în comun cu cele noi. Ba da, au! Logo-ul de pe capotă, în rest… nimic! Ştim cu toţii cum arată un Iveco Stralis, predecesorul lui S-Way: pătrăţos, cu un aspect spartan şi materiale destule de dure la interior. Bun şi uşor de întreţinut, dar cumva rămas în urmă la capitolul „înfăţişare”. Ei, acum lucrurile s-au schimbat! Primul lucru pe care îl observi la noul S-Way este „platoşa” de pe capotă, un „scut” negru care coboară de sub logo-ul Iveco până în bara din faţă şi care îi oferă camionului un aspect de „băiat dur”.

iveco-s-wayDacă maşina este curată, zici că se duce la luptă. Dacă e murdară, zici că se întoarce dintr-una, aşa că, oricum o dai, „platoşa” îşi face efectul. Apoi, remarci farurile. Nu mai sunt dreptunghiulare, ci au o formă alungită, ca atunci când te încrunţi la cineva, şi sunt echipate cu LED-uri. De altfel, proiectanţii italieni au redesenat complet cabina lui S-Way, punând accent pe aerodinamică şi aspect. În primul rând, dincolo de felul în care arată, noul S-Way este mult mai economic, căci prin noua formă a cabinei şi montarea elementelor aerodinamice consumul este mai mic cu 4% faţă de Stralis, spun cei de la Iveco. Scările lui S-Way sunt integrate acum în caroserie, pasajele roţilor au fost regândite, farurile sunt integrate în bara faţă, iar toate acestea fac ca aerul să curgă mult mai repede pe lângă cabină. Ba mai mult, cei de la Iveco recomandă şi montarea unor extensii de cauciuc pe fustele laterale ale cabinei, astfel încât spaţiul dintre aceasta şi semi-remorcă să fie cât mai mic. Mai puţin spaţiu liber înseamnă mai puţină rezistenţă la înaintare, deci consum mai mic.

Dar schimbările nu s-au rezumat doar la exterior. La interior, „revoluţia” este cel puţin la fel de mare.

iveco-s-wayCabina, care oricum era destul de spaţioasă în cazul lui Stralis, oferă acum şi mai mult loc. Este mai lată şi mai înaltă, aşa că gradul de confort a crescut. Cabina poate fi configurată cu mai multe tipuri de paturi, cu sau fără scară de acces pentru patul de sus, care poate fi folosit şi ca spaţiu de depozitare, şi diverse grosimi ale saltelelor. Au fost reproiectate şi scaunele, de atenţie sporită bucurându-se, evident, cel al şoferului. Susţinerea laterală este acum mult mai „prezentă”, iar suspensia pneumatică atenuează mai bine denivelările. Imediat după ce te vei aşeza în scaun vei remarca volanul şi bordul lui S-Way. Sunt moderne şi realizate cu materiale net superioare faţă de cele folosite în cazul lui Stralis. Plasticul nu mai este atât de dur, ceasurile de bord sunt mai frumos desenate, la fel şi gurile de ventilaţie. Italienii au pus acces şi pe conectivitate, aşa că vom găsi în cabină un sistem multimedia cu un ecran de 7 inch compatibil cu sistemele Android Auto şi Apple CarPlay, comenzi vocale, Bluetooth sau navigaţie şi cruise-control care foloseşte hărţi topografice. Tot cu ajutorul sistemului multimedia, şoferul poate accesa sistemele care îi oferă informaţiile necesare legate de stilul de conducere, Drive Style Evaluation, sau despre operaţiunile de service. Camionul este conectat mereu la serviciile Non-Stop Assistance sau Remote Assistance, aşa că gradul de „linişte” al şoferului creşte şi el. Ai o problemă, apeşi un buton şi ştii că un operator te va îndruma către rezolvarea problemei. Evident, este disponibilă şi aplicaţia MyIveco, de pe care poţi accesa toate informaţiile necesare. O altă noutate este integrarea sistemului de încălzire suplimentară în cel de ventilaţie al maşinii. Practic, vorbim despre un sistem de climatizare integrat şi inteligent.

iveco-s-way

La capitolul motorizări, vorbim despre o gamă de propulsoare diesel cu puteri cuprinse între 310 şi 570 de cai putere, cu emisii poluante net scăzute datorită sistemelor Smart EGR şi Hi-SCR, dar şi de motoare alimentate cu gaz cu puteri de 340 sau 460 de cai putere. „Iveco produce tot mai multe vehicule alimentate cu CNG, cererea este tot mai mare, iar noul S-Way reprezintă încununarea multor ani de cercetare şi proiectare. Este nevoie însă şi ca infrastructura CNG sau LNG din România, şi nu numai, să ţină pasul cu evoluţia tehnologiei.”, a declarat Vincenzo Nicolo, Business Director pentru România, Cehia şi Slovacia.

După tura pe pista circuitului din Brno pot spune liniştit că noul Iveco S-Way este mai rafinat, mai plăcut şi mai precis. Cu siguranţă vom mai vorbi despre el!