Ca orice copil născut în anii ’80, am crescut mai mult pe afară, în faţa blocului sau la ţară, la bunici. Statul în faţa televizorului nu era o opţiune ca acum, nu de alta, dar nu aveai ce să vezi. Aşa că petreceam o mare parte din timpul liber afară, găsindu-ne mereu câte ceva de făcut. Apoi, la începutul anilor ’90, într-o duminică, a apărut din senin la televizor un serial ce avea să devină definitoriu pentru adolescenţa mea: Star Trek-Generaţia Următoare. După atât de mulţi ani în care televizorul era folosit doar pentru câte un jurnal de „ştiri” şi un episod de „Teleenciclopedia”, Star Trek era ceva revoluţionar!
Mai ştiţi cum începea? „Spațiul: ultima frontieră. Acestea sunt călătoriile navei stelare Enterprise. Misiunea ei neîncetată: să exploreze lumi noi și stranii, să caute noi forme de viață și noi civilizații, să meargă cu curaj acolo unde nimeni nu a mai fost vreodată.” Trăiam fiecare episod, nu mă mişcam din faţa televizorului până nu se termina. Îmi amintesc că, la început, mă enervam destul de des pe Jean-Luc Picard… “Riker, fă aia! Data, rezolvă problema! Worf, vezi ce mai fac romulanii şi hai cu o strategie! Geordi, du-mă în capătul celălalt al galaxiei, ştiu eu o terasă faină acolo…!” Toţi păreau nişte simpli asistenţi, iar Picard cam stea degeaba, profitând cât se poate de mult de statutul său de căpitan. “Stai în fotoliul ăla de căpitan, doar dai ordine şi nu faci nimic!”, îi spuneam eu prin televizor unui personaj fictiv. Mai târziu mi-am dat seama însă că fiecare sarcină corect şi la timp delegată de către Picard, fiecare decizie, toate duceau către succesul unei misiuni. Era “job-ul” său să stea puţin mai în spate, să aibă o imagine de ansamblu asupra situaţiei şi să ia deciziile potrivite!
Ei, fix aşa este şi în cazul noului Mercedes-Benz Actros, desemnat Camionul Anului 2020. Chiar înainte să îl testez la drum, pe traseul Bucureşti-Râmnicu Vâlcea şi retur, discutam cu cineva despre mai noii sau mai vechii “asistenţi” de la bordul noului Actros: “Ce camion mai e şi ăsta în care tu doar urci şi te ţii de volan? Oricum le face singur pe toate! Uite, eu n-am nevoie de toate gadget-urile alea!” În teorie, omul avea dreptate: da, noul Actros este extrem de aproape, din punct de vedere tehnologic, de momentul în care va merge singur până la Vâlcea, iar eu voi face „drive-test” de pe o terasă, cu un suc în faţă. La fel de adevărat este şi faptul că poţi pleca la drum cu un camion fără Predictive Powertrain Control, Active Drive Assist, sistemul MirrorCam, Active Brake Assist sau SideGuard Assist! Poţi, dar vei ajunge la destinaţie mai stresat şi mai obosit, căci rolul acestor sisteme complexe nu este acela să te înlocuiască, ci să te ajute să te concentrezi mai bine la ceea ce ai tu de făcut: să conduci! Nu înseamnă că dacă mergi cu un astfel de camion, vei dormi la volan sau că vei sta cu picioarele pe bord, admirând peisajele, nici că vei fi mai “puţin” şofer. Vei fi chiar unul mai bun, căci, minut cu minut, camionul te ajută în mod activ să devii unul.
De departe, pentru un şofer profesionist, cel mai intrigant sistem de pe noul Actros este MirrorCam. Oglinzile clasice au dispărut, locul lor fiind luat de nişte camere care proiectează imaginile pe două monitoare amplasate în interior, pe stâlpii cabinei. Cu ce ne ajută? Ştim cu toţii, un şofer profesionist îşi verifică ,sau ar trebui să o facă, instinctiv, odată la câteva secunde, oglinzile. Acest lucru presupune o mişcare a capului destul de amplă, clipe în care tu nu mai eşti la fel de atent cu ceea ce se întâmplă în faţă. Orice ai spune, nu ai cum să fii! Bun… În noul Actros, monitoarele-oglinzi sunt cu cel puţin 30-40 de centimetri mai aproape de tine, aşa că, din start, timpul necesar verificării oglinzilor este mult mai mic. Ca idee, “oglinda” din stânga este chiar în raza câmpului vizual, pentru verificarea ei fiind suficientă o mutare uşoară a privirii, fără să fie nevoie de întoarcerea capului. Pentru “oglinda” din dreapta, în comparaţie cu modelul precedent, care avea oglinzi clasice, răsucirea capului este aproximativ la jumătate.
“Dar ce te faci când plouă sau ninge şi mai e şi noapte?” E o întrebare firească şi m-a măcinat şi pe mine în noaptea dinaintea plecării către Vâlcea. Ploua cu găleata, iar la ora 5.30 era încă beznă. Am urcat în cabină iar pe monitoare apăreau câţiva stropi de apă destul de deranjanţi. Ce e de făcut? Am dat o comandă apăsând butonul de încălzire al camerelor. “Gata, vreau să dispară petele astea de apă de pe monitoare!” Cam într-un minut, două, nu mai aveam această problemă. În plus, la drum întins, imaginile şi-au păstrat claritatea, deşi ploua binişor. Un alt aspect pe care l-am observat este lipsa murdăriei de pe geamuri. Ştim bine, în spatele oglinzilor obişnuite se formează un mic vârtej, iar toată apa murdară de pe şosea se adună pe geamuri, în special pe cel din stânga, şi pe oglindă. Odată cu eliminarea lor, am scăpat şi de această problemă, iar geamurile rămân curate. Ştii senzaţia aceea pe o ai când prinzi loc la geam în tren, când apa curge cu repeziciune, în câteva şiroaie, pe sticlă şi ai o vizibilitate excelentă deşi plouă? Fix aşa e!
“Dar o să te orbească ecranele alea, o să te doară ochii şi capul de la farurile din spate!” – o altă teamă legitimă. Inginerii de la Mercedes-Benz au fost însă atenţi şi la acest aspect, nu avea grijă! Luminozitatea celor două monitoare se adaptează automat la condiţiile din cabină şi din afara ei, exact ca ecranul unui telefon mobil de ultimă generaţie. Adică: dacă lumina este slabă, monitoarele vor reduce şi ele gradul de luminozitate, astfel încât ochii tăi să fie protejaţi. Dacă afară este soare puternic, vor face fix invers, astfel încât tu să nu ratezi vreun detaliu din jurul camionului. O altă parte bună a acestor camere, dacă nu cumva cea mai bună dintre toate, este faptul că te ajută foarte mult la viraje, căci ele vor deschide unghiul şi vei avea o imagine net superioară asupra manevrei pe care vrei să o faci. Plus că şansele să le agăţi prin crengi scad simţitor. Nu în ultimul rând, sistemul MirrorCam te va ajuta să obţii un consum de carburant mai mic, căci camionul va fi mai aerodinamic. Cât cântăreşte lipsa oglinzilor în această ecuaţie? Producătorul german dă asigurări că vei obţine o economie de până la 1,5% doar din lipsa oglinzilor.
„Ce faci dacă sistemul de camere se defectează pe drum?”. E o problemă serioasă, într-adevăr, dar există o rezolvare şi pentru ea. Noul Actros este prevăzut cu puncte de prindere a oglinzilor clasice, iar fiecare atelier mobil Mercedes-Benz va avea în dotare astfel de oglinzi. Dacă totuşi insişti, noua navă amiral Mercedes-Benz poate fi comandată cu oglinzi clasice, dar e ca şi cum ai comanda nava „Enterprise” fără „torpile spaţiale”.
Şi pentru că tot vorbeam mai devreme despre consum redus de carburant… Un alt sistem care te ajută să fii mai eficient este Predective Powertrain Control (PPC). Pe baza informaţiilor obţinute din hărţile 3D, de la sateliţi şi de la senzorii care detectează traficul din faţă, PPC acţionează preventiv şi determină energia cinetică necesară pentru a trece următorul deal sau pur şi simplu pentru a merge pe autostradă într-un mod economic. Astfel, vor avea loc mai puţine schimbări ale treptelor de viteză şi, implicit, o scădere a consumului de carburant cu alte cinci procente.
Un alt sistem extrem de interesant cu care este echipat noul Mercedes-Benz Actros este Active Drive Assist. El reuneşte practic cam toate sistemele de siguranţă de la bord şi permite o conducere semi-autonomă. Apeşi un buton şi gata, camionul începe să acţioneze singur. Păstrează distanţa setată faţă de vehiculul din faţă, accelerează şi frânează chiar până la oprire, dar de departe cea mai ciudată senzaţie a fost când computerul a început să mişte volanul ca să ţină camionul pe mijlocul benzii de rulare. Sau la marginile benzii, pentru că poziţia ansamblului pe bandă poate fi setată din două atingeri de buton. Poţi să alegi să stai mai pe stânga dacă pe dreapta sunt gropi, cum sunt pe Autostrada Bucureşti-Piteşti, sau mai pe dreapta. Tu îi spui cum preferi şi el execută! Din motive de siguranţă, sistemul este gândit astfel încât şoferul să nu se apuce de citit sau de butonat telefonul. Drept urmare, pentru ca sistemul să fie activ, trebuie să ai mâinile pe volan tot timpul. Şi nu aşa, lăsate “moi”, la odihnă, ci să fie “prezente”, să opună rezistenţă volanului! Altfel, sistemul va considera că nu eşti atent la drum sau că dormi şi va începe să emită alarme vizuale şi acustice. Dacă tot nu “răspunzi”, camionul va încetini treptat şi se va opri în siguranţă.
Alte două sisteme pe care le vei simţi cu tine la drum sunt Active Brake Assist şi SideGuard Assist. Primul dintre ele, Active Brake Assist, aflat la a cincea generaţie deja, se ocupă de frânarea automată totală sau parţială, în funcţie de obstacolele întâlnite pe drum. El “scanează” şoseaua şi stă “liniştit” fără să te deranjeze. Dacă te apropii însă prea mult de o maşină sau de un pieton, va emite o avertizare şi apoi va lua măsuri, fie printr-o frânare scurtă, fie printr-una totală. De exemplu, prin satele aflate între Piteşti şi Râmnicu-Vâlcea erau mulţi pietoni care mergeau pe marginea şoselei. Mai ales într-o curbă, sistemul ar putea crede că urmează să loveşti pietonul, aşa că este bine să semnalizezi stânga. În acest fel, practic îi transmiţi camionului “Stai liniştit, l-am văzut, suntem ok!”, iar Active Brake Assist va şti să nu ia măsuri. De mare ajutor, mai ales când faci un viraj la dreapta, este SideGuard Assist, un sistem proiectat de Mercedes-Benz prin 2014 şi implementat doi ani mai târziu. Nu vezi un biciclist, un pieton aflat chiar în dreptul uşii din dreapta, un stâlp sau un indicator rutier, intră în acţiune SideGuard. Vei primi pe loc o alarmă audio puternică şi vei pune frână instantaneu, chiar dacă în acel moment te-ai uita în partea stângă, să zicem. Nici nu mai ai nevoie de informaţii afişate prin bord, nici nu ai avea timp de aşa ceva. La auzirea alarmei vei şti instinctiv că este ceva acolo, în dreapta. Sistemul monitorizează întreaga parte dreaptă a ansamblului şi îţi va fi de mare folos şi pe autostradă, la devansări. Dacă vei încerca să intri la loc pe banda 1 prea devreme… beculeţ roşu, “scandal” în cabină, ştii tu!
La interior, totul aranjat în stilul Mercedes-Benz, adică ordonat, clar şi la îndemână, doar că noile “tablete”, cea dreptul volanului şi cea centrală vin cu un aer futuristic. Pe monitorul central vei găsi informaţiile necesare despre climatizare, infotainment, navigaţie, vei putea activa sau dezactiva diverşi asistenţi sau chiar porni sau opri farurile. Pe cel din spatele volanului, ai la îndemână toate informaţiile legate de conducere, presiunea în instalaţia de frânare etc. Cu doar câteva apăsări de buton, poţi să îţi configurezi “bordul” aşa cum vrei, inclusiv cu ceasuri “analogice”. În versiunea StyleLine, cum am condus eu, consola, coborâtă pentru o vizibilitate mai bună, vine cu inserţii de crom, volan îmbrăcat în piele şi alte elemente menite să îţi creeze o stare de bine. Avem şi un sistem nou de iluminat cu LED, fiind aleasă o combinaţie de lumină albă caldă şi o lumină de noapte albastră. Evident, nu lipsesc numeroasele spaţii de depozitare(332 de litri deasupra parbrizului, 558 de litri sub pat), frigiderul, iar paturile tip “confort” din noul Actros vin cu saltele de 110 milimetri dintr-o singură bucată, cu şapte zone cu spumă rece.
Despre motoare… sunt multe de zis! Sunt disponibile numeroase versiuni cu puteri de până la 625 de cai putere şi un cuplu de 3.000 Nm. Eu am condus versiunea de 480 CP, asemenea modelului precedent, testat de mine anul trecut. Cuplu bun chiar şi la turaţii mici, cutia de viteze senzaţională, aşa că am urcat Dealul Negru fără probleme. La coborâre, frâna de motor puternică şi retarder-ul şi-au dovedit din nou eficienţa, mai ales că ploua cu găleata. Cu vânt puternic din toate părţile, ploaie, un convoi militar care se târa pe Dealul Negru, un accident şi o încărcătură de peste 18 tone, noul Actros a scos un consum de fix 30 de litri la suta de kilometri. Una peste alta, noul Mercedes-Benz Actros nu este nava Enterprise, dar cu siguranţă te teleportează în viitor.
“Engage…!”