Întotdeauna i-am admirat pe şoferii de basculante. Pentru dârzenia lor, pentru curajul de a intra pe terenuri pe care n-aş intra nici cu bicicleta, pentru priceperea lor. Am crescut cu celebrele „Raba” în jur şi mereu mă opream din orice ca să le privesc. Până nu am urcat într-una, într-o vară a copilăriei mele, nu am înţeles de ce mai toţi şoferii conduceau la bustul gol şi în şort. Pentru că era saună în cabină, pur şi simplu ţi se tăia respiraţia înăutru, chiar şi cu geamurile deschise. Praf mult, care ţi se lipea efectiv de pielea transpirată, zgomot de trebuia să urli şi să mai laşi acceleraţia ca să te audă celălalt, iar zguduiturile făceau imposibilă formarea pietrelor la rinichi. Dacă mai aveai şi norocul să te „lase” în drum, om erai! Dar nu discutăm acum despre cât de bune sau rele erau „rabele”, ci despre cât de mult s-a schimbat viaţa unui şofer de basculantă faţă de anii ’90, să zicem.
Am avut ocazia să îmi dau seama de acest lucru când am pus mâna pe o Scania G450 XT. Nou-nouţă, cu scaunele şi bordul încă în „ţiplă”! Recunosc, chiar dacă nu era a mea, plăcerea de a rupe acele huse de protecţie a fost uriaşă. Puţină familiarizare şi am pornit la drum către balastiera „Corsarul Roşu”. Despre drumul pe autostradă nu sunt multe de spus. Nici nu cred că ar fi relevant, sincer, căci autostrada nu este mediul „natural” al unei basculante. Poate doar al celor care reabilitează drumuri… Unei basculante îi stă bine în praf şi noroi, acolo prinde viaţă! Sau aşa ar trebui…
Primul lucru pe care îl simţi atunci când urci la volanul modelului G450 XT, care vine de la „Extra Tough”, este senzaţia de spaţiu şi de simplitate în sensul bun al cuvântului. Cabina este „aerisită”, fără tot felul de zorzoane, iar comenzile sunt la îndemână şi extrem de intuitive. Practic, dacă ai mai condus camioane, poţi să te apuci de muncă imediat, fără probleme… Această gamă, XT, a fost construită pentru a munci în cele mai solicitante medii, cum ar fi carierele, minele sau în păduri, dar nu vei simţi asta la interior. Scaune confortabile, consola centrală orientată către şofer, instrumente simple şi uşor de citit, climă, cotiere, un sistem infotainment, conectare bluetooth, spaţii de depozitare, suporturi de pahare sau sticle. Pe scurt, cam tot ce ai nevoie pentru o zi de lucru pe şantier. Un alt mare plus al acestui camion este vizibilitatea. Poziţia scaunului şoferului a fost îmbunătăţită prin aşezarea lui mai în faţă şi mai la stânga, către exteriorul cabinei. În plus, bordul a fost coborât, iar stâlpii frontali au fost reproiectaţi, aşa că nu ar trebui să ai probleme în acest sens.
Dar adevărata bucurie vine când porneşti cu ea la drum, căci „motoraşul” acela de 13 litri, 450 de cai putere şi cuplu de 2.350 Nm, are o voioşie în el de nedescris. La gol e normal, să zicem, dar încărcat cu 33,6 tone de nisip ud este chiar surprinzător! Trage de parcă n-ar mai veni ziua de mâine… În combinaţie cu transmisia Opticruise, Scania G450 XT pare greu de oprit. Să vă dau un exemplu: la ieşirea din locul de încărcare este un mic deal. Aproape de vârf, cutia a decis să schimbe treapta de viteză. „Gata, asta a fost!”, m-am gândit eu repede. Dar Opticruise a fost mai rapidă decât gândul meu, a schimbat treapta fără întârzieri, aproape instantaneu, aşa că basculanta nici măcar n-a „tresărit”. În cazul plecărilor dificile de pe loc în rampă, ai la dispoziţie şi funcţia „Hill Hold”, iar la coborâri ai la îndemână o frână de motor de 256 kW, acţionată în două trepte de la o manetă aflată pe coloana de direcţie, care ajută enorm. Cutia lui G450 XT are trei moduri de operare: Standard, Power şi Off-road, iar setarea ei corectă, folosirea diferenţialelor blocabile(înainte de a intra în necaz!) fac din G450 XT mai mult decât un simplu 8×4. Iar diferenţa extrem de mică de comportament între „gol” şi „plin”, specifică atât de mult basculantelor, este chiar uimitoare!
Alte câteva aspecte foarte importante pe care le-am constatat sunt direcţia extrem de uşoară şi „prezentă”, liniştea din cabină şi confortul din timpul mersului. Fără sărituri de pe scaun, fără să fii nevoit să te ţii bine de volan, poţi vorbi normal cu cel din dreapta sau să asculţi în voie muzică, fără să „spargi” difuzoarele. Închizi geamurile, porneşti clima şi-ţi vezi liniştit de gândurile tale, căci în Scania G450 XT nu ţi se împrăştie prin toată „bena”!
Bonus: nu trebuie să mai conduci la bustul gol şi în şort! 😉