Service. Un cuvânt care îi sperie pe mulţi dintre noi. Ştim că există, ştim cu ce se ocupă, dar nu prea vrem să avem de-a face cu ele. Sunt mulţi cei care nu ar vrea să ajungă într-un service nici când maşina nu mai pleacă deloc din parcare, dar nu mai au încotro. Evident, de cele mai multe ori când procedezi aşa, factura va fi una substanţială. Şi uite aşa îşi cultivă unii dintre noi „servicefobia”, supăraţi că iar trebuie să bage bani într-un „fier”. La fel de adevărat este şi faptul că există ateliere puse pe căpătuială, ale căror proprietari au adoptat filozofia „arde-l, că oricum nu va mai veni a doua oară!” Şi atunci te trezeşti cu o reparaţie prost făcută şi scumpă, cu piese furate de pe maşină, cu piese şi uleiuri înlocuite doar pe hârtie… Şi atunci, da, nu mai vrei să auzi de service!
Dar generalizarea n-a făcut bine niciodată… Sunt şi clienţi care-şi respectă camioanele şi remorcile, implicit angajaţii, cum sunt şi service-uri care nu îşi bat joc de clienţi pentru că şi-i doresc aproape pe termen lung.
Zilele trecute, am avut ocazia de a petrece mult timp într-unul dintre cele mai mari ateliere de reparaţii a vehiculelor comerciale din zona Capitalei. Service-ul multi-marcă Cefin Trucks, aflat în comuna Chiajna. Am ajuns acolo în jurul orei 10, când mecanicii, electricienii şi vopsitorii erau în „focuri”. Începuseră ziua de muncă la ora 7.30, când eu, cel mai probabil, mă întorceam pe partea cealaltă… Apoi am aflat că este, cel mai probabil, singurul service de camioane, remorci şi autobuze care lucrează în două schimburi, până la ora 21.30. Primul lucru pe care îl constaţi când ajungi acolo este mărimea service-ului. Ateliere de mecanică, ITP, tinichigerie-vopsitorie, electrică, zonă de reparaţii a suprastructurilor şi a instalaţiilor hidraulice, toate înţesate de tot felul de echipamente mai mult sau mai puţin sofisticate şi de angajaţi care aleargă de colo-colo. Şi încep să îi aflu „secretele”…
„Doar ca suprafaţă de service, avem la dispoziţie peste 2.400 de metri pătraţi. Aproximativ 1.000 pentru lucrările de mecanică, alţi 1.000 pentru sectorul de tinichigerie-vopsitorie şi aproximativ 400 de metri pătraţi pentru reparaţii la semiremorci. Sunt 30 de posturi de lucru simultan, aşa că avem o capacitate de lucru ridicată, atât pentru camioane, cât şi pentru semiremorci şi suprastructuri!”, îmi mărturiseşte Ionuţ Colda, directorul de service Cefin Trucks. Piesele de rezistenţă ale atelierului sunt cele 14 elevatoare de capacităţi diferite. „Avem elevatoare de 4,5 tone, căci lucrăm şi cu autoutilitare, precum şi de 23 de tone sau chiar 33, care pot ridica fără probleme o betonieră, să zicem. Avem şi două elevatoare care pot lucra în tandem şi pot ridica un ansamblu, cap tractor şi semiremorcă, dacă este nevoie să muncim la întreg echipamentul. Să spunem că ai o defecţiune când tocmai trebuia să livrezi marfa undeva, la un client. Aceste elevatoare speciale ne permit să facem reparaţia rapid, fără să fii nevoit să abandonezi remorca pe undeva sau să fii nevoit să o descarci înainte de a veni la service.”, mai spune Ionuţ Colda.
Care sunt cele mai frecvente defecţiuni întâlnite?
„Marea majoritate, în proporţie de aproximativ 40%, vin pentru probleme de mecanică, 30-32% pentru probleme de tinichigerie şi undeva la 28% pentru reparaţii care ţin de hidraulică. Zilnic, pe porţile acestui service intră 30 de vehicule cu tot felul de probleme, unele mai grave, altele mai puţin. Face parte din farmecul acestei munci faptul că niciodată nu ştii ce urmează să intre pe porţile acestui atelier şi că nicio zi nu seamănă cu cealaltă. Dar cei 95 de oameni din service sunt obişnuiţi cu asta, ba chiar aş spune că le plac provocările!”, susţine şeful de service Cefin Trucks. Şi uite aşa, din vorbă-n vorbă, ajungem la „inima” atelierului, oamenii!
„Poate că o să fie greu de crezut, dar suntem ca o familie aici. Sigur, mai sunt şi zile dificile, în care oboseala şi stresul îşi spun cuvântul, ca în orice familie. Dar suntem o echipă unită, căci nu am avea cum să reuşim altfel. Mulţi mecanici lucrează încă de la începuturi aici, ne ştim bine unii pe alţii. Şi e normal să fim bine aşa, până la urmă ne petrecem o bună parte din zi împreună! Sigur, este o criză globală de specialişti şi, tocmai de asta, încercăm să îi ţinem lângă noi. Unii au o vechime aici de 17-19 ani şi nu mai vor să audă de altceva în afară de Cefin. La un moment dat, însă, şi aceştia se vor retrage din activitate, aşa că încercăm să pregătim viitoarea generaţie de mecanici încă de pe băncile şcolii. Chiar sunt mândru că am o familie şi aici, pe lângă cea de acasă!”, mai spune Ionuţ Colda.
Revizii la distanţă
Pe lângă punctele fixe de lucru din atelier, service-ul Cefin Trucks de lângă Bucureşti deţine şi două ateliere mobile şi un camion de remorcare. „Scopul principal al acestor ateliere mobile nu este acela de a repara camioanele pe marginea drumului. Nu ai voie să faci asta dintr-un motiv evident, ar fi mult prea periculos! În schimb, încercăm să ne adaptăm nevoilor clienţilor noştri şi folosim aceste maşini pentru revizii <la domiciliu>. Sunt multe situaţii în care dislocarea camionului şi aducerea lui la service ar reprezenta pierderi pentru proprietarul flotei, aşa că ne deplasăm pe şantier sau unde este nevoie, efectuăm operaţiunile necesare şi plecăm. În acest fel, timpul în care camionul stă este mult redus şi toată lumea este fericită!”
Evident, ca să poţi susţine activitatea într-un astfel de service este nevoie de investiţii uriaşe, de ordinul zecilor de milioane de euro. „Echipamentele din acest service, dar şi din celelalte ateliere Cefin Trucks, sunt de ultimă generaţie şi, implicit, au costuri destul de ridicate. Ca să vă dau un exemplu, doar stocul de piese disponibile în orice moment al zilei în service-ul din Bucureşti este de 450.000 de euro! Dar este normalitate, aşa ar trebui să funcţioneze un service profesionist. Nu îşi permite nimeni să aştepte cu zilele sosirea unei piese banale. Evident, dacă va fi nevoit să aştepte atât de mult, clientul va căuta în altă parte.”, susţine Raul Dula, After Sales Product Manager Cefin Trucks.
Service şi pentru autoutilitarele Ford
Un segment important de piaţă este şi cel al autoutilitarelor, aşa că Cefin Trucks Bucureşti a introdus serviciile de reparaţii pentru Ford Vehicule Comerciale Uşoare.
„Introducerea activitatii de service pentru Ford Vehicule Uşoare a presupus un parcurs complex, prin care a trebuit să îndeplinim criteriile de calitate impuse de producător, elemente de identitate, achiziţia de echipamente specifice, training-uri pentru echipa dedicată, pregătire tehnică, signalistică de brand, etc. Cu peste 7.500 de ore de manoperă facturate clienților noștri, cu o echipă de peste 90 de tehnicieni specializați, avem expertiză și toate instrumentele necesare și pentru a dezvolta această divizie de service dedicată Ford LCV. Ne dorim foarte mult să devenim un partener de încredere şi pentru companiile care deţin în flota lor autoutilitare Ford Transit.”, mărturiseşte Ionel Bălaşa, After Sales Director Cefin Trucks.
În acest moment, Cefin Trucks şi-a atins obiectivul stabilit pentru 2020, şi anume de a ajunge la 19 puncte de reparaţii pe harta României (București, Brașov, Deva, Arad, Constanța, Craiova, Bacău, Suceava, Baia Mare, Oradea, Timișoara, Sibiu, Odorheiu Secuiesc, Cluj, Pitești, Ploiești, Galați, Turda și Piatra Neamț). Va depăşi însă acest prag, căci, în curând, îşi va începe activitatea şi în Iaşi şi Bistriţa.
Aşadar, dacă ar fi să compar „teama” de service cu ceva, aş compara-o cu teama de medicul stomatolog. Ţi-e frică de durere, ţi-e frică de nota de plată, dar cu cât amâni mai mult intervenţiile, cu atât te va durea mai tare şi vei plăti mai scump!