Pandemia de COVID-19 a pus la grea încercare multe sectoare ale economiei, direct sau indirect, iar efectele le ştim deja cu toţii: locuri de muncă pierdute, scăderea consumului, lipsă de lichidităţi, incertitudine. Cu toate acestea,  există cel puţin un sector care a prosperat în aceste vremuri: cel al construcţiilor. Potrivit Eurostat, în luna aprilie a acestui an, România a înregistrat cea mai mare creştere în acest domeniu din Uniunea Europeană: 12,2%! Singurele ţări din UE care au mai înregistrat creşteri au fost Germania, cu 0,9%, şi Finlanda, cu 0,8 procente.

Când mai toate afacerile dădeau semn că se vor închide sau abia supravieţuiau, faptul că un anumit sector prosperă mi se părea incredibil, aşa că i-am sunat pe prietenii de la cariera de piatră „Ekodep”, una dintre cele mai mari din judeţul Constanţa. „Darius, exacavatoarele, încărcătoarele şi benzile transportoare merg fără oprire, iar camioanele vin la încărcare în valuri! Dacă nu crezi, vino să vezi!”

Şi m-am dus, dar nu cu maşina mea, ci cu o basculantă Mercedes-Benz Arocs nou-nouţă care abia aştepta să se murdărească. Mă rog, practic cu două basculante Arocs, căci am luat-o la „joacă” şi pe cea a fiului meu. Prea stătea degeaba!

Şi, uite aşa, la 5.30 dimineaţa, când soarele abia se ridica pe cer, ajung la sediul celor de la „Mercedes-Benz Trucks&Bus România” ca să pornim către Mihail Kogălniceanu. Primul lucru care mi-a sărit în ochi din acea parcare plină a fost exact basculanta pe care urma să o conduc: roşie ca focul, sclipitoare. Şarmantă, impune respect de la distanţă chiar şi atunci când stă pe loc! Garda mărită la sol, grila faţă, scuturile, protecţiile farurilor şi scările masive îţi transmit acelaşi mesaj: cu acest camion nu te joci! Dar e un mesaj complet greşit, după cum aveam să aflu mai târziu… Lui Arocs îi place „joaca”, dar nu pe asfalt, ci pe coclauri! Adevărul este că acolo e cea mai mare distracţie, nu? Dar revenim la acest subiect puţin mai târziu, căci acum vreau să vorbim despre interiorul cabinei.

Pe scurt, este un interior… tipic Mercedes-Benz! Modern, aerisit, fără zorzoane inutile şi elegant, chiar dacă vorbim despre un camion de şantier. Consola centrală şi tabloul de bord sunt două „tablete”, la fel ca la fratele de cursă lungă, Actros. Practic, întreg „universul” şoferului este comprimat în acele două ecrane, căci toate informaţiile necesare, toate comenzile sistemelor de la bord sunt accesate de pe ele. Evident,  pot fi configurate după bunul plac al fiecăruia. Îţi alegi tu ce informaţii sunt prioritare pentru tine, culorile în care să fie prezentate. Poate părea un moft, dar e tare plăcut să ştii că ai posibilitatea să faci asta, să schimbi „bordul” când şi cum vrei tu. Asemenea noului Actros, noul Arocs vine cu sistemul Mirror Cam. Au dispărut oglinzile clasice, locul lor fiind luat de două camere performante care redau imaginile pe două monitoare poziţionate pe stâlpii frontali. Ambele „oglinzi” sunt poziţionate astfel încât să se afle în câmpul tău vizual în orice moment. Trecerea de la sistemul clasic, cu oglinzi, la Mirror Cam poate fi ciudată la început şi e normal să fie aşa. Durează puţin adaptarea şi „îmbrăţişarea” noului concept, dar, după ce vei conduce măcar câteva zeci de kilometri, îi vei descoperi avantajele şi ţi va părea „normalitate”. Noua normalitate! Am descoperit-o anul trecut, în drumul făcut până la Râmnicu-Vâlcea cu noul Actros (articolul îl găseşti aici: https://infocamioane.ro/2019/12/18/drive-test-cu-noul-actros/) şi am apreciat-o şi mai mult acum, pe drumurile înguste de lângă Mihail Kogălniceanu, la fiecare trecere pe lângă un alt camion. În plus, poţi să ajustezi luminozitatea monitoarelor cum doreşti, deci, chiar şi într-o zi însorită cum a fost cea în care am condus eu noul Arocs, vei avea o vizibilitate excelentă. Sincer, îmi făceam ceva griji legate de praful care se va depune pe camerele Mercedes-Benz odată ajuns în carieră. Dar mi-am făcut griji degeaba… Inginerii germani s-au gândit şi la acest aspect, aşa că micuţele camere au fost tratate special împotriva apei şi a murdăriei, deci nu se lipeşte nimic de ele. Şi dacă te întrebi ce vei face iarna, ei bine, trebuie să ştii că ele sunt încălzite automat când temperatura scade sub 15 grade. În cazul în care totuşi reuşeşti să loveşti camerele, fie la trecerea pe lângă un alt camion, fie în crengi sau orice altceva, să ştii că ele se pliază în ambele direcţii. Un alt mare avantaj al sistemului Mirror Cam este vizibilitatea pe care o ai asupra geamurilor laterale. Şi îţi dai seama de cât de mult obstrucţionează vizibilitatea oglinzile clasice abia când nu le mai ai, crede-mă!

La capitolul confort sunt atât de multe şi, în acelaşi timp, atât de puţine de spus, căci, printre altele, numele Mercedes-Benz a devenit sinonim cu acest cuvânt, „confort”…  Scaun cu suspensie pneumatică pentru şofer, pe care îl vei aprecia la maximum prin cariere, climatizare automată, sistem infotainment performant, lumini cu led în cabină, spaţii de depozitare numeroase, pistol cu aer comprimat pentru curăţarea cabinei etc. Versiunea condusă de mine nu avea frigider, dar, opţional, poate fi comandat unul de 25 de litri. Opţionale sunt destule, oricum. Poţi să ceri o masă pliabilă, diverse plase pentru bagaje, scaun cu suspensie pneumatică şi pentru pasager sau… inserţii de lemn! Da, dacă vrei să ai inserţii de lemn în consola centrală şi în panourile uşilor când transporţi bolovani sau pietriş, se poate! Până la urmă, de ce nu?! Oricum, cu geamurile închise, climatizarea pornită şi nişte muzică în difuzoare, uiţi că eşti la volanul unei basculante…

Am pornit spre Mihail Kogălniceanu pe autostradă. Eu, în dreapta, Nicolae Bălcescu, trainer Mercedes-Benz, la volan. Obişnuit să fiu eu cel care conduce, am descoperit ce bine e să te poţi bucura de călătorie de pe scaunul din dreapta, trecând cu viteză mică(în comparaţie cu autoturismele care se grăbeau să ajungă la mare…) pe lângă lanurile de floarea soarelui, scăldate în lumina răsăritului. Odată ajunşi la cariera Ekodep, am schimbat cardurile şi ne-am pus pe… joacă! Am încărcat bucăţi de stâncă pentru concasor şi agregate finite. Iar domnii de pe încărcătoare şi excavatoare n-au avut milă deloc! Au încărcat bena cu vârf de fiecare dată. Şi tot de fiecare dată, la fiecare urcare pe drumurile pline de praf din carieră, am zâmbit, căci motorul de 420 de cai şi transmisia automată PowerShift 3 s-au comportat impecabil. În funcţie de încărcătură şi de gradul de înclinare, cutia ştie tot timpul dacă e cazul să schimbe treapta de viteză sau nu, iar când o face înseamnă că are un motiv bun, căci, în acelaşi timp, întreg sistemul se străduieşte să fie şi eficient din punct de vedere al consumului de carburant. Ai la îndemână trei programe de conducere: Economy/Standard, Power şi Off Road, dar şi diferenţiale blocabile, evident. Cu setările corecte făcute la timp, adică înainte de a intra în necaz, scoaterea zecilor de tone de piatră dintr-o carieră devine o joacă chiar şi pentru un şofer cu puţină experienţă. Dacă te afli într-o situaţie specială, poţi trece cutia de viteze pe modul manual, dar e bine să ştii că, în cazul în care anumiţi parametri vor fi depăşiţi, sistemul va trece înapoi pe automat pentru a proteja transmisia. Pentru coborâri, ai la îndemână o frână auxiliară cu trei trepte. Odată activată, în combinaţie cu retrogradarea treptelor de viteză, vei crea atât de multă forţă de frânare încât aproape că nici nu vei mai avea nevoie de frâna de serviciu. Iar asta îţi va oferi multă „linişte sufletească” pe pantele periculoase.

După o zi de „joacă”, pot spune că mai sunt câteva aspecte de remarcat la noul Arocs: liniştea din cabină chiar şi la regimuri de turaţii mai ridicate, manevrabilitatea excelentă, calitatea materialelor folosite în cabină şi acel sentiment de maşină… închegată, robustă! Evident, sunt disponibile multe versiuni de motorizare, de la 238 de cai putere la 625. 18 versiuni, mai exact! Iar noul Arocs poate fi în configurat în funcţie de nevoile fiecărui client în parte, cu toate formulele de tracţiune posibile şi imposibile, ampatamente, tipuri de suspensii sau de cabină. Trebuie doar să ştii la ce vrei să îl foloseşti, iar de configurare se vor ocupa cei de la Mercedes-Benz.

Odată încheiată ziua, am pornit înapoi spre casă, deşi, sincer, îmi doream să ajungem la Constanţa cu noul Arocs. Dar, ce să vezi?! Am avut noroc şi, la Cernavodă, am fost anunţaţi că trebuie să lăsăm camionul la reprezentanţa Mercedes-Benz de la malul mării, aşa că am pornit spre mare.

Mai era cineva care îşi dorea să îl scoată la joacă pe Arocs…