Întotdeauna m-au fascinat aeroporturile. Nu neapărat atât de mult avioanele, deşi sunt absolut fantastice, cât organizarea dintr-un aeroport. Coordonarea unui astfel de loc este ceea ce m-a intrigat mereu, căci nu poate fi simplu să ţii totul sub control 24 de ore din 24. Zeci sau sute de mii de oameni care îi trec zilnic porţile, milioane de bagaje, sute de avioane care decolează sau aterizează la diferenţă de câteva secunde unele de altele, sute de oameni şi diverse maşini care circulă aparent haotic pe pistă sau pe lângă ea. Le vedem cu toţii când trebuie să mergem în concediu sau să călătorim în interes de serviciu. Dar există şi o categorie specială de „oameni ai aeroportului”, pe care extrem de rar o putem vedea. Şi nici nu ne-am dori să îi vedem în acţiune! Pompierii! Fiecare aeroport are un astfel de compartiment, dar, de cele mai multe ori, pompierii din aeroporturi sunt „discreţi”. N-ai vrea să vezi o maşină de pompieri trecând pe lângă avionul în care te afli, pregătit de plecare către Grecia, nu?

Şi tocmai pentru că sunt atât de scumpi la vedere, le-am făcut o vizită celor de la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, cel mai mare şi aglomerat aeroport din România.

După numeroase controale de securitate, la ieşirea din terminal am fost aşteptat de un vehicul special al aeroportului şi am pornit către unitatea de pompieri, aflată la câteva minute de mers cu maşina. Evident, nu poţi să te plimbi cum şi pe unde vrei tu, deplasările maşinilor, chiar şi ale pompierilor(în afara misiunilor urgente), având nevoie de aprobare, pentru a evita incidentele de orice fel. În faţa unităţii, mă aşteptau deja doi dintre pompierii aeroportului, Cristian Mihai, de 29 de ani, şi Constantin Vărzaru, de 53 de ani, şi a lor autospecială, un IVECO MAGIRUS DRAGON X6. Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” deţine trei astfel de autospeciale, acestea fiind „divizia grea” a departamentului. Mai sunt şi alte tipuri de autospeciale, dar despre acestea vom vorbi, probabil, altă dată.

Îţi dai seama că IVECO MAGIRUS DRAGON X6 este un camion „dat naibii” de cum te apropii de el, e suficientă o privire. Când îi citeşti fişa tehnică, te minunezi şi te gândeşti că nu pare adevărată! Iar când faci şi o tură cu el prin aeroport, îţi pui mâinile în cap! Câteva cifre, ca să vă faceţi o idee:

  • putere: 1.120 CP (824 kW) asigurată de DOUĂ motoare IVECO Cursor 13 Euro 5
  • cutie de viteză: automată, pentru deplasare la viteze mari
  • acceleraţie: 0 – 80 km/h în 23 de secunde încărcată complet!!!
  • viteza maximă: 135 km/h (pompierii spun că poate mai mult de atât… 😉 )
  • greutate: 39.000 kilograme
  • lungime: 11,41 metri
  • rază de întoarcere: mai puţin de 30 de metri
  • capacitate de transport: 13.000 de litri de apă, 1.700 de litri de spumă şi 250 de kilograme de pulbere
  • sistem de stingere a focului: două tunuri (unul pe plafon, altul pe bara de protecţie faţă) cu o capacitate maximă de 9.000 litri/minut la o presiune de 10 bari şi linii de furtun

Cum se simte la drum”? Ca şi cum un tanc s-ar fi împerecheat cu o maşină de formula unu… Au avut grijă Cristian şi Constantin să îmi arate ce poate, într-o tură pe lângă pistă. Evident, după ce am primit aprobare! Nu prea ştiu cum să vă descriu în scris senzaţia… Simţi cum „ridică” asfaltul de sub roţi! Şi da, şi un camion te poate „băga în scaun” cu acceleraţia călcată până la podea! Răspunde instantaneu şi reuşeşte să ia virajele strânse şi la viteze mari, chiar dacă este încărcată cu lichide.

„Este un camion cu adevărat special, fiind proiectat pentru viteze mari. Trebuie să fim rapizi în intervenţii şi să ajungem în orice colţ al aeroportului în maxim trei minute de când a sunat alarma! Evident, aeroportul se întinde pe o suprafaţă mare, aşa că viteza este esenţială în misiunile noastre. În ciuda dimensiunilor, Dragon X6 se manevrează foarte uşor, este agilă ca o panteră! La capitolul stingere, tunurile sunt controlate din joystick, fiind puternice şi capabile să ne permită intervenţia de la distanţă. Dacă totuşi focul se extinde, Dragon X6 are un sistem de autoprotecţie cu duze, atât pe plafon, cât şi sub camion.”, spune Cristian, şoferul autospecialei.

Dar ce fac pompierii dintr-un aeroport în afară de stingerea incendii, evident? Poate vei crede ca mine, recunosc, că huzuresc toată ziua, căci, din fericire, nu prea au fost incidente de acest fel în România. Ei bine, greşit! „Dincolo de situaţia evidentă în care un avion ia foc sau urmează să aterizeze cu o defecţiune raportată de piloţi şi este nevoie de prezenţa noastră, participăm la numeroase alte misiuni. De exemplu, asistăm la toate operaţiunile de alimentare cu combustibil a aeronavelor în care se află pasageri. În acest fel, dacă se întâmplă ceva, suntem prezenţi la faţa locului şi putem acţiona şi mai repede. Apoi, participăm la toate operaţiunile de testare a motoarelor de avion. Din acelaşi motiv! Astfel, într-o tură de 12 ore, avem circa 15 misiuni. Suntem pregătiţi pentru misiuni de stingere, dar şi de descarcerare, autospeciala fiind dotată cu toate echipamentele necesare.”, povesteşte Constantin.

De curând, Compania de Aeroporturi Bucureşti a mai achiziţionat două autospeciale de pompieri, marca Ziegler. Acestea sunt echipate cu motoare Volvo de 700 CP şi vor intra în serviciu foarte curând, una pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, cealaltă pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa- „Aurel Vlaicu”. Poţi să vezi în galeria foto cum arată!

Pandemia de Sars Cov-2 a afectat grav activitatea tuturor aeroporturilor din lume. De exemplu, pe „Henri Coandă”, într-o zi normală de august erau între 400 şi 450 de zboruri pe zi, cu 40-45.000 de oameni trecuţi prin porţile sale. Acum sunt între 150 şi 170, cu cel mult 14.000 de oameni pe zi. Dar dă semne de creştere, iar asta nu poate decât să ne bucure. Însă, indiferent de numărul călătorilor, chiar şi unul pe zi dacă ar fi, pompierii aeroportului vor fi tot acolo, pregătiţi să intervină!