Aşa cum ştiţi deja, S-WAY este noul vârf de lance al celor de la IVECO, fiind urmaşul direct al modelului Stralis şi “nepotul” lui EuroStar. Şi ca să vorbim despre el, trebuie să vorbim puţin şi despre “strămoşii” săi. Nu e tocmai corect să compare un copil cu părinţii sau bunicii săi, dar trebuie să vedem puţin şi care este “moştenirea genetică” a noului model.

Stralis, de exemplu, a primit în 2003 titlul de “Camionul Anului”. Zece ani mai târziu, în 2013, modelul îmbunătăţit, Stralis Hi-Way, a câştigat şi el acelaşi titlu. Fiecare facelift a venit cu plusuri atât la capitolul performanţă, cât şi la cel al fiabilităţii. În cazul Stralis, italienii s-au concentrat foarte mult pe performanţele mecanice ale camionului şi au acordat mai puţină atenţie altor aspecte, cum ar fi electronica sau confortul în cabină. Dar unde s-au concentrat… le-a ieşit. Ştim cum urcă un Stralis dealul, nu? În forţă, chiar dacă poate că în bord avea doi-trei martori aprinşi! Stralis mai avea nişte probleme… Calitatea materialelor folosite în cabină nu era cea mai bună, materialele fiind tari, cabina nu era printre cele mai comode, iar “înfăţişarea” rămăsese puţin în urmă. Chiar şi aşa, “bătrânul” îşi vede liniştit de treabă, fiind încă prezent în numeroase exemplare pe stradă.

Ei, IVECO S-WAY e o altă poveste…

Exterior redesenat complet

Primul lucru pe care îl remarci la noul camion IVECO este schimbarea totală de design exterior. Obişnuit deja cu liniile clasice, parcă nu-ţi vine să crezi că ai un IVECO în faţa ta, deşi pe capota camionului tronează sigla constructorului. Acum, S-WAY are linii fluide, nu mai e „tăiat cu toporul”, precum Stralis. Are un stil, e „aranjat”, fără să îşi piardă din „masculinitate”! Iar la aspectul de „băiat dur” contribuie decisiv „platoşa” de pe capotă, care coboară de sub logo până în bară, zonă în care vei descoperi şi farurile cu LED complet redesenate. Nu mai sunt dreptunghiulare cum le ştiam, ci uşor alungite. Parcă ridică sprânceana la tine, întrebându-se de ce te uiţi ciudat la el! Au fost schimbate şi pasajele roţilor, scările sunt integrate complet, iar noile elemente de caroserie fac ca IVECO S-WAYsă fie mult mai „alunecos”, să străpungă aerul mult mai uşor. Dincolo de aspectul estetic, montarea acestor deflectoare are o latură pragmatică: consumul! Rezistenţa la înaintare fiind mai mică, S-WAY are nevoie de mai puţin carburant faţă de „tatăl” său, Stralis, care avea o aerodinamică tip „cărămidă”. Adică deloc! Iar această redesenare a cabinei se traduce într-un consum redus cu 4% faţă de modelul precedent. Deci, din start, mai mulţi bani în buzunar şi o imagine modernă, de tânăr în putere!

Interior stilizat, adaptat timpurilor

Interiorul cabinei este însă marea surpriză a lui IVECO S-WAY. Nu ştiu exact ce s-a întâmplat, ori proiectanţii italieni au revenit dintr-un „concediu prelungit” sau abia acum şi-au terminat cafeluţa de dimineaţă, ori au fost schimbaţi, dar, nici în acest caz, S-WAY şi Stralis nu mai au puncte comune. Cabina este mai lată şi mai înaltă(înălţime maximă de 2,15 metri!), au fost redesenate scaunele, consola centrală şi paturile care acum pot fi configurate în mai multe moduri. Plasticul extrem de dur de pe bord a dispărut, fiind înlocuit cu unul plăcut la atingere. S-au redesenat gurile de ventilaţie, ecranele ceasurilor de bord, toate butoanele şi butonaşele din cabină, spaţiile de depozitare, volanul, sistemele de blocare a uşilor, sistemul de iluminare. Tot! Ziceaţi că nu contează toate acestea? Şi cât contează, căci îţi dai seama că vei conduce un camion mai modern şi mai confortabil dinainte să deschizi pentru prima dată uşa. Iar un şofer mai odihnit, care se simte mai bine în călătoriile sale lungi, va fi mai productiv şi mai atent în trafic. În drive-test, scaunul şoferului mi s-a părut odihnitor şi cu o bună susţinere laterală, chiar şi în cazul celor cu ceva mai multe kilograme, inclusiv pe drumurile virajate şi pline de gropi din Munţii Apuseni! Modelul testat de mine avea scaune de piele artificială, un mare plus pentru aspectul interior al cabinei. Recunosc, nu sunt fanul pielii, căci prefer tapiseria textilă. Dar, până la urmă, e o chestiune de gusturi, aşa că alegerea este a fiecăruia. Cert este că ventilaţia din scaun, care poată fi montată şi în scaunele „clasice”, face toţi banii!

Tot în pas cu vremurile, noul IVECO S-WAY este acum mult mai apropiat de şofer şi din punct de vedere al conectivităţii. În cabină vei regăsi un sistem multimedia compatibil cu Android Auto şi Apple CarPlay, cu un ecran de 7 inch, comenzi vocale, sistem Bluetooth, navigaţie care foloseşte hărţi topografice, pilot automat adaptiv, sistem de avertizare a părăsirii benzii de mers, sistem de evaluare a stilului de conducere, indicator de sarcină pe punţi etc. O mulţime de elemente menite să îţi facă viaţa mai uşoară la bord şi cu care ne-am obişnuit atât de repede cu toţii! Sistemul de încălzire suplimentară a fost integrat în cel de ventilaţie al maşinii, iar acum putem vorbi liniştiţi de un sistem inteligent de climatizare.

S-WAY dispune şi de Connectivity Box, un sistem care colectează şi face schimb de date în timp real. Proprietarii flotei şi şoferii se pot conecta la camion inclusiv de pe sisteme mobile cu ajutorul aplicaţiei MyIVECO, care permite inclusiv întreţinerea preventivă a maşinii, oferind informaţii despre starea de sănătate a plăcuţelor de frână, a bateriei sau a filtrelor.

Voioşia”: motorul Cursor

Pe IVECO S-WAY l-am întâlnit prima dată anul trecut, pe un circuit din Cehia, dar n-am apucat să ne cunoaştem prea bine. Au fost doar două tururi de circuit. De data aceasta ne-am reîntâlnit în Alba-Iulia, de unde am plecat într-un drive-test prin Munţii Apuseni. Am pornit dimineaţa către Turda, apoi către Baia de Arieş, Câmpeni, Zlatna şi înapoi spre Alba-Iulia. Aşadar, prima porţiune de drum a fost pe autostradă, unde am remarcat, în primul rând, liniştea din cabină. Şi vizibilitatea foarte bună, în al doilea! Zgomotul produs de motor este prezent la un nivel scăzut, semn că antifonarea a fost şi ea îmbunătăţită. În plus, cabina este foarte stabilă la rafalele de vânt sau curenţii provocaţi de trecerea unui alt camion pe lângă tine. Căci da, vor mai trece camioane pe lângă tine, S-WAY diesel fiind limitat la o viteză de 85 de kilometri pe oră. Nu te gândi că vor ajunge însă semnificativ mai repede la destinaţie sau că vor parcurge o distanţă mult mai mare în acelaşi timp. Până la urmă, vorbim despre doar cinci kilometri în plus într-o oră, deci 45 la finalul programului. În schimb, diferenţa de consum, între 85 şi 90 km/h, va fi una semnificativă! Tot pentru a reduce costurile, dar şi emisiile poluante, IVECO S-WAY este dotat şi cu funcţia Eco-Roll, care îi va permite să coboare pantele „pe liber”, folosindu-se de inerţia maşinii şi de forţa gravitaţională. Dacă o iei la vale prea tare, pilotul automat adaptiv va activa frânele auxiliare şi va menţine viteza stabilită de tine. Vei remarca foarte bine puterea de frânare a lui S-WAY pe drumurile virajate, cum a fost cel parcurs de mine. Acolo, sistemul, care combină frâna prin decompresie cu retarder-ul, îşi arată foarte bine capacitatea.

Tot prin munţi, am redescoperit „voioşia” specifică IVECO, dar şi direcţia extrem de plăcută a noului camion. Motorul Cursor şi transmisia automată ZF Traxon în 12 trepte se înţeleg de minune chiar şi pe un astfel de drum, unde serpentinele te obligă, în mod normal, la schimbări frecvente ale treptei de viteză. Cuplul de 2.300 Nm, disponibil de la 970 de turaţii pe minut, îi permite însă lui S-Way să urce constant, fără să fie nevoie să schimbe treptele de viteză. Când totuşi o face, transmisia ZF se mişcă suficient de repede încât să nu ai pierderi de putere tocmai când ai nevoie. Eu am condus un camion cu motor de 480 de cai putere, dar S-WAY poate avea orice propulsor cuprins între 310 şi 570 de cai putere, în funcţie de nevoile fiecăruia.

Consumul? 250 de kilometri (în mare parte pe drumuri destul de proaste de munte), cu remorca goală şi CU MINE la volan: 24,2 l/100 km. Dacă eu am scos atât, un şofer mai experimentat ar fi putut economisi, zic eu, minim 1,5-2 litri la fiecare sută de kilometri.

Una peste alta, IVECO S-WAY nu prea mai seamănă cu “tatăl” său, Stralis. E mai elegant, mai prietenos, mai atent la detalii şi mai modern, căci ştie să folosească internetul şi toate gadget-urile disponibile. Pe scurt, e în pas cu lumea din jur! Şi totuşi, a păstrat un singur lucru din moştenirea genetică… INIMA!