La începutul primăverii, Volvo Trucks şi-a prezentat noua generaţie de camioane FH, FH16, FM şi FMX. A făcut-o în stilul caracteristic, spectaculos, construind un turn din camioane, puse unele peste altele. Turnul respectiv, pe care vi l-am arătat la vremea cu pricina, a atins înălţimea de 15 metri şi cântărea 58 de tone, iar în vârful său s-a urcat preşedintele Volvo Trucks, Roger Alm.

Toate bune şi frumoase, dar nimeni nu avea să anticipeze ceea ce a urmat: izbucnirea pandemiei de Covid-19! Drept urmare, marile evenimente de lansare cu care eram obişnuiţi, la care participau sute de jurnalişti din domeniu şi sute sau mii de invitaţi au apus, marii producători, inclusiv Volvo Trucks, fiind nevoiţi să se reorienteze în special către spaţiul virtual.

Cu toate acestea, zilele trecute, am reuşit să văd noile camioane Volvo pe circuitul Academiei „Titi Aur”, la un eveniment în „formaţie restrânsă”, numărul participanţilor fiind extrem de limitat. Din acelaşi motiv, pandemia! Prilej cu care am asistat şi la o premieră în România, cel puţin: un ambasador, cel al Suediei, a urcat la volanul unor camioane şi le-a testat pe circuit! Dar despre asta vorbim puţin mai târziu…

Să începem cu ceea ce remarcăm prima dată la o maşină… Exteriorul! Aici, schimbările pe care proiectanţii Volvo Trucks le-au făcut nu sunt radicale în comparaţie cu modelele precedente. Aspectul exterior este în aceeaşi linie cu stilul Volvo Trucks cu care suntem obişnuiţi, fiind prezente câteva schimbări destul de subtile. Prima este legată de faruri, care, acum, sunt îngustate şi dotate cu tehnologia LED şi fază lungă adaptivă. Al doilea lucru pe care îl remarci este că suedezii au redesenat şi grila radiatorului. Nu mult, e o modificare destul de discretă, dar este evident că cineva s-a “jucat” cu creionul pe planşa de desen. Una peste alta, arată elegant, zic eu. A treia modificare este mutarea lămpilor de semnalizare laterale, de viraj, de pe colţul barei faţă, pe portierele camionului, în partea de jos. Arată mult mai bine, fiind în aceeaşi linie cu farurile noi.

Însă atunci când lucrezi pe un camion, interiorul este cel care te interesează cel mai mult, nu? E important să arate bine şi la exterior, însă, atunci când el este locul tău de muncă, este crucial să te simţi confortabil atunci când ai de condus ore în şir.

 

Altfel, vei obosi repede, vei mai irascibil, mai puţin atent şi, drept urmare, mai predispus greşelilor! Noile Volvo Trucks FM şi FMX au acum o cabină complet nouă, volumul acesteia fiind cu un metru cub mai mare. Ca urmare, spaţiul tău de lucru a devenit mai mare şi mai confortabil. Şi dacă tot vorbim despre cele două modele, FM şi FMX, este important de spus că acestea se bucură acum de aceeaşi ambianţă interioară cu cea a celor din seria FH, materialele folosite şi funcţionalitatea fiind identice.

De altfel, principala îmbunătăţire adusă este interfaţa de care se poate folosi şoferul, una complet nouă. Ea a fost gândită să uşureze viaţa la volan, primirea informaţiilor necesare şi supravegherea diverselor funcţii fiind mai puţin stresantă. Afişajul din bord este acum complet digital, ecranul principal fiind de 12 inch. Un al doilea ecran, lateral, de 9 inch, se ocupă de sistemul de navigaţie, infotainment şi de redarea imaginilor suprinse de camerele video de supraveghere atunci când te odihneşti. Inginerii Volvo Trucks au montat o astfel de cameră pe oglinda din dreapta, care ajută mult orice şofer, indiferent cât de bun este. Poziţia schimbătorului de viteze I-Shift a fost modificată şi ea mai jos şi mai în faţă, fiind mult mai comodă. Spaţii de depozitare sunt cu nemiluita, la fel cum sunt şi posibilităţile de configurare. De exemplu, îţi poţi dota camionul cu două frigidere sau doar cu unul, iar în locul celui de-al doilea să primeşti un mini-dulap.

La capitolul motorizări, nu există noutăţi. Dar, din nou, există nenumărate variante la alegere, cea mai puternică fiind cea de 750 de cai putere. Este disponibilă şi o versiune alimentată cu LNG, care reduce simţitor consumul şi nivelul emisiilor poluante. În schimb, FH16, de exemplu, a primit o capacitate de încărcare mai mare pe puntea faţă, fiind îmbunătăţite şi unghiurile de bracare. FH16 şi FMX pot fi configurate şi cu o punte tandem de 38 de tone pentru operaţiuni extrem de solicitante. În combinaţie, aceasta permite o masă totală de până la 150 de tone!

A fost reproiectat şi sistemul de baterii, noile camioane primind acumulatori AGM. Opţional, pentru cei care doresc şi mai multă energie de rezervă, poate fi comandat un sistem dual de baterii. Şi această îmbunătăţire este, probabil, cea mai bună dovadă că Volvo îşi ascultă clienţii…

“Nu am schimbat nimic de dragul inovaţiei în sine. În schimb, ne-am concentrate pe ce era necesar şi asupra a ceea ce clienţii noştri ne-au cerut să schimbăm! Rezultatul este un pachet complet, care pune pe primul loc confortul şi siguranţa şoferului!”, susţine Tomas Thuresson, directorul comercial Volvo Trucks.

Dar cum se simte un Volvo atunci când este condus de cineva care nu a mai condus camioane? Mi-a răspuns Excelenţa Sa Therese Hyden, ambasadorul Suediei în România, care nu a ezitat să le conducă atât pe asfalt, cât şi pe circuitul de off-road:

A fost o nebunie să urc la volanul acestor camioane, nu am mai condus un camion niciodată! Dar mi-a plăcut enorm! Evident, cei care lucrează ca şoferi profesionişti nu au parte de o viaţă uşoară. Sunt mereu pe drumuri, în orice condiţii atmosferice şi cu pericole la tot pasul! Dar un astfel de camion îţi face viaţa mai uşoară, mai plăcută, în călătoriile tale lungi. Şi mai important, te protejează! În ciuda dimensiunilor camioanelor, m-am simţit în perfectă siguranţă la volanul noilor camioane Volvo Trucks!”