2020… un an complicat, plin ochi de incertitudini, frici și cu efecte dramatice în economia globală. În cazul României, construcțiile și sectorul IT&C au fost cam singurele care au fost pe plus în anul trecut, cu o creștere de 0,6% fiecare, potrivit Institutului Național de Statistică. Restul… durere! De altfel, sectorul construcțiilor a avut o pondere din PIB de 6,6%, cifre deloc de neglijat.
Cu această „imagine” în minte, e lesne de înțeles care au fost cele mai căutate camioane în anul care a trecut: cele destinate construcțiilor, autobasculantele și autobetonierele! De exemplu, în cazul Ford Trucks România, cel mai căutat model în ultimul trimestru al anului 2020 a fost modelul 4142D, un camion de muncă. Multă muncă, nici nu știe altceva!
Drept urmare, mi s-a părut firesc să îl iau într-un drive-test pe cel mai căutat camion Ford Trucks al momentului. L-am mai condus acum vreo doi ani într-o balastieră, dar nu suficient. Drept urmare, l-am dus aproape de malul mării, în cariera de piatră a companiei Ekodep, care extrage și prelucrează șist și calcar. Ce mediu mai bun aș fi găsit? Doar pentru asta a fost proiectat 4142D! Am ajuns la carieră destul de dimineață, din punctul meu de vedere, dar echipele de acolo erau deja „în focuri” de câteva ore, de la răsăritul soarelui. Cererea de agregate e atât de mare încât fac față cu greu comenzilor. Drept urmare, munca începe cu noaptea-n cap și se termină după apusul soarelui. Altfel, clienții vor căuta marfă în altă parte…
Design exterior
O carieră de piatră nu e loc pentru „sensibili”, nici în cazul şoferilor, nici în cazul utilajelor sau camioanelor! Iar 4142D este construit fix după asemănarea oamenilor din cariere… dur până la capăt, fără „aere” și „fițe”. Nu îi e teamă să se murdărească, nici să pună umărul la treabă. Ba chiar aș spune că nu îi stă atât de bine pe asfalt pe cât îi stă pe drumurile de pământ. La capitolul design exterior, nu sunt foarte multe de spus. De altfel, frumusețea este subiectivă. Este un camion cu un aspect spartan, necizelat, fără „sprâncene pensate”, fără „gleznuțe goale”, adică exact cum erau bărbații, pardon, basculantele odată! Unii spun că e urât, mie mi se pare frumos de urât! Și mai ales e destul să îi arunci o privire ca să îți dai seama că n-are chef de stat la bârfă cu tine, nici la cafeluțe, ci să „spargă” niște bolovani între dinți. Din a doua privire, vei realiza și că 4142D nu prea are elemente din plastic la exterior, ci mult fier. Încă o dată… de „modă veche”!
Design interior
La interior, strictul necesar, lucru pe care eu îl văd ca pe un plus! Cadranele de bord sunt mari și ușor de citit, iar toate butoanele sunt la o lungime de braț de tine. Adică la îndemână, ușor de accesat. 4142D nu are pat, așa cum bine știți deja. Din nou, e o chestiune discutabilă, fără a putea ajunge la o concluzie vreodată. De ce nu are pat? Proiectanții Ford Trucks au considerat că nu este necesar. În general, basculantele parcurg distanțe mici, pe o rază de câteva zeci de kilometri în jurul bazei sau a punctului de lucru. Drept urmare, s-au gândit la programul unui șofer de 4142D. Lucrezi 8-9 ore cu pauze mici, parchezi la garaj și te duci acasă, nu ai nevoie de pat!
Scaunul șoferului absoarbe destul de bine zguduiturile, are suport lombar, este încălzit și este suficient de lat chiar și pentru șoferii mai solizi. Ai în dotarea standard aer condiționat, oglinzi reglabile electric și încălzite, geamuri electrice, trapă manuală, sistem Bluetooth, destule spații de depozitare și prize.
Motorizare și transmisie
Motorul este un Ecotorq de 13 litri, 420 de cai putere şi 2.150 Nm, Euro 6, un motor dezvoltat de Ford. Producătorul susţine că are performanţe lăudabile datorită sistemului de injecţie directă, a turbocompresorului cu geometrie variabilă, a sistemului de recirculare a gazelor şi a unităţii inteligente de gestionare a consumului. Adevărul este că trage bine, chiar și pe urcări. În drive-test, încărcătoarele Ekodep au pus în bena lui 4142D 21-22 de tone de piatră. Se putea mai mult? Probabil, dar am vrut, totuși, să am puțin grijă de mașină. „Fordache” a plecat și urcat drumurile prăfuite din carieră fără probleme, de mare ajutor fiind „jumătățile”, treptele „low” ale cutiei de viteze ZF. Aparent e greu de lucrat cu o cutie de viteze cu 16 trepte, dar această versiune manuală rămâne încă în topul preferințelor pentru munca în astfel de medii. Și în topul fiabilității! Ford Trucks oferă şi o cutie automată cu 12 trepte, dar prea puțini comandă 4142D în această versiune.
Este de menţionat frâna de motor fantastică care oferă o putere de 340 kW. Opţional, autobasculanta poate fi echipată şi cu un Intarder de 600 kW, un sistem care previne folosirea inutilă a frânei de serviciu şi, implicit, reduce costurile de exploatare.
Evident, 4142D dispune și de un diferențial blocabil pentru situațiile cu adevărat dificile, iar cele 14 arcuri semieleptice de pe puntea spate garantează încărcări pe măsura durității lui „Fordache”. Șasiul? N-ai nevoie de nu ştiu ce teste sau cunoştinţe să îţi dai seama că este zdravăn, îţi dai seama imediat că poate multe, sarcina maximă fiind de 41.900 de kilograme! Bena are o capacitate de 18 metri cubi, este fabricată din oțel Hardox și poate fi configurată în versiunea semi-rotundă sau rectangulară.
Așadar, 4142D este un camion „de școală veche”, fără „brizbrizuri”, fără „nazuri” și fără „dat ochii peste cap”. Nu și-a propus nici să fie „frumi”, nici cel mai „smart” din curtea școlii. Dar e băiatul ăla din clasa mai mare pe care îl chemai atunci când alții se legau de tine…