Transportul de maşini mi s-a părut mereu un lucru periculos. Când văd câte un trasportor trecând în viteză, dar mai ales când conduc în spatele unuia, mereu mă întreb cum de nu se răstoarnă la prima curbă, cum pot acei şoferi să ia virajele cu viteză destul de mare… E drept, de-a lungul timpului, am şi văzut câteva răsturnate pe marginea drumului. În unele cazuri, maşinile transportate „zburaseră” departe de transportor, în altele rămăseseră fixate pe acesta de parcă ar fi fost sudate. Am vrut să aflu direct de la „sursă” cum e să conduci un asemenea ansamblu, aşa că am dat o fugă până în Curtici, judeţul Arad, la prietenii de la Lagermax Autotransport, una dintre cele mai mari companii specializate în astfel de transporturi. Dacă nici ei nu ştiu să îmi explice, atunci cine?

Am ajuns la sediul Lagermax dimineaţa şi primele lucruri pe care le-am remarcat au fost dimensiunea locului şi numărul uriaş de autoturisme depozitate acolo. Mii de maşini pe câteva hectare, aparent lăsate haotic. „Cum găseşti aici maşinile pe care trebuie să le încarci? Şi cum intri cu transportorul printre ele?”… au fost întrebările care-mi frământau mintea. Întrebări normale, zic eu, pentru cineva care nu mai avuse de-a face cu această lume.

Apoi, l-am cunoscut pe Beniamin Delamarian, trainer Lagermax Autotransport, pe care l-am bombardat cu întrebări, iar acest „haos” a început să se limpezească. „Nimic din ceea ce vezi aici nu este la întâmplare. Practic, este un depozit ca oricare altul, adică marfa, în cazul de faţă autoturisme, este catalogată şi aşezată la locul potrivit. E drept, este un depozit care se întinde pe o suprafaţă mare, dar, în esenţă, tot un depozit este. Avem o zonă de încărcare şi o alta pentru descărcare. Sunt maşini care urmează să plece din ţară şi maşini care sunt aduse în România din alte ţări ale Europei, zonele de depozitare fiind bine delimitate. Pe baza unui tabel, şoferul ştie exact ce autoturisme trebuie încărcate şi care este poziţia acestora în parc. Apoi, le aduce în zona de încărcare şi începe operaţiunea propriu-zisă de încărcare pe transportor. Când a încheiat, pleacă în cursă acolo unde este nevoie.”

„Bine, bine, dar cum le încarci, propriu-zis? Le pui cum vrei tu, câte încap la un transport?”, mai întreb eu. „Aşezarea maşinilor pe platformă depinde de locul descărcării şi de dimensiunea lor. La o cursă, poţi să ai o singură descărcare sau mai multe, în funcţie de comandă. De asemenea, într-o cursp poţi transporta şapte maşini, în alta… zece, depinde, din nou, de mărimea lor. Uneori vorbim despre SUV-uri care, evident, ocupă mai mult loc pe transportor, alteori despre maşini de mici dimensiuni şi atunci încap mai multe. În alte situaţii, trebuie duse şi mici, şi mari! Face parte din farmecul acestui tip de transport, nu prea există două curse la fel.”, mărturiseşte Beniamin.

Secretul unui transport sigur: pregătirea

Ca în cazul oricărui tip de transport, pregătirea dinaintea plecării în cursă cântăreşte mult. Siguranţa primează şi în acest caz, mai ales că transportorul gol cântăreşte 22 de tone şi poate ajunge până la o lungime de 22 de metri. „O mare parte din succesul unei curse se datorează operaţiunilor care au loc înainte de plecarea la drum, operaţiunile care au loc chiar în curte. Fiecare şofer care se angajează la noi petrece mai întâi câteva zile aici, unde învaţă cum se încarcă şi descarcă maşinile, dar, şi mai important, cum se asigură. Este un aspect esenţial pentru a evita accidentele! Vorbim despre eventuale pierderi de vieţi omeneşti şi de pagube uriaşe. Există o schemă (vezi foto) după care se pun chingile şi calele, în funcţie de dimensiunea fiecărei maşini transportate şi de poziţia ei pe transportor. De asemenea, contează dacă este încărcată cu faţa sau cu spatele, numărul de cale şi chingi fiind diferit. De exemplu, ultima maşină de pe platformă şi cele aflate în rampă au un regim special, având nevoie de asigurare suplimentară. Nu ne dorim accidente, nu îşi doreşte nimeni, dar, uneori, ele au loc. Am avut transportoare implicate, chiar şi cazuri de răsturnare. În cele mai multe cazuri, maşinile au rămas prinse de platformă, semn că şoferul le-a ancorat corespunzător. Condiţia esenţială este să îţi placă ceea ce faci, să înţelegi de ce trebuie făcute lucrurile într-o anumită ordine şi să nu alergi doar după bani.”, mai spune trainer-ul Lagermax Autotransport.

Avantaje şi dezavantaje

Dacă tot am ajuns la capitolul „răsturnare”… Cum se conduce un asemenea ansamblu şi cât de uşor te poţi răsturna? „Te răstorni mai greu decât cu un camion cu prelată sau cu unul frigorific, chiar dacă pe şosea sau de pe margine poate părea altfel. În primul rând, camionul în sine este mai greu din cauza platformelor metalice şi are o gardă la sol mai mică. Asta înseamnă un centru de greutate mai jos, adică stabilitate mai mare. Din afară, da, pare mare balansul, dar, în realitate, un astfel de ansamblu este extrem de stabil pe şosea, chiar şi în viraje. Iarna, de exemplu, nu am nevoie nici de lanţuri, spre deosebire alte camioane.

Care sunt avantajele muncii pe un transportor auto? În primul rând, nu mai stai toată ziua să decopertezi sau să depinzi de altcineva la descărcare. Laşi maşinile în curtea reprezentanţei şi pleci sau te pui la odihnă, în funcţie de situaţie. Dacă facem o comparaţie cu o remorcă frigorifică, aici nu îţi mai bâzâie agregatul toată noaptea, ceea ce contează. Sunt şofer la Lagermax din 2001 şi unul dintre lucrurile care-mi place aici este că nu trebuie să fiu şi şofer, şi mecanic, şi electrician. Sunt şofer, iar pentru celelalte operaţiuni avem personal specializat, inclusiv cu ateliere mobile. Ai o problemă, pui mâna pe telefon şi se vor ocupa mecanicii. Marele avantaj este acela că facem parte dintr-un grup, care are sucursale prin toată Europa, aşa că, în cazul unei probleme, se intervine rapid de fiecare dată. Asta înseamnă stres mai puţin pentru noi, şoferii. Dezavantaje? Cabina mai mică, dar te obişnuieşti destul de repede. Nu se lucrează în echipaj, nici nu prea am avea cum. Unii nu s-au putut adapta şi au renunţat repede, alţii sunt şoferi aici de zeci de ani. Depinde de fiecare în parte. Pentru mine a contat mai mult stabilitatea locului de muncă.”, a mărturisit Attila Toth, de 20 de ani şofer la această companie.

Una peste alta, drumul înapoi a fost altfel. Plecasem spre Arad cu propriile preconcepţii, mă întorceam spre casă cu informaţii primite de la oameni avizaţi. Evident, am văzut numai transportoare Lagermax pe drum…