Zilele trecute, e-UpCity, autobuzul produs în Baia-Mare şi lansat pe piaţă în luna mai a acestui an, a ajuns şi în Brăila, unde administraţia locală îşi doreşte un transport public curat, fără emisii poluante, primul oraş care l-a testat fiind Oradea.
„Vrem ca parcul auto din Brăila să devină unul modern, eficient şi, mai ales, cu zero poluare. Iar pentru a realiza acest lucru, e nevoie de a duce la bun sfârşit un program mai amplu, testarea unui astfel de autobuz electric fiind un prim pas. Vreau să îi felicit pe producătorii lui e-UpCity, care reprezintă o oportunitate uriaşă atât pentru industria noastră, cât şi pentru municipiile din România.”, a declarat Marian Dragomir, primarul oraşului Brăila.
Aşadar, ocazia perfectă de a-i afla povestea şi de a călători cu primul autobuz electric românesc…
Cum arată
e-UpCity este un autobuz destinat transportului urban, având o capacitate cuprinsă între 80 şi 95 de locuri, cel testat fiind capabil să transporte 83 de persoane. Dar nu asta am remarcat prima dată la e-UpCity, ci design-ul modern, cu un profil ECO accentuat. Din orice unghi l-ai privi, chiar arată bine! Însă, ca pasager, te interesează mai puţin cum arată autobuzul şi mai mult cum te simţi în el… Iar viziunea celor de la ATP s-a arătat de îndată ce s-au deschis cele trei uşi ale autobuzului. Accesul se face extrem de uşor, podeaua fiind joasă şi plată. În plus, uşa din mijloc este prevăzută cu o rampă pentru persoanele cu dizabilităţi, urcarea şi coborârea fiind facile şi pentru acestea.
Prima senzaţie pe care eu am avut-o în e-UpCity după ce uşile s-au închis în spatele meu a fost aceea de „spaţiu aerisit”. Nu sunt nici prea multe scaune, astfel încât să nu ai de mişcare prin autobuz, nici prea puţine. În configuraţia prezentată, din cele 83 de locuri, 25 erau pe scaun, aşa că nimeni nu înghesuia pe nimeni. Scaunele pasagerilor sunt de tip „Confort”, cel al şoferului fiind pneumatic, cu încălzire. Şi dacă tot vorbim despre confort, un aspect extrem de important al oricărei călătorii cu autobuzul este capacitatea sistemului de climatizare de a face faţă verilor caniculare. Din acest motiv, autobuzul produs în Baia-Mare este dotat cu un sistem Valeo Revo e-Global montat pe plafon, o instalaţie care s-a descurcat excelent în faţa temperaturilor ridicate din Brăila. La capitolul conectivitate, trebuie spus că e-UpCity poate oferi Wi-Fi gratuit şi este echipat cu porturi USB cu două porturi pentru fiecare rând de scaune. Dacă nu vei prinde un loc şi va trebui să călătoreşti în picioare, inginerii ATP au echipat balustradele şi barele de prindere din plafon cu protecţii termice şi inserţii antialunecare. Nu de alta, dar dacă dai peste un şofer care scapă prea tare piciorul în acceleraţie, vei avea nevoie să te ţii bine şi să nu-ţi alunece mâna pe bara de inox. În ciuda dimensiunilor, e-UpCity accelerează rapid şi liniar. Şi uite aşa ajungem la…
Datele tehnice
Cu o lungime de 12,18 metri şi lăţimea de 2,55 metri, este evident nu va avea deloc probleme pe străzile niciunui oraş, fiind capabil să îşi transporte călătorii cu viteza maximă de 80 km/h. Puţin probabil să ajungă prea des la această valoare, totuşi, în traficul de oraş… e-UpCity are o putere de 150 kWh la 750 rpm, cuplul maxim fiind de-a dreptul impresionant: 3.329 Nm la 250 rpm!
Motor electric: DANA TM4, DANA PRESTOLITE
Acumulator: CATL 242kWh(Lithium Iron Phosphate cu răcire pe apă)
Sistem distribuţie energie: Sistem Inteligent de Control 4 în 1
Port încărcare: EU CCS II
Autonomie: 200-360 km
Timp de încărcare: 4-6 ore
Axa faţă: DANA GK BFA 81R pentru podea joasă, încărcare nominală 8 tone
Axa spate: DANA GK BRA 132DC90 pentru podea joasă, încărcare nominală 13 tone
Sistem de frânare: WABCO cu sistem pentru recuperarea energiei
Suspensie: pneumatică, WABCO cu funcţia kneeling
Direcţie: BOSCH electric-hidraulic, asistată dublu
În testele din Oradea, e-UpCity a parcurs în nouă ore de muncă 113 kilometri, atât în condiţii dificile de trafic, cât şi în lejere. Cu diverşi consumatori porniţi, cum sunt climatizarea, iluminarea interioară şi sistemele multimedia, autobuzul nu a consumat niciodată mai mult de 34% din nivelul bateriei.
„Aşadar, chiar şi cu cea mai mică baterie, e-UpCity poate face faţă fără probleme unei zile de lucru. În cazul în care se doreşte extinderea autonomiei, aceasta poate ajunge până la 360 de kilometri, ceea ce permite funcţionarea autobuzului în mai multe schimburi. E încurajator când ni se transmite faptul că efortul nostru ca producători români este apreciat. e-UpCity va efectua curse pe toate traseele din oraş, toate datele adunate de către reprezentanţii companiei locale de transport fiind importante pentru evaluarea acestui autobuz. În acest moment, capacitatea de producţie a companiei este de 120 de autobuze pe an, iar garanţia pentru acumulatori şi caroserie este de 8 ani.”, a declarat Mircea Cirţ, fondatorul ATP Group.
Preţul unui astfel de autobuz? Începe de la 350.000 de euro şi urcă în funcţie de configuraţia şi dotările alese.