O recunoaştem sau nu, toţi avem lucruri de care ne mândrim. E şi normal, sunt realizările noastre şi, într-o mare măsură, faptele sunt cele care ne definesc. Tu nu te-ai mândri dacă ai deţine o fermă modernă, de sute de hectare, aflată în familie din tată în fiu? Oare nu te-ai mândri dacă afacerea ar creşte de la an la an şi s-ar extinde şi către alte domenii, cum ar fi transporturile? Nu te-ar încânta să îţi vezi camioanele modificate strălucind în razele soarelui? Dar dacă ai fi primul din România care cumpără şi primeşte un camion Volvo Trucks FH16 de ultimă generaţie? Eu recunosc, aş fi chiar şi numai pentru unul dintre motivele enumerate! Atenţie, a nu se confunda mândria cu lauda, nu sunt acelaşi lucru… Am cunoscut de curând un om care se poate mândri cu toate acestea(şi nu numai)… Este vorba despre Nicuşor Popa, cel care conduce compania Ecoagrotec din Tecuci. El a fost primul din România care a cumpărat un FH16 de generaţie nouă şi, evident, primul care l-a şi primit. Am văzut camionul în curtea Volvo Trucks România chiar înainte de livrare şi mi s-a părut unul dintre cele mai frumoase camioane văzute vreodată. Configuraţia camionului şi culoarea aleasă, recunosc, „Royal Class Green Metallic”, mi-au stârnit curiozitatea, aşa că am vrut să îi aflu povestea. Drept urmare, am pornit la drum…

Când am ajuns la cocheta fermă Ecoagrotec, în jurul orei 9.00, am găsit noul FH16 parcat la loc de cinste şi deja cuplat la un trailer, scăldat în razele calde ale dimineţii. Dar ce legătură există între o fermă şi o companie de transport şi de ce ai avea nevoie de un camion cu 750 de cai putere? Mă intriga această „diversificare” a afacerii, dar, la o cafea, am aflat cum a ajuns Nicuşor Popa să se dezvolte şi în domeniul transporturilor.

Eu sunt fermier din tată-n fiu. Am crescut şi am învăţat tainele acestei meserii de la tatăl meu, de la el am învăţat totul. Apoi, ca să mă dezvolt şi mai mult, am mers la facultate şi, când am terminat-o, m-am apucat de treabă. Avem de îngrijit o fermă de 850 de hectare şi 300 de vaci de carne, iar munca nu e chiar uşoară, însă îţi oferă nenumărate satisfacţii. Primul camion? Tot un Volvo, cumpărat la mâna a doua din Germania. L-am luat pentru că aveam nevoie de el prin fermă, la transportul baloţilor sau al utilajelor. Apoi, am cumpărat un trailer extensibil, evident. La un moment dat, unul dintre prietenii mei, care ştia că deţin acest ansamblu, mi-a cerut sprijin în realizarea unei curse pentru NATO cu diverse echipamente militare şi am acceptat. Apoi, a mai venit o cursă, şi încă una, şi tot aşa… Încet-încet, se simţea nevoia de mai multe camioane şi mai multe trailere, aşa că am mărit flota, ajungând în prezent la şase capete tractor. Am făcut şi transport la prelată, şi de animale, dar, în acest moment, ne axăm mai mult pe agabaritice.”, povesteşte Nicuşor Popa.

Cu o singură excepţie, toate camioanele sunt Volvo . Iar cel de ultimă generaţie nu este singurul de 750 de cai putere din curtea Ecoagrotec… De ce? „Am ales să rămân fidel acestei mărci după experienţa pe care am avut-o cu primul camion cumpărat, cel second-hand. S-a dovedit a fi extrem de fiabil şi robust. I-am făcut doar reviziile, fără să apară alte probleme la el. În plus, relaţia cu dealer-ul şi service-ul sunt excepţionale, iar acest lucru contează enorm pentru orice afacere. Îţi oferă încredere în alegerea pe care ai făcut-o, economii de timp şi bani, dar mai ales… linişte. Nu stai toată ziua să te gândeşti la ce se poate întâmpla dacă se defectează ceva, oare cât durează şi alte lucruri neplăcute. Poţi să te concentrezi la ce ai de făcut, la afacerea ta. Pe scurt… să îţi vezi de ale tale. În plus, valoarea de revânzare a camionului este un aspect la care trebuie să te gândeşti mereu. De ce 750 de cai putere? Transportăm echipamente grele, de cele mai multe ori pe distanţe lungi şi avem de străbătut diverse forme de relief. Mergem şi la câmpie, dar avem de traversat şi munţi, aşa că ne trebuie putere în orice moment, mai ales când în spate ai 60-80 de tone. Cu FH16 de 750 de cai putere, urci fluierând. Camionul este cuminţel la mers normal, nu îţi dai seama prea bine că sub tine ai atât de mulţi cai. E silenţios, elegant, dar se transformă într-o brută la nevoie. Parcă ai avea două camioane într-unul singur!”, mai spune administratorul Ecoagrotec.

Să ne înţelegem, noul Volvo FH16 cumpărat de această companie este cu dotări „full”. Şi nu acel „full fără piele, fără climă în staţionare” şi mai ştiu eu ce. Nu, în cazul de faţă, la fel ca în cazual modelului mai vechi din curtea Ecoagrotec, fabrica Volvo nu a mai avut ce să pună pe el, nici la exterior, nici la interior. Lista dotărilor este lungă, dar am să enumăr doar câteva dintre ele:

  • Axă portantă cu direcţie electro-hidraulică
  • Cabină de dormit Globetrotter XL FH16
  • Frână de motor VEB+ (Volvo Engine Brake Plus)
  • Cutie de viteze automatizată Volvo ATO3512F, 12 trepte, overdrive, 3550Nm
  • Trepte de forţă pentru mersul înainte cu raport de bază
  • Trapă din sticlă cu acţionare electric
  • Climatizare automată cu senzor de calitate a aerului şi filtru carbon
  • Frigider 33L sub patul de jos, cu congelator
  • Lăţime pat sus 700×1900 mm, reglabil pe înălţime
  • Oglinzi retrovizoare cu încălzire, reglare electrică şi cameră pe partea pasagerului
  • Proiectoare pentru viraje
  • Reglaj automat al farurilor
  • Spălător de faruri
  • Faruri LED, cu faza lungă adaptivă
  • Direcţie dinamică (VDS)
  • Sistem activ păstrare bandă circulaţie cu intervenţia Direcţiei Dinamice
  • Ajutor la schimbarea benzii de rulare
  • Frână antiforfecare pentru remorcă – acţionare automată la viteze mici
  • Avertizare coliziune + ACC + frânare automată
  • Aer condiţionat de parcare integrat, cu compresor acţionat electric 150V DC
  • Alternator 24V, 150 A
  • Întrerupător general controlat din telecomandă
  • Sistem electric cu două seturi de baterii (4 baterii)
  • Suspensie faţă pneumatic
  • Sarcinăa maximă punte portantă 7.5 tone
  • Software suspensie pneumatică cu 3 nivele de deplasare
  • Direcţie Dinamică cu setări personalizate şi asistenţă de stabilitate
  • Jante din aluminiu, DuraBright
  • I-See cu hărţi salvate în unitatea din camion
  • I-Shift cu maneta pentru schimbătorul de viteze automatizat
  • Program I-shift Profesional de Bază
  • Pilot automat cu I-Cruise şi eco-roll
  • Volan îmbrăcat în piele
  • Cameră video pentru mers înapoi
  • Scaun sofer De Luxe cu suspensie pneumatică, ventilare,încălzire şi centură integrată
  • Scaun pasager confort cu suspensie pneumatică, centura integrată şi încălzire
  • Rabatare electrică a cabinei
  • Suspensie pneumatică faţă şi spate cabină
  • Poartă telematică cu 4G şi WLAN
  • Serviciul Dynafleet Online “Combustibil şi Mediu” – Abonament preplătit pentru 1 an
  • Serviciul Dynafleet Online “Poziţionare+” – Abonament preplătit pentru 1 an
  • Abonament update hărţi I-see preplătit pentru 5 ani
  • Vopsire personalizată cabină – completă
  • Deflectoare laterale şasiu pusher

Dar chiar şi aşa, Nicuşor Popa vrea mai mult de atât. „Îmi place să îmi personalizez camioanele, să fie unice pe stradă. Modelul precedent, tot un FH16 750 (vezi Galeria Foto), a fost dus în Olanda, la o firmă care se ocupă cu astfel de transformări. Interiorul a fost schimbat în totalitate, cu o programare de un an înainte. Lucrarea a durat o săptămână, a costat peste 14.000 de euro, fără să mai ţinem cont de transformările exterioare. Fix aşa se va întâmpla şi cu acest camion cumpărat acum. Va merge cât mai repede la transformat, vreau să îi adaug şi proiectoare, bull-bar. În combinaţie cu această culoare, va arăta senzaţional!”, a mărturisit entuziasmat Nicuşor Popa.

Planuri de viitor? „Extinderea afacerii de transport, lucru care înseamnă şi achiziţia de noi camioane. Acest lucru nu se va întâmpla chiar în viitorul apropiat, căci e greu să găseşti şoferi în aceste vremuri, dar, oricând se va întâmpla, camioanele vor fi tot Volvo!”