În perioada 27-29 octombrie 2021 a avut loc în Parma (Italia) o sesiune de teste off-road, pe un traseu cu adevărat spectaculos, special ales pentru a pune cel mai bine în valoare calităţile vehiculelor. Vocaţia off-road este imprimată în ADN-ul IVECO încă de la începuturi, iar astăzi constructorul îşi consolidează poziţia ca jucător de marcă în transporturile off-road printr-o ofertă complet reînnoită care are versatilitatea extremă de a oferi soluţia potrivită pentru orice misiune. Robusteţea extremă este în ADN-ul acestor vehicule, capabile să facă faţă celor mai extreme provocări, pe toate tipurile de teren şi în toate condiţiile. Gama IVECO off-road integrează oferta completă de servicii digitale IVECO ON, pentru a pune la dispoziţia clienţilor o soluţie completă.
Tratate cât se poate de dur
În cadrul drive-testului, vehiculele au fost împărţite pe două categorii, Light OFF Road (Daily şi Eurocargo) şi Quarry OFF Road (T-WAY şi X-WAY), vehiculele fiind testate pe un traseu dedicat, de natură să le impună cele mai intense şi mai dificile provocări, punându-le la încercare abilităţile. La categoria Light, au fost disponibile pentru testare două vehicule Daily 4×4, dintre care unul furgon iar celălalt echipat cu benă cu basculare pe trei părţi.
Vehiculele Daily sunt echipate cu motor heavy-duty de 3 l şi lanţ cinematic proiectat pentru condiţii de rulare extrem de solicitante. Vehiculele se remarcă printr-un unghi de atac unic, de 38 de grade pentru utilizare off-road şi prin echiparea cu trei diferenţiale blocante – faţă, spate şi intermediar.
Daily dă dovadă de o versatilitate completă, cu o ofertă unică de versiuni all-road şi off-road şi o gamă de modele până la o masă totală de 7 t. Autoutilitara poate fi personalizată pentru orice misiune, propunând o gamă largă de autoşasiuri, cu ampatamente cuprinse între 3.080 şi 4.175 mm, şi versiuni furgon cu volume cuprinse între 9 şi 18 mc. Pentru Daily, este disponibilă o ofertă extinsă de transmisii, pentru a aborda cu uşurinţă orice misiune, cu un grad înalt de confort. Aceasta include o cutie manuală de viteze cu 6 trepte şi cutia automată de viteze HI-MATIC, care, prin raportul dublu de transfer, oferă 16 trepte pentru mers înainte şi două pentru marşarier.
Daily 4×4 oferă posibilităţi practic nelimitate de carosare, datorită conceptului de şasiu body-on-frame, a suprafeţei plane a ramei şasiului şi a multiplelor perforaţii destinate fixării caroseriei. Sunt disponibile 6 modele de prize de putere, programabile printr-un modul dedicat ECU.
Modelul Eurocargo 4×4 testat pe traseul de lângă Parma a fost echipat cu benă basculabilă Meiller.
Gama Eurocargo propune versiuni de cabină de zi sau de noapte, mase totale de 11,5 şi 15 t, un motor cu 6 cilindri, cu puteri maxime cuprinse între 220 şi 280 CP, transmisii manuale sau automatizate, ampatamente între 3.240 şi 4.150 mm şi axă spate cu dublă reducţie, cu roţi simple sau duble. Şasiul din oţel de înaltă rezistenţă, plan şi fără elemente obstructive, permite lungimi ale caroseriei cuprinse între 4.135 şi 7.600 mm. Vehiculul este caracterizat printr-o înaltă mobilitate off-road şi prin siguranţă în operare pe orice teren, cu gardă la sol înaltă şi unghiuri favorabile de atac. Eurocargo oferă o bună tracţiune pe terenuri dificile, cu axe motoare cu dublă reducţie, cu casetă de transfer a cuplului/reductor cu două viteze care asigură tracţiunea faţă/spate prin intermediul unui diferenţial longitudinal şi trei elemente de blocare a diferenţialului, care pot fi activate de către şofer pentru a garanta tracţiunea în condiţii de aderenţă redusă.
IVECO T-WAY, parte a gamei grea IVECO WAY, a fost proiectat pentru cele mai dificile misiuni în condiţii extreme, fiind moştenitorul legendarului model TRAKKER. T-WAY a fost reprezentat, în categoria Quarry OFF Road, printr-o versiune cu benă basculabilă Cantoni, un vehicul cu benă basculabilă Gervasi, dar şi printr-un autoşasiu destinat demonstraţiilor şi explicaţiilor statice. IVECO T-WAY oferă cele mai bune performanţe din clasa sa în orice misiune off-road, iar acest lucru l-a demonstrat cu prisosinţă pe parcursul sesiunilor de testare. Camionul are toată forţa necesară pentru tracţiune şi pentru prizele de putere, datorită motorului Cursor 13 (13 l), care dezvoltă puteri maxime de până la 510 CP, depăşind performanţele TRAKKER cu 10 CP. Pentru versiuni mai uşoare, este disponibil şi un motor Cursor 9. Eficienţa înaltă a consumului de combustibil este consolidată şi de funcţiunile avansate, cum ar fi Eco-switch şi Eco-roll, oprirea motorului la ralanti, TPMS şi Hi-Cruise.
T-WAY este echipat cu un şasiu de înaltă rezistenţă, cu ramă cu grosime de 10 mm. Axa frontală are o capacitate maximă de 9 t, iar reducţia în butuc pe axa spate reprezintă o dotare standard, pentru maximizarea puterii şi performanţei. Noua suspensie spate pentru axele tandem optimizează masa vehiculului şi îmbunătăţeşte performanţele off-road, cu gardă la sol mai mare. Motorul este cuplat cu o cutie de viteze HI-TRONIX cu 12 sau 16 trepte, cu funcţiuni speciale pentru off-road, care includ Hill Holder, Rocking Mode şi Creep Mode.
Gama IVECO X-WAY a propus, în cadrul drive-testului, patru vehicule: o versiune HI-TRACTION cu benă basculabilă Meiller şi macara Palfinger, o basculantă trilaterală, o basculantă Meiller şi una Cantoni, cărora li s-a alăturat un vehicul pentru prezentări statice, echipat cu HI-TRACTION. IVECO X-WAY oferă o flexibilitate supremă, cu design modular, pentru cea mai extinsă gamă de misiuni şi aplicaţii şi combină eficienţa on-road cu mobilitatea off-road. Gama propune cea mai bună sarcină utilă prin optimizarea masei, versiunea de mixer de beton Super Loader având cea mai redusă masă proprie în stare de funcţionare din industrie. Funcţiunile de înaltă mobilitate includ Rocking Mode, Off-Road mode şi mai sus amintitul sistem hidrostatic de tracţiune HI-TRACTION. Eficienţa înaltă a consumului de combustibil este asigurată prin intermediul unui nou motor Step E cu raport crescut de combustie, printr-o cutie automatizată de viteze HI-TRONICS, care şi-a dovedit deja calităţile, şi printr-o serie de funcţiuni avansate, cum ar fi Eco-Switch şi Eco-Roll, oprirea motorului la ralanti, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri şi sistem predictiv Hi-Cruise GPS. Designul camionului este concentrat pe confortul şi siguranţa şoferului, cu o cabină spaţioasă care îndeplineşte standardele de siguranţă R29.03, organizare ergonomică, EBS+BAS, ESP, LDWS, Hill Holder şi funcţiuni avansate de conectivitate.