2021 nu a fost un an care să abunde cu lansări de camioane noi, dar asta nu înseamnă că nu am avut parte de lucruri uimitoare. Prezentarea noii game DAF este unul dintre ele, fiind unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale anului. Iar când s-a întâmplat, a lovit ca un trăsnet, căci noul DAF nu prea mai seamănă cu vechiul. Şi-a păstrat o parte din caracteristici, voi vorbi despre ele, dar, când îl vezi de aproape pentru prima dată, nu îţi poţi ţine în frâu uimirea.

Cel puţin, aşa s-a întâmplat în cazul meu, când am văzut noul DAF XF în faţa sediului TH Trucks România, în judeţul Cluj. A fost primul camion de generaţie nouă adus în România, celelalte modele, XG şi XG+, urmând să ajungă în ţară în următoarele săptămâni. Revenind… Cu cheia în mână, am stat câteva minute şi m-am învârtit în jurul lui, încercând să găsesc în noul XF linii de la modelul precedent. Şi nu prea am găsit, căci totul a fost schimbat…

La exterior

DAF este un producător de camioane destul de „tăcut” de felul lui. Nu a ieşit în faţă cu „giumbuşlucuri”, nu a derulat nici campanii agresive de marketing. A stat liniştit în „bancă” şi şi-a văzut de ale lui. Şi văzând rezultatul final, îmi dau seama ce ani grei au fost pentru proiectanţii şi inginerii olandezi. Mii de ore de calcule, mii de desene realizate, şterse şi luate de la capăt, mii de teste! Dar şi când „s-a sunat” şi au fost nevoiţi să predea „lucrarea”, au reuşit performanţa de a veni cu o cabină COMPLET nouă. Parbrizul a fost coborât, la fel şi geamurile laterale, pentru o vizibilitate mai bună. În plus, prin curbarea parbrizului, a fost redusă rezistenţa la înaintare, ceea ce se traduce prin reducerea consumului de carburant. Cabina noului XF este mai coborâtă cu 7,5 centimetri şi mai lungă cu 16 centimetri în comparaţie cu cea a modelului precedent şi are acum un concept conic. Exact cum auziţi, este mai îngustă în partea din faţă şi mai lată în spate, lucru care o ajută să „taie” aerul mai bine. Apărătorile laterale şi extensiile de cabină au fost modificate şi ele, fiind concave, iar în faţă, în partea de jos a cabinei, a fost montată o placă Aero, care optimizează fluxul de aer care pătrunde pe sub camion. Această placă reduce drastic turbulenţele din fluxul de aer, aşa că acesta curge mult mai lin pe sub camion. S-au făcut calcule inclusiv asupra unghiurilor muchiilor din grila radiatorului şi au fost montate capace de cadre roţi închise, astfel încât rezistenţa la înaintare să fie cât mai mică.

Camionul pe care l-am testat era echipat cu un sistem clasic de oglinzi, dar nici ele nu mai sunt cum le ştiam noi. Acum, oglinzile sunt mai depărtate de cabină, oferind un plus de vizibilitate, iar distanţa dintre „oglinda mare” şi „oglinda mică” a fost redusă. Ambele îmbunătăţiri se simt în viaţa de zi cu zi, în special în intersecţii, fiind reduse momentele în care trebuie să te apleci sau să te laşi pe spate ca să vezi în spatele oglinzii. Opţional, noul XF poate fi echipat cu camere în loc de oglinzi (DAF Digital Vision), ceea ce reduce şi mai mult consumul de carburant, cu un procent de 1,4. Per total, cu toate aceste aparent mici modificări, inginerii DAF au reuşit să iasă pe piaţă cu o cabină mai performantă aerodinamic cu 19%!

La interior

Şi aici, schimbările sunt cât se poate de vizibile! Instrumentarul de bord este complat digital acum, ecranul central de 12 inch fiind principalul aliat al şoferului. De acolo îţi vei lua toate informaţiile necesare, fiind personalizabil după bunul tău plac. Şi pentru că unii erau curioşi de acest aspect, DAF a atenuat sunetul avertismentelor şi notificărilor pentru a reduce neplăcerile şoferului. Suplimentar, este disponibil un ecran de 10 inch, ecran care se ocupă de „atmosferă” în noul camion. El oferă funcţii de oglindire a telefonului, navigaţie, radio, info-divertisment şi multe altele, inclusiv redarea imaginilor de pe camere, fiind disponibil în trei variante: Standard, Luxury şi Exclusive. A fost schimbat şi panoul de comandă al sistemului de climatizare, fiind redesenate şi gurile de ventilaţie. Sistemul poate include şi o climă de parcare complet integrată, pentru momentele în care camionul staţionează. Volanul are un interval de reglare imens, de la orizontal, la vertical, în funcţie de preferinţele fiecărui şofer. De altfel, DAF a acordat o atenţie deosebită acestei piese, filozofia sa fiind „mâinile pe volan, ochii la drum”. Toate comenzile se regăsesc pe volan, aşa că nu este nevoie să iei mâna de pe el în timpul condusului. S-au făcut îmbunătăţiri şi la sistemul de direcţie, efortul pentru manevrarea lui fiind minim chiar şi pe drumuri virajate de munte.

Avem spaţii generoase de depozitare, atât în consola din plafon, cât şi în buzunarele uşilor sau în zona de odihnă, panou de control în spatele cabinei, lumini LED, prize USB şi… suporturi de pahare. N-am putut să nu remarc faptul că, odată cu lansarea noii game, DAF face un pas în faţă, folosind acum materiale premium, asemenea autoturismelor din gama superioară. Finsajele sunt de o mult mai bună calitate, de la panoul de bord, la scaune sau materialul care acoperă pereţii. Toate aceste mici detalii au însă un impact imens, căci DAF XF, care oricum era renumit pentru confortul oferit şoferului, tocmai a devenit şi mai bun! În plus, poate fi un motiv destul de bun pentru a creşte preţurile… Cine ştie? Oricare ar fi motivele, este evident că DAF ţinteşte mai sus din 2021, lucru confirmat şi de către Adrian Gorcea, Chief Operating Officer TH Trucks România: Adrian GorceaŢinând cont de aceste aspect, DAF poziţionează noua gamă ca o gamă premium, dar care, prin variantele XF şi XG, oferă proprietarilor un cost total al proprietăţii extrem de atractiv, corelat cu condiţii deosebite oferite şoferilor. Deşi ne aflăm într-o perioadă extrem de dificilă din punct de vedere al predictibilităţii de producţie, primii clienţi care au intrat în contact cu noua gamă au fost extrem de impresionaţi de noile camioane. Cei care ne cunosc ştiu că ceea ce promitem chiar se întâmplă! Fără să avem, deocamdată, o îmbunătăţire a livrărilor de componente, urmărim în 2022 atingerea pragului de 1.000 de unităţi DAF livrate şi înmatriculate în România.”

Motor, cutie şi ţinută de drum

În cazul motoarelor, DAF face pe modestul. Spune că nu a schimbat motoarele MX-11 şi MX-13, doar le-a optimizat. Ce înţeleg olandezii prin asta? S-au schimbat injectoarele, blocul motor, turbinele, compresoarele de aer, pompele de ulei sau alteratorul. Bine că nu le-au schimbat cu totul, ce să zic… Variantele de putere rămân aceleaşi, dar fiecare motorizare a primit un plus de cuplu cuprins între 50 şi 100 Nm. S-a lucrat şi la şasiu, suspensia spate sau la suspensia cabinei, au fost montate cutii de impact integrate în spatele cabinei, care, acum, este mai uşoară şi mai rezistentă în cazul unui accident, a fost îmbunătăţit şi sistemul de evacuare sau cel de tratare al gazelor. Cutiile de viteze automatizate Traxon sunt acum în dotarea standard, iar sistemul de răcire a fost optimizat pentru o activare minimă a ventilatorului. Din nou, când tragi linie: toate modificările vin cu un „-10%” la consumul de carburant, susţin cei de la DAF, şi cu o ţinută de drum excelentă, constatată pe dealurile din jurul Clujului. Schimbările de trepte se fac extrem de fin, efortul motorului este minim, iar noul XF pare că „curgă” pe şosea.

Siguranţă

Noul DAF XF stă foarte bine şi la acest capitol. Aşa cum v-am mai spus, gradul de siguranţă a crescut, în primul rând, prin mărirea suprafeţelor vitrate, respectiv cu 33% a dimensiunilor parbrizului şi cu 15% a geamurilor laterale. Opţional, portierele pot fi echipate cu geamuri suplimentare în partea de jos, iar scaunul pasagerului poate fi rabatat, pentru o vizibilitate excelentă. Avem sistem de iluminare exclusiv LED, control adaptiv al vitezei de croazieră, avertisment pentru coliziune frontală, sistem avansat de frânare de urgenţă, sistem de avertizare la părăsirea benzii, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, frâna de remorcă pentru viteze mici şi sistemul DAF Corner View, care înlocuieşte oglinda oglinda frontală şi la bordură, asigurând eliminarea unghiurilor moarte în partea din faţă şi pe cea a copilotului.

În loc de încheiere… Noul DAF XF, primul camion din noua gamă, este o surpriză extrem de plăcută pentru mine. Probabil că versiunea XG+, care se foloseşte la maxim de noile reguli privind masele şi dimensiunile, va fi şi mai şi. Abia aştept să o testez! Se pare că nu am fost singurul impresionat, căci juriul Solutrans din Franţa tocmai i-a acordat titlul „Camionul Anului 2022”. Nu doar lui XF, ci întregii game DAF!