„Maşină de muncă sau de concediu? Cine cumpără o astfel de maşină o face pentru a scoate bani cu ea sau are o familie mai mare şi o vrea pentru concedii?” Răspunsul la cele două întrebări este „Da!”… Lăsând glumele la o parte, noul Multivan eHybrid poate avea orice destinaţie din cele enumerate mai sus şi încă alte câteva la care nu m-am gândit. O spun încă de la început ca să fie lucrurile cât mai clare. Poate fi o maşină de muncă, dar poate fi la fel de bine şi maşină de vacanţă.
Noul Multivan se vrea a fi un urmaş al modelului Caravelle, dar mai spaţios, mai inteligent şi mai adaptabil. Culmea este că Multivan nu a fost creat pe platforma unei autoutilitare, dubă, microbuz, cum vreţi să îi spuneţi, ci pe deja celebra platformă MQB, pe care Volkswagen o foloseşte pentru autoturisme ca Golf sau Passat. Iar asta schimbă radical comportamentul Multivanului, căci, după vreo 600 de kilometri parcuşi cu ea, pot spune fără nicio ezitare că nu se comportă ca o dubă, ci are ţinuta de drum a unui autoturism. Practic, inginerii VW i-au scos din ADN toate genele de dubă şi le-au înlocuit cu cele de maşină confortabilă. Şi dacă tot vorbim despre confort, trebuie să discutăm întâi despre interiorul acestei maşini.
Interior
Multivan a fost gândit să transporte până la 7 persoane, aşa că nu e suficient să impresionezi doar şoferul. Trebuie să îi mulţumeşti pe toţi din maşină, lucru care s-a dovedit a fi o provocare pentru Volkswagen. Scaunele din Multivan sunt modulare, iar sistemul de şine care străbate maşina de-a lungul său permite montarea sau demontarea lor cu extrem de mare uşurinţă. Scaunele de pe rândurile doi şi trei pot fi răsucite independent, pot fi aranjate mai în faţă sau mai în spate, în funcţie de lungimea picioarelor fiecărui pasager în parte. De menţionat e şi faptul că, în comparaţie cu modelul Caravelle, scaunele din Multivan sunt cu 25% mai uşoare, aşa că le poţi aşeza cum vrei cu o singură mână. Acelaşi sistem de şine permite acum şi încălzirea fiecărui scaun, căci prin acele şine circulă şi curentul electric necesar pentru acest lucru. Şi tot pe aceste şine poate „circula” şi măsuţa multifuncţională pliabilă din Multivan. În mod uzual, ea joacă rolul cotierei dintre scaunele din faţă. La o oprire însă, apeşi un buton şi măsuţa poate ajunge la rândul doi de scaune sau la al treilea. Se desface şi într-o clipă ai fie un mini-birou pe care poţi să întocmeşti repede nişte acte sau să scrii o poezie, inspirat de peisajele de basm pe care le vezi prin geam. Dacă n-ai chef de niciuna dintre cele două variante, poţi să o foloseşti ca să mănânci ceva. Evident, sunt disponibile o mulţime de prize USB, guri de ventilaţie. Ba mai mult, sistemul de climatizare pentru pasageri poate funcţiona independent faţă de cel al şoferului şi pasagerului din dreapta acestuia.
Este foarte adevărat că în cazul în care foloseşti toate rândurile de scaune, prea multe bagaje nu vei putea lua cu tine. Rămâne loc pentru 469 de litri, dar pe toate nu le poţi avea, nu? Dacă scoţi toate scaunele de pe rândul trei, vei avea la dispoziţie 1.844 de litri, ceea ce este mai mult decât suficient, iar dacă rămân doar cele din faţă, peste 3.600 de litri. Asta în cazul în care foloseşti varianta standard, cu o lungime de 4.973 milimetri. Dacă o cumperi pe cea lungă, de 5.173 milimetri, lucrurile se schimbă, evident.
Principala „atracţie” a noului Multivan sunt însă sistemul de infotainment şi panoul de control al şoferului „Digital Cockpit”, ambele digitale. Indiferent pe ce scaun ai sta în maşină, parcă eşti la cinematograf. Totul este extrem de vizibil, iar ecranul central de 10 inch cu touchscreen răspunde foarte bine la comenzi, fără bâlbâieli enervante. În combinaţie cu sistemul audio Harman Kardon cu 13 difuzoare şi o putere de 840 V şi iluminatul ambiental, chiar pare că eşti într-o sală de spectacole. Uşile culisante se deschid/închid la o atingere de buton, la fel şi portbagajul. Aşa, ca să nu oboseşti…
Motorizare, ţinută de drum şi sisteme de siguranţă
La capitolul motorizări „clasice” nu sunt multe variante de ales. Două unităţi pe benzină, TSI, una de 1.5 litri şi 136 CP şi una de 2.0 litri şi 204 CP. La capitolul diesel, este disponibil un singur propulsor de 2.0 litri şi 150 CP. Evident, este disponibilă şi versiunea eHybrid, cea condusă de mine, care vine cu un motor pe benzină de 1.4 litri şi un motor electric legat la o baterie de 13kWh. Împreună, furnizează 218 CP, autonomia strict în modul electric fiind de 50 de kilometri, în funcţie de temperatura de afară, consumatorii porniţi şi de… talpă!
Cele două sisteme, termic şi electric, par să se înţeleagă foarte bine. De cele mai multe ori, nici nu mi-am dat seama când s-a făcut trecerea de la un sistem la altul. În funcţie de setările pe care le faci, vei putea circula strict în modul electric, mixt sau doar folosind motorul termic şi, astfel, încărcând din mers bateria. Sistemul va încerca la fiecare ocazie să recupereze cât mai multă energie, aşa că vei învăţa destul de repede cum faci asta cât mai repede, prin modul în care frânezi sau laşi maşina să „curgă” la vale. La un drum destul de lung, Bucureşti-Braşov-Rupea-Braşov, noul Multivan a avut un consum de 7l/100 de kilometri, asta pentru că l-am lăsat pe modul de încărcare, folosind în 90% din timp motorul termic. Dacă ţinem cont de faptul că maşina are peste două tone goală… e chiar bine! Prin oraşe, Bucureşti sau Braşov, lucrurile au stat exact invers, folosind motorul electric. Dacă tot vorbim despre electricitate, trebuie spus că noul Multivan se încarcă de la 0 la 100% în trei-patru ore la o priză Type 2 şi în aproximativ 6 ore la o priză domestică.
În ceea ce priveşte ţinuta de drum, noul Multivan se descurcă chiar bine. Este la fel de confortabil ca un Passat(compar cu acest model pentru că deţin unul), deşi este mult mai greu decât acesta. Direcţia este destul de moale, dar acest lucru te ajută enorm în oraşe, mai ales când conduci o maşină de cinci metri. Evident, poţi face diverse setări din meniul central Dynamic Chassis Control, iar maşina îşi va schimba destul de simţitor comportamentul. Rămâne, însă, un van, nu uita!
La capitolul siguranţă, Multivan este „blindat”. Sistem Adaptive Cruise Control cu funcţie Stop&Go, Travel Assist(va adapta viteza la semnele de circulaţie şi configuraţia drumului pe baza hărţilor stocate), Emergency Assist, Lane Assist, Side Assist, Rear Traffic Alert(asistenţă la părăsirea locului de parcare perpendicular). Practic, dacă laşi active principalele sisteme, te vei bucura de o conducere semi-autonomă. Maşina va păstra distanţa faţă de cel din faţa ta, va frâna până la zero şi apoi va reporni fără ca tu să faci ceva. De asemenea, cum am mai spus, dacă semnul de circulaţie indică, să spunem o viteză de 50 km/h, Multivan o va respecta. Dacă eşti la drum lung şi urmează o curbă mai strânsă, îţi va apărea în bord viteza recomandată pentru acea curbă, iar maşina va reduce singură viteza. Tu trebuie doar să ţii mâinile pe volan. Dacă vei ridica mâinile de pe volan sau nu îl vei ţine cu fermitatea necesară, maşina va începe să emită avertizări acustice şi vizuale iar, într-un final, se va opri singură.
Partea proastă e că înglobarea acestor tehnologii într-o singură maşină vine cu un preţ pe măsură. În versiunea de bază, noul multivan are un preţ de pornire de peste 41.000 de euro cu TVA. Versiunea condusă de mine, eHybrid cu mai toate opţionalele bifate, ajunge la un preţ de 73.076 euro cu TVA.
Cum spuneam… poate fi o maşină de muncă, dar poate fi la fel de bine şi maşină de vacanţă. Dacă ţi-o permiţi!