Finalul anului trecut a venit cu noutăţi importante de la producătorul suedez Scania, noutăţi aşteptate de fanii acestei mărci şi nu numai: o gamă nouă de motoare! Această generaţie a primit numele SUPER, un nume pe care Scania l-a mai folosit prin anii ’60 şi cu care se mândreşte tare mult.

Zilele trecute, am reuşit să „prind” unul dintre cele două camioane demo din această gamă pe care Scania România le avea în curte, un R460. Acest camion din gama SUPER a fost primul meu contact cu un cap tractor produs de Scania, aşa că experienţă cu această marcă nu prea există. Am mai condus o autobasculantă G450 XT pe distanţă scurtă, articolul îl regăsiţi pe site, dar cam atât. Bine, nici în cazul de faţă, cel al lui R 460, nu pot spune că am putut să văd cum se comportă încărcat la drum lung. Din motive logistice, semi-remorca a fost goală, iar eu am apucat să îl conduc undeva la 40-45 de kilometri, prin sate. Din acest motiv, pentru corectitudine, nu îi voi spune acestui articol „test-drive”, ci „un prim contact”. Iar primul contact vine întotdeauna şi cu… prima impresie. O s-o aflaţi dacă citiţi articolul până la capăt.

Până atunci, să vorbim însă despre schimbările de la Scania.

Motorul, inima „SUPER”

Aşa cum vă spuneam, noua gamă de motoare se află în centrul schimbării la noile modele Scania. Acestea au o capacitate cilindrică de 13 litri (12,7 mai exact) şi vin în versiuni de putere de 420, 460, 500 şi 560 CP. De altfel, versiune condusă de mine, cea de 460 CP, pare că va deveni „vedeta” gamei. Raportul putere-consum pare cel mai echilibrat şi, cu noile preţuri la carburanţi, cu siguranţă va fi cea mai căutată. Ce promite Scania? Un consum de motorină cu 8% mai mic faţă de gama precedentă. Cum au ajuns aici? Noile motoare cu şase cilindri în linie sunt rezultatul a multor ani de cercetare, fiind, practic, complet redesenate. Au fost optimizate supapele de admisie şi de evacuare, iar acum au fost montaţi doi arbori cu came în chiulasă. De altfel, noile propulsoare au fost gândite de către inginerii suedezi astfel încât să livreze putere pe o plajă largă de turaţii, în funcţie de nevoile din trafic, păstrând, totuşi, „filozofia” turaţiilor mici. Ce am vrut să spun este că motoarele SUPER livrează cuplul maxim încă de la 900 rpm, dar acesta este disponibil şi la turaţii mai mari, de 1.280-1.400 rpm. Pe scurt, e un motor „elastic”, care îţi permite economii de carburant atunci când mergi la consum şi are destule rezerve de putere astfel încât să poţi face o depăşire sau să urci un deal fără să îţi vină să te dai jos din cabină. De dragul discuţiei, vă voi spune că am avut un consum de 21,7/100 km pe cei 45 de kilometri parcurşi. N-are nicio relevanţă, fiind prima dată la volanul unui camion Scania şi circulând prin sate, cu destule opriri şi sensuri giratorii, dar am zis să ştiţi…

Aşa, să continuăm cu schimbările… Scania introduce şi sistemul Twin SCR, ce introduce în sistem o cantitate mărită de Ad Blue, astfel încât motoarele să polueze cât mai puţin. Inginerii suedezi spun că acest lucru contribuie la eficienţa superioară a motoarelor SUPER şi asigură respectarea normelor Euro actuale şi, atenţie, viitoare! Implicit, rezervoarele de Ad Blue sunt acum mult mai mari. Şi dacă tot suntem la capitolul rezervoare, trebuie spus că şi cele de carburant au fost reproiectate. Acum au forma literei D, pentru un plus de rezistenţă, şi sunt mult mai uşoare. Ele sunt disponibile în mai multe dimensiuni, de la 165 la 910 litri şi sunt echipate cu unitatea FOU, unitate care se ocupă de optimizarea combustibilului. Ea permite accesul rapid la sistemul de alimentare, oferă date despre performanţa pompei de motorină şi oferă informaţii despre starea sistemului, cum ar fi gradul de colmatare al filtrului de carburant.

Cutia de viteze şi punţile, „venele” SUPER

Doar schimbarea componentelor motorului (de parcă ar fi puţin lucru) nu ar fi fost însă de ajuns pentru a ajunge la noile performanţe pe care Scania susţine că le atinge cu SUPER. De asta, au modificat şi punţile, şi cutiile de viteze, căci fiecare „inimă” are nevoie de „vene” bune ca să transporte sângele. E drept, punţile noi au fost introduse în 2020, dar par să se înţeleagă de minune cu motoarele din 2021. Cutiile G25 şi G33 sunt mai uşoare cu 75 de kilograme, mai scurte cu 200 de milimetri şi mai silenţioase cu 3,5 decibeli, iar adevărul e că schimbarea celor 14 trepte se face extrem de lin. Softul din cutia Opticruise pare să înveţe şi să se adapteze foarte repede la stilul tău de condus. Atât cât am apucat să conduc, a schimbat treptele fără să se „bâlbâie”, fără să transmită şocuri în caroserie sau să scoată sunete ciudate. Revenind puţin la punţi… De exemplu, cea simplă, R756 ,introduce mai multe raporturi de transmitere, de la 1.95 la 4.11. În plus, Scania spune că punţile pe care le foloseşte vor avea o durată de viaţă sporită, de aproximativ 2.000.000 de kilometri, şi că acestea vor aduce economii la buget prin simplul fapt că au nevoie de mentenanţă puţină, aşa că vei ajunge cu ele mai rar în service.
Nici retarderul n-a scăpat de optimizare, aşa că el oferă acum un cuplu maxim de 4.700 Nm. Dacă nu este folosit, el se dezactivează automat, chiar dacă maneta care îl comandă este lăsată/uitată trasă în jos. O modificare aparent mică şi banală, dar care poate aduce economii serioase de carburant dacă eşti mai neatent sau obosit.

Interiorul

Pe scurt, scandinav! Să ne înţelegem, mie îmi place acest stil. „Curat”, comenzi clare şi aşezate la îndemână, fără zorzoane, fără să te obosească din punct de vedere al culorilor. Spaţiile de depozitare din interior au o capacitate de 258 de litri, iar cele din exterior de 374. În ceea ce priveşte instrumentarul de bord, Scania merge pe unul hibrid, analogic+digital, îmbinând clasicul cu modernul, ceea ce mie unul îmi place mult.

 

Avem şi un sistem infotainment premium cu ecran de 7 inch, patru difuzoare de 20 W, comenzi vocale, comenzi pe volan, bluetooth, două porturi USB etc. Despre paturi: cel de jos este de 800 de milimetri, cu o saltea cu arcuri împachetate individual, iar cel de sus are o lăţime de 600 de milimetri.
Evident, nu lipsesc sistemele de siguranţă şi de asistenţă pentru şofer, iar farurile, proiectoarele şi lămpile spate sunt cu tehnologie LED.

Una peste alta, prima impresie contează întotdeauna şi influenţează de obicei contactele viitoare, fie că vorbim despre oameni, lucruri sau experienţe. Nu pot spune, deocamdată, dacă SUPER e atât de super pe cât spune Scania că e, dacă are sau nu un consum cu 8% mai mic, dar ştiu clar care e prima mea impresie, primul sentiment despre un cap tractor ce poartă grifonul pe el: SUPER!