De curând, la intrare în oraşul Reghin a apărut pe faţada unei case… cabina unui camion SR (Steagul Roşu). Evident, nu a durat mult şi reţelele sociale s-au umplut de fotografii cu „isprava”. Recunosc că m-a fascinat ideea şi mi-a stârnit curiozitatea suficient de tare încât să nu mă mulţumesc cu două-trei fotografii. Cine şi de ce ar pune o cabină de camion pe faţada unei case? Care e povestea ei? Ştiţi doar că îmi plac poveştile…
Aşa că am făcut puţină documentare şi am ajuns la proprietarul casei cu pricina. Se numeşte Iulian Pintea, are 36 de ani şi lucrează pentru o companie străină în dezvoltarea de machete sau miniaturi auto. Începe să se lege povestea, nu?
De ce cabină de camion SR?
„Pasiunea pentru maşini o am de când mă ştiu. Ştiu că la mulţi se moşteneşte, dar sunt un caz puţin atipic, eu neavând şoferi sau mecanici în familie. Cred că sunt îndeosebi atras de camioane şi din copilărie petreceam foarte mult timp uitându-mă după ele şi desenându-le. Pasiunea pt SR vine, cel mai probabil, din faptul că am crescut aproape de un centru rural de colectare a laptelui, unde venea o lăptărie SR în fiecare dimineaţă, şi eu, având 3-4 ani, ieşeam la poartă să-i fac cu mâna. Tocmai de asta deţin la ora actuală o lăptărie SR-DAC, care urmează să fie restaurată. Mai târziu, când am început să înţeleg mai mult, m-a fascinat la SR şi design-ul lor original, şi istoria lor. Efectiv sunt camioane frumoase!”
De ce să pui cabina de SR pe casă? Ei bine, există şi aici un motiv. Şi încă unul foarte bun! Acea clădire va deveni, în curând, un spaţiu expoziţional pentru… machete. Mii de machete!
„Ideea amplasării cabinei a venit din dorinţa de a realiza ceva deosebit şi care să fie un simbol al pasiunii mele şi a viitoarei expoziţii. De-a lungul timpului am vazut multe firme sau persoane private care s-au folosit de bucăţi de maşini sau chiar maşini întregi pentru a-şi decora sediul şi am zis că e o idee foarte bună. Am gasit cabina pe marginea drumului, cum s-ar zice, era abandonată şi deja separată de şasiu. Am luat-o pe câteva sute de lei şi am apelat la un tinichigiu local pentru a o restaura, cred ca m-a costat cu totul în jur de 2.500-3.000 lei. Sincer să fiu, nu e aşa de bine făcută, dar e ok ca piesă de decor. Pentru restaurarea unei maşini funcţionale, pretenţiile sunt mult mai mari. Mai trebuie amenajat interiorul, care va fi accesibil din clădire.
Ideea expoziţiei a venit treptat, iniţial intenţionam să fac doar un garaj pentru 4-5 maşini, dar văzând numărul de machete care tot creştea, şi faptul că nu aş mai avea cum să le expun în casă, am decis să le fac un loc numai al lor, şi pe care să îl deschid şi pentru publicul interesat. Eu am început să colecţionez machete de aproximativ 15 ani, adică imediat ce am reusit să fac primii bani ai mei. Şi am toooot adunat, totul culminând cu momentul când am intrat în acest domeniu şi de partea cealaltă a tarabei, mai întâi vânzând machete, apoi lucrând la producerea lor. Astfel, s-au adunat tot mai multe. Eu colecţionez îndeosebi scara 1:43 şi, până acum, deţin cam 3.000 de bucăţi (plus multe alte surprize pe care nu le voi dezvălui deocamdată), care vor constitui viitoarea expozitie. Este un proiect pe un termen mai lung şi va mai dura un pic până să fie gata. Cu siguranţă, cel puţin o perioadă, la început, expoziţia va putea fi vizitată gratuit, iar apoi voi încerca să o fac auto-sustenabilă şi să o pot mări, eventual, din vânzarea biletelor.”, a mai declarat Iulian Pintea.
Ei, parcă sună total diferit faţă de „Unu’ şi-a pus o cabină de camion pe casă!”, nu? Întotdeauna se află o poveste în spate, trebuie doar să o afli…