Mai mult sau mai puțin, am început să ne obișnuim cu prezența mașinilor electrice și pe străzile din România. Nu sunt dominante încă, dar le vedem tot mai des. Ne uităm la ele prin parcări sau în trafic, ne entuziasmăm sau strâmbăm din nas, fiecare cum simte, dar ele sunt printre noi. Camioane electrice însă? Chiar mă întrebam când va apărea primul în România… Ei bine, așteptarea n-a fost prea lungă, căci avem primul camion 100% electric înmatriculat în România! Este vorba despre un model Scania P 25, achiziționat de compania Blue River, care operează curse sub temperatură controlată pentru Lidl România.

„Suntem o companie care are sustenabilitatea în ADN-ul de business. Astfel, și atunci când vorbim de transportul produselor către magazinele noastre, ne uităm la 3 mecanisme prin care putem reduce impacturile noastre negative indirecte, neintenționate și de durată medie și lungă: creșterea eficienței rutelor și a modului în care sunt utilizate mijloacele de transport, optimizarea rutelor și tranziția către mijloace de transport din ce în ce mai puțin poluante. De exemplu, încă din 2020, camioanele cu care transportăm marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Așa că, livrarea produselor cu temperatură controlată cu primul camion electric de pe piața din România a venit ca un pas firesc pentru noi și ne bucurăm că am găsit la partenerii noștri de la Scania și Blue River aceeași viziune, de a acționa sustenabil, pentru un viitor mai bun”, a spus Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR, Lidl România.

Modelul achiziționat este Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) și funcționează cu 9 baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier (bi-temp). De altfel, aici înregistrăm o nouă premieră. Este primul agregat de acest gen full-electric, care este capabil să ofere două temperaturi diferite. Sistemul se alimentează de la bateriile camionului sau poate fi conectat la o sursă de curent, în cazul așteptărilor de lungă durată. Vehiculul are și un lift pliabil sub șasiu, poate ajunge la o autonomie de până la 250 km și are un timp de încărcare de aproximativ 2 ore la o stație de încărcare electrică cu capacitatea de minimum 135 kW/oră.

“Transportul de marfă electric a început astăzi, în București, cu ajutorul partenerilor Lidl România și SCANIA. Ne putem mândri cu faptul că suntem prima companie de transport din România care folosește un camion electric într-o piață care trebuie să recupereze decalaje foarte mari față de țările din vestul Europei. Acest demers susține direcția de sustenabilitate pe care compania noastră a adoptat-o încă de acum 4 ani, când am achiziționat primul camion alimentat cu combustibil alternativ. Ne dorim ca acest acest semnal să nu rămână la stadiul de pionierat și cât mai mulți clienți și transportatori să fie deschiși la soluțiile sustenabile”, a declarant Alex Păun, managerul companiei Blue River.

“Scania nu oferă doar un produs, nu suntem doar un producător clasic de vehicule comerciale grele, ci furnizăm soluții complete, cum a fost cazul și în acest proiect, de la specificarea și proiectarea camionului în funcție de necesitățile de transport ale clientului nostru, până la serviciile post vânzare, finanțare, asigurare sau soluții pentru stațiile de încărcare ale vehiculelelor electrice. Prin acest proiect de pionierat dorim să atragem mai mult atenția autorităților naționale de a sublinia importanța și prezența soluțiilor sustenabile și totodată în a susține o tranziție mai ușoară către o economie circulară și vehicule verzi”, spune Alexandru Draghiciu, Sales Director Scania Black Sea Unit.

„Ne-am reafirmat angajamentul de a reduce emisiile, de a imbunatati durabilitatea și de a crește eficiența în sectorul transporturilor cu temperatură controlată prin instalarea primului ansamblu frigorific electric din Romania și anume Syberia 14 bitemp, pe un camion full electric Scania. Această tehnolgie revoluționează industria transporturilor prin eliminarea transmisiei mecanice prin curea, convertind energia motorului în putere electri. Suntem primii furnizori de agregate frigorifice din Romania care au implementat o soluție completă de carosare pentru unul dintre cele mai mari lanțuri de hypermarketuri din Europa.” încheie Ioana Constantinescu, General Manager Cool Unit Expert SRL

Camionul va fi folosit pentru transport local, preponderent în oraș și va fi alimentat inclusiv cu energie produsă de panouri fotovoltaice. Garanția oferită de producător pentru cele nouă baterii este de 8 ani.