Electrificarea autovehiculelor nu mai e o noutate pentru nimeni. Încet-încet, ne obişnuim să vedem tot mai multe maşini electrice pe stradă, la supermarketuri. Direcţia e stabilită, aşa că, în câţiva ani, nu vom mai putea cumpăra un autoturism „clasic”, cu motor termic. Adevărul e că oraşele sunt tot mai aglomerate şi, implicit, tot mai poluate, iar asta se reflectă în numărul în creştere al celor care mor din cauza noxelor. Nu e o chestiune de moft, ci realitatea bazată pe studii clinice şi statistici. Să nu vă îndoiţi, direcţia e aceeaşi şi în cazul vehiculelor comerciale grele, doar că, în cazul lor, provocările sunt infinit mai mari. Dar încolo ne îndreptăm, iar asta am putut vedea la târgul IAA din Hanovra, unde unul dintre pionierii electrificării, DAIMLER AG, a lansat un nou camion electric cu o autonomie de 500 de kilometri, eActros LongHaul, şi a avut standul ocupat în proporţie majoritară de camioane electrice.
Tot la Hanovra am intrat şi eu în contact cu eActros, primul camion complet electric de la Mercedes-Benz. Iar intrarea „în contact” a fost mult mai faină decât mă aşteptam, căci DAIMLER AG a adus la IAA mai multe unităţi eActros pe care le puteai conduce de câte ori doreai, dacă deţineai categoria de permis necesară. Ba mai mult, testul nu era unul de 10 minute prin curte, ci a durat o oră şi s-a desfăşurat în condiţii reale de trafic, parţial în oraşul Hanovra, parţial pe autostrăzile din jurul oraşului. Adică o experienţă completă, cum îmi place mie! Evident, de dimineaţă până seara, camioanele nu au stat mai deloc.
Cuvântul „complet” nu are grade de comparaţie în limba română, dar am să comit intenţionat următoarea greşeală gramaticală şi voi spune că, pentru o experienţă „şi mai completă”, cei de la Mercedes-Benz Trucks & Buses România m-au invitat să văd cum se simte eActros şi pe şoselele din România, nu doar pe cele din Germania. Aşa că l-am scos la o tură pe Şoseaua de Centură a Capitalei, A3, cu o oprire la Casa Vlăsia pentru fotografii, Snagov şi retur. În total, 70 de kilometri parcurşi. Spre finalul acestui articol vă voi spune şi cum m-am simţit la volanul lui eActros, dar, până atunci, să vă povestesc despre el.
eActros a fost văzut pentru prima dată în 2016, când a fost prezentat ca un concept. Apoi, din 2018 au început testele intense cu acest camion, iar comenzile au fost deschise în luna octombrie a anului trecut. Modelul eActros vine cu trei sau patru baterii litiu-ion, fiecare cu o capacitate instalată de 112 kWh. Asta înseamnă o capacitate totală a bateriei de 336 kWh, dacă optezi pentru pachetul cu trei baterii, respectiv de 448 kWh în cazul pachetului cu patru. Cu aceste capacităţi, inginerii DAIMLER au reuşit să obţină autonomii de până la 300 de kilometri, respectiv până la 400. Evident, autonomia este în strânsă legătură cu gradul de încărcare al compartimentului marfă, temperatura exterioară, relief şi stilul de conducere. Durata de încărcare(20-80%) la o staţie de 160kW este de o oră şi 15 minute în cazul pachetului cu trei baterii, şi de o oră şi jumătate în cazul celui cu patru. Masa maximă admisă în cazul camionului condus de mine este de 19 tone (10,8 t fără caroserie), dar eActros poate fi comercializat şi în versiuni de 27 de tone sau autotractor cu capacitatea de 40 de tone.
Spre deosebire de camioanele cu motoare termice, lui eActros îi place să circule în zonele aglomerate. Pentru asta a fost făcut, pentru zonele urbane. Îi plac ambuteiajele, îi plac opririle dese. De ce? Pentru că nu consumă mai nimic stând la semafor, dar şi mai important, recuperează energie de fiecare dată când încetineşti sau opreşti complet. Şi o face al naibii de bine! De exemplu, pe Şoseaua de Centură, până la intrarea pe A3, o porţiune de drum aglomerată, eActros mai mult a recuperat/produs energie decât a consumat. De la maneta din partea dreaptă a coloanei de direcţie, acolo unde înainte o aveai pe cea a retarder-ului, poţi comanda tot o frână auxiliară, care te ajută să încetineşti eficient şi să recuperezi energie. Dacă stai bine cu anticiparea traficului şi o foloseşti gradual, de la 1 la 5, e atât de eficace încât vei opri complet autocamionul fără să atingi vreo secundă pedala de frână.
E drept că lucrurile s-au schimbat odată intrat pe autostradă, unde camionul nu a avut ce să regenereze. La viteza de 85 km/h, adică maximul pe pilot automat (90 fără pilot automat), consumă doar, nu are de unde şi cum să recupereze energie. Dar acest camion nu a fost proiectat pentru autostradă, ci pentru distribuţie URBANĂ. Asta trebuie avut în vedere mereu!
Cum se simte?
Diferit, acesta e răspunsul în varianta scurtă. Îmi plac maşinile cu motoare puternice, să fim bine înţeleşi, şi nu mă impresionează atât de mult numărul cailor de sub capotă, cât cuplul unui vehicul. Cu toată părerea de rău pentru camioanele clasice, dar eActros e mult peste la acest capitol. Spre deosebire de un camion propulsat de un motor termic, motoarele electrice ale lui eActros livrează puterea instantaneu. Ai apăsat acceleraţia, ea e acolo şi e acolo continuu, fără pauze. Asta şi datorită axei electrice, axă care înglobează cele două motoare, fiind eliminate astfel pierderile de putere de pe lanţul cinematic. 330 kW putere continuă, 400 kW putere de vârf!
S-a terminat şi cu „zăpăcitul” celor 12, 14, 16 viteze. eActros are o cutie cu doar două trepte şi îi ajung. Cum se mai simte? Extrem de silenţios! În cabină se mai aud doar zgomotele produse de anvelope, sunetul semnalizării, staţia radio şi muzica, dacă vrei. În rest, nimic! E o linişte ciudată la început, dar care devine tare comfortabilă când lucrezi toată ziua pe un astfel de camion. Se mai simte curat, căci nu mai ai ce să meştereşti la un astfel de camion. Lichid de parbriz, presiune în anvelope şi cam atât! Fiind electric, vorbim despre tensiuni ridicate, aşa că operaţiunile se vor efectua doar într-un service şi doar de personal calificat.
La capitolul siguranţă n-am să insist prea mult, căci sistemele sunt consacrate deja. Asistent pentru păstrarea benzii, asistent pentru păstrarea stabilităţii, asistent de menţinere a atenţiei pentru virare, Active Brake Assist 5, detector de incendiu cu sistem de alarmă, MirrorCam îmbunătăţit, o groază de nebunii menite să îţi facă munca mai uşoară şi mai sigură.
Te îndoieşti deocamdată de camioanele electrice? Stai liniştit, şi eu am destule întrebări şi nelămuriri. Dar, ca să o citez pe Karin Radstrom, CEO Mercedes Trucks, din seara lansării modelului eActros Long Haul… „Îndoiala este normală!”