Despre Iveco Daily v-am mai povestit de câteva ori pe acest site. Unii dintre voi nici n-aveţi nevoie să spună cineva lucruri despre această maşină pentru că o cunoaşteţi mai bine decât oricine. Este o autoutilitară care şi-a dovedit capabilităţile şi robusteţea în decursul celor peste 40 de ani de existenţă. A cărat tot ce se putea şi ce nu se putea, de la nisip, la alimente, flori, mobilă, lemn, electrocasnice sau piese auto. O ştiţi deja, n-am să insist prea mult în prezentarea ei, mai ales că de câţiva ani este lider de piaţă pe segmentul său, în România.
În schimb, vă voi vorbi în acest articol despre eDaily, autoutilitara electrică lansată de Iveco la târgul IAA din Hanovra, în luna septembrie. Dacă ar fi să mă limitez la un articol scurt, aş putea spune ca în titlu: acelaşi Daily, dar cu motor electric. Şi gata, n-ar fi nevoie să spun mai multe…
Cu toate acestea, voi încerca să vin cu detalii despre această maşină nouă, mai ales că am fost printre primii care a avut ocazia să o testeze, atât în Hanovra, cât şi în Torino, la ea acasă. Aş fi zis că modelul cel mai recent de Daily, în versiunea diesel, e cam vârful: putere destulă, cutie automată, clasica transmisie cu propulsie, confort şi gadget-uri care îţi fac viaţa mai uşoară sau te pot face un şofer mai bun. Asta până am urcat în noul eDaily! Poţi să te păcăleşti foarte uşor şi să crezi că tocmai ai urcat într-un Daily „normal”, fiindcă detaliile care îţi dau indicii că te afli lângă sau într-o autoutilitară electrică sunt destul de discrete. Liniile maşinii sunt aceleaşi, la fel şi consola de bord. Îţi dai seama că nu e chiar „în regulă” atunci când învârţi cheia în contact şi… nimic! Linişte totală! Doar un indicator „ready” aprins în bord îţi confirmă că eşti gata de drum. Maneta schimbătorului de viteze în Drive şi… la drum!
Eh, aici apar primele diferenţe între un Daily şi un eDaily, căci, da, există, totuşi, nişte diferenţe. Indiferent de modul de conducere ales, Power, Natural sau Eco, puterea este livrată la roată instantaneu, iar plecările de pe loc sunt absolut spectaculoase. Evident, în modul Power, autoutilitara se comportă absolut uimitor. La testele din Torino, italienii le-au încărcat cu saci de nisip, greutatea mărfii fiind de 455 de kilograme. Nici nu le-a simţit, ajungând la 90 km/h în câteva secunde! Nu că acesta i-ar fi scopul, autoutilitară fiind, dar eDaily îi va face de râs la semafor pe mulţi posesori de autoturisme…
Fratele electrificat al lui Daily dispune de un set de baterii modulare de 37 kWh, care permit optimizarea autonomiei și îl fac adaptabil pentru orice misiune. Poţi monta o baterie, două sau trei, în funcţie de nevoile fiecărei afaceri în parte. Partea și mai faină este că, platforma fiind modulară, în unele cazuri, se poate chiar monta sau demonta un astfel de pachet de acumulatori dacă se schimbă misiunea vehiculului pe durata sa de viață. Bateriile beneficiază de o garanție de până la opt ani și până la 250.000 kilometri parcurși, ea fiind valabilă pentru scăderea capacităţii sub 80%. eDaily poate fi reîncărcat de la stațiile de încărcare private, industriale sau casnice, opțiunile permiţând încărcarea rapidă la 80 kW, care crește autonomia vehicului cu până la 100 kilometri în doar 30 de minute. Dacă vă faceţi griji legate de operarea autoutilitarei pe timp de iarnă, trebuie să ştiţi că inginerii au testat-o intens în condiții extreme, de la -30°C la +50°C, aşa că nu există niciun motiv real de îngrijorare.
eDaily este capabil să parcurgă cu o singură încărcare o distanţă de peste 280 de kilometri după standardele NEDC şi permite un volum de transport de până la 20 de metri cubi, o sarcină utilă de 4,6 tone, mai mare cu 100 de kilograme datorită noilor tehnologii folosite în fabricarea bateriilor. Acestea, la rândul lor, au o durată de viaţă mai mare cu 20%, fiind complet reciclabile. eDAILY beneficiază de o putere maximă de 140 kW (190 CP), un cuplu maxim de 400 Nm și atinge o viteză maximă până la 120 km/h. În cazul în care este nevoie de putere suplimentară, te poţi folosi de un impuls suplimentar prin activarea funcției distinctive Hi-Power, specifică eDAILY.
De asemenea, cu ajutorul modului de conducere cu o singură pedală, eDaily este capabil să regenereze cantităţi impresionante de energie, fapt constatat şi pe străduţele din Torino, unde autonomia a scăzut teribil de greu. În plus, în acest fel, maşina reuşeşte să aducă şi economii proprietarului, căci plăcuţele de frână sunt foarte puţin folosite. De altfel, potrivit calculelor făcute de inginerii Iveco, eDaily va putea deveni cu 50% mai econom în comparaţie cu un Daily classic, din punct de vedere al întreţinerii.
Fiind un vehicul cu zero emisii, noul eDAILY oferă proprietarului său un avantaj competitiv considerabil prin accesul fără restricții, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Astfel, proprietarii de mari flote auto, precum retaileri sau firme de curierat, nu mai trebuie să plătească taxele de intrare în zonele centrale ale marilor orașe și astfel pot aproviziona mai repede magazinele.
Binenţeles, eDaily vine cu o listă lungă de asistenţi pentru siguranţa conducerii, dar şi cu o gamă complexă de servicii dedicate, cum ar fi aplicația eDAILY Routing, care interacționează cu vehiculul pentru a estima autonomia acestuia și numărul de încărcări necesare ale bateriei pentru a ajunge la destinație, aplicația IVECO ON Easy Daily, dotată cu asistentul vocal IVECO DRIVER PAL, care oferă șoferului informații despre starea vehiculului, nivelul bateriei, programarea de la distanță a reîncărcării, navigarea către stațiile de reîncărcare și multe altele.
Acum că am terminat de scris articolul, mă văd nevoit să mă contrazic singur. E acelaşi Daily…doar că şi mai bun!