Ce-ţi vine imediat în minte când spui camion Renault Trucks? Magnum, nu? Cred că majoritatea dintre noi se gândesc la acel model când aud de marca franceză, fiind un camion emblematic nu doar pentru marca Renault, ci pentru întreaga industrie. Un camion atât de inovativ şi atât de arătos încât îţi pare rău că nu se mai fabrică. Cu ajutorul celor de la compania C&C Logistic, am avut ocazia să conduc un astfel de model la sfârşitul anului 2020 pe dealurile din preajma Clujului, articol pe care îl regăseşti AICI.
După cum spuneam, francezilor de la Renault Trucks le place să inoveze. Au fost primii care au adus în discuţie podeaua plată, consola orientată către şofer, indicatoarele digitale, luminile ambientale, patul care se formează din două fotolii şi primii care au pus accent pe vizibilitate. De asta vă spun că Magnum a reprezentat o revoluţie în industrie… Dar ai putea fi tentat să crezi că a fost doar un „accident”, un episod singular şi cam atât în viaţa celor de la Renault Trucks. Nu că ar fi puţin lucru să ai o sclipire de geniu în viaţă, dar ai putea crede asta în avalanşa informaţională din zilele noastre. Însă tot ea ne ajută să aflăm că Renault Trucks a fost şi prima companie din industrie care a început producţia de serie a camioanelor electrice. Se întâmpla în 2020…
Şi, uite-aşa, ajungem cu „povestea” în zilele noastre, când cei de la Renault Trucks România m-au chemat să „dau o tură” cu D E-TECH, un camion 100% electric. „Dar ce fel de camion este E-TECH, care este destinaţia lui şi de unde a apărut?”, te-ai putea întreba. Este un camion mediu, de distribuţie, care face parte din gama D, o gamă lansată în 2013. Anul acesta, în 2022, această gamă a primit şi o versiune electrică, acest E-TECH.
Aşadar, prin definiţie, acest camion nu este unul destinat curselor lungi, nu vei străbate Europa dintr-un capăt în altul cu el, nu vei transporta cu el 24 de tone, nu vei dormi în cabină şi nici nu te vei lupta seară de seară să găseşti un loc de parcare. Pur şi simplu nu a fost proiectat pentru asta, aşa că orice comparaţie cu modelele „de comunitate” este total neavenită. Sigur, cel mai probabil te gândeşti că, dacă vei munci pe un astfel de camion, nici leafa nu va fi una „de comunitate”. Şi ai avea dreptate, doar că întotdeauna depinde din ce unghi priveşti lucrurile, povestea. Ce ar aduce, în schimb, munca pe un D E-TECH? În primul rând, linişte. Multă linişte! În micuţa cabină nu se aude nimic când porneşti motorul. Panoul de bord devine activ, se aprind câţiva martori (nu din ăia răi), apeşi pe unul dintre butoanele D sau R şi gata, eşti bun de plecare. Mă rog, după ce ridici şi maneta frânei de mână, manetă pe care cei de la Renault Trucks au lăsat-o aşa cum era, n-au înlocuit-o cu vreun butonel meschin. Big Like pentru asta, apropo!
Revenind… Munca pe E-TECH mai înseamnă, pe lângă linişte, şi zero vibraţii, zero bătăi de cap cu schimburile de ulei, mai puţină marfă de încărcat (sarcina utilă este de 8 tone), dar, şi mai important, înseamnă zero dor de familie, cea mai urâtă latură a meseriei de şofer. De ce? Pentru că E-TECH ar însemna un program normal de muncă, cu întoarcere acasă zi de zi. Ar însemna o muncă predictibilă şi un program echilibrat cu viaţa de familie. Asta în cazul şoferului, căci administratorului companiei care îl deţine i-ar aduce alte beneficii. Costuri mult mai mici de exploatare, taxe reduse şi posibilitatea de a menţine flota operativă în zonele urbane chiar şi pe timpul nopţii. Ca să nu mai spun că, în cazul în care compania deținătoare îşi montează panouri fotovoltaice, costurile legate de energie ar fi inexistente…
Renault Truck D E-TECH are o putere maximă de vârf de 185 kW, cea continuă fiind de 130 kW. Cuplul maxim este de 425 Nm, pe care îl simţi de îndată ce ai apăsat pedala de acceleraţie, nu puţin mai târziu, ca în cazul camioanelor cu motorizare diesel. Deşi încărcat cu mai bine de 4 tone, E-TECH s-a simţit extrem de uşor, ca şi cum ar fi fost gol. Accelerările sunt rapide şi liniare, fără poticneli şi bâlbâieli, exact ca la un kart electric. Cele patru seturi de baterii a câte 66 kW, adică 264 kW în total, sunt răcite cu apă şi îi asigură camionului o autonomie declarată de peste 250 de kilometri. Eu l-am luat dimineaţa cu bateriile încărcate 100%, iar afară erau undeva la 9-10 grade. Chiar şi aşa, calculatorul de bord arăta o autonomie de 290 de kilometri. Şi, la cât de puţin „a scăzut acul” la acumulator şi cât de bine regenerează energia la frânare, îl cred pe cuvânt. Ba chiar aş paria că, la o temperatură exterioară optimă, de 22-25 de grade, autonomia lui D E-TECH sare de 300 de kilometri. Camionul francezilor se poate încărca la o staţie de cel mult 150 kW, dar ştie să o facă şi de la o priză clasică. De ce? Francezii s-au gândit că oricum seara îl pui la încărcat şi îl laşi acolo până dimineaţa, când te întorci la muncă.
La capitolul design, nu există diferenţe majore faţă de un camion „clasic” din gama D. Îl „trădează” doar amplasarea bateriilor şi câteva embleme, în rest fiind acelaşi camion. Aceeaşi situaţie şi la interior, unde doar tabloul de bord este unul specific. Cabina lui D E-TECH este simplă, fără brizbriz-uri inutile. Sunt trei manete cu totul, semnalizare şi faruri, ştergătoare şi cea pentru gradul de regenerare la frânare, echivalentul retarderului pentru camioanele „clasice”. Mai avem comenzile pentru sistemul de climatizare, cele pentru sistemul audio, pentru lift şi încă vreo două-trei. Viaţă simplă, griji puţine… Evident, D E-TECH este dotat cu toatele sistemele de siguranţă, nu are rost să le înşir, iar modelul pe care l-am primit eu în teste era echipat şi cu un sistem de camere video 360 de grade, extrem de util în orice situaţie.
În concluzie, c’est bon!