Dacă urmăriţi acest blog de ceva vreme, ştiţi foarte bine deja că îmi plac camioanele mari. Cât mai mari, cât mai multe axe, cât mai „N x N”, cu cât mai „monstruoase”, cu atât mai bine! Să poată îndeplini misiuni cât mai dificile şi inedite, să te surprindă şi să te facă să te întrebi cum a putut realiza asta. Doar că, în goana asta după „senzaţional”, ajungem de multe ori să ignorăm… „normalul”, care, de foarte multe ori, e la fel de „senzaţional”. Trebuie doar să stai puţin să te gândeşti… De exemplu, aceste camioane „cât mai mari, cât mai N x N” nu se simt deloc bine în mediul urban. Au nevoie de spaţiu, loc mult de manevră… În oraşe sunt ca, vorba aceea, elefanţii între rafturile cu bibelouri. Aici ai nevoie de camioane mici şi fâşneţe, care să facă faţă străzilor înguste,virajelor strânse şi aglomeraţiei. Iar distribuţia în oraşe, mai ales în cele mari, nu e treabă uşoară! Doar că nu prea ne gândim noi la asta, face parte din acel „normal” care, evident, nu mai e şi… „senzaţional”. Mergem la magazin, luăm ce dorim de pe raft, plătim şi mergem acasă fără să ne batem prea mult capul în privinţa modului în care acel produs a ajuns la noi, a efortului din spate. E normal să nu ne gândim, avem propriile griji, dar asta nu înseamnă că efortul oamenilor din distribuţie nu trebuie apreciat, fie doar şi pentru cîteva secunde.
Cum se simte eCanter
Revenind însă la vehicule, îţi poţi face viaţa mai uşoară în distribuţia urbană dacă eşti destul de „smart” şi achiziţionezi camionul potrivit pentru misiunea pe care o ai de îndeplinit zilnic. Mai mic nu înseamnă automat „mai prost”, la fel cum electric nu înseamnă automat „electrocasnic”. Şi trag această concluzie pentru mine, căci v-am spus deja că îmi plac camioanele mari, după un weekend petrecut la volanul unui veteran al distribuţiei, Fuso Canter, doar că electric: eCanter. Poate că nu l-ai condus niciodată, poate că nu ai deţinut vreunul în flota ta, poate că nu cunoşti specificaţiile tehnice sau istoria lui, dar e imposibil să nu fi auzit de el. Pe foarte scurt, Canter e un camion cu o tradiţie îndelungată, fiind lansat în Japonia în 1963, iar numele său face trimitere la stilul de mers al cailor, tiparul deplasării picioarelor acestora.
Ei bine, acest veteran aflat la a opta generaţie, ţine pasul cu vremurile şi cu necesitatea de a avea un aer mai curat în oraşe. Tocmai de aceea, Daimler, proprietarul acestei mărci, a dezvoltat un model complet electric, gata să iasă pe străzile aglomerate fără să scoată fum sau să producă zgomot. Da, ştiu, unii dintre voi vor vedea clipul video sau fotografiile şi vor strâmba din nas la gândul că e… electric. Am zâmbit şi eu cu ceva „superioritate” când am mers să îl ridic pentru teste din curtea celor de la Daimler Truck & Bus România… Doar că acel zâmbet arogant s-a transformat la finalul celor trei zile de teste într-un zâmbet de încântare. De ce? Păi, în primul rând, pentru că Fuso eCanter îşi respectă promisiunea unei autonomii de până la 200 de kilometri. Poate că îţi pare mică, dar nu uita că e vorba despre kilometri făcuţi în oraş, nu pe autostrăzi prin Europa. Studiile au arătat că un camion de distribuţie urbană parcurge zilnic 150-180 de kilometri în fiecare zi, nu mai mult. Recunosc că această sintagmă folosită, „de până la 200 de kilometri”, mi-a dat puţin de gândit. „Aaa, e o portiţă care să le permită celor de la Daimler să scape basma curată! Sigur nu ajunge la 200 de kilometri!” Am pornit la drum cu această idee deja în minte, aşa că mă aşteptam ca eCanter să dea greş din clipă în clipă, mai ales că am prins nişte zile caniculare. Am pornit climatizarea, am dat drumul la nişte muzică şi am aprins şi farurile. Bonus, nebunia normală unei zile de vineri pe Centura Capitalei… „Să te văd acu’, Canteraş! Să vedem cum se duce în cap autonomia ta, ori facem teste, ori nu mai facem!”
eCanter m-a „ignorat” complet. Nu tu scăderi de autonomie de 20-30 de kilometri doar pentru că am pornit climatizarea şi încă 5 pentru că am pornit luminile de întâlnire… „Aaa, păi îţi spun eu de ce nu scade! Climatizarea e pusă pe modul AUTO, de asta! Las’ că o dau eu pe cea mai mare treaptă, să vedem atunci!” Da, arogant din nou… Trei zile l-am chinuit aşa, în mers sau chiar şi stând pe loc în lungile minute alocate sesiunilor foto/video. Ei bine, camionul acesta cu „mamă” japoneză, „tată” german şi „născut” într-o maternitate portugheză… mi-a râs în faţă. Aveam să aflu mai târziu că inginerii s-au gândit la aceste aspecte când au creat ansamblul motor-baterie, au luat în calcul încărcătura şi folosirea tuturor consumatorilor, iar autonomia lui eCanter e una realistă. Sigur, dacă faci fiecare plecare de la semafor cu acceleraţia la podea, cum am făcut-o şi eu de câteva ori, recunosc, sunt toate şansele ca autonomia să scadă. Totul depinde de modul de exploatare, de stilul de condus, de aici şi sintagma „de până la 200 de kilometri”. Dacă îl foloseşti normal, chiar şi cu mici abuzuri, eCanter va atinge autonomia promisă, iar dacă eşti foarte atent la pornirile de pe loc şi te înveţi cu regenerarea la frânare chiar o vei depăşi. Apropo de asta, Fuso eCanter are trei trepte pentru puterea de regenerare pe care le poţi alege de pe selectorul schimbătorului de viteze. Dacă foloseşti treapta 3, îl vei putea conduce cu o singură pedală, atât de puternică e frânarea. Practic, plăcuţele de frână clasice şi discurile vor fi folosite doar pentru ultima etapă a opririi, vor avea o viaţă lungă şi plictisitoare, care aduce însă pentru proprietar o scădere a costurilor de mentenanţă. Adică rămân mai mulţi bani în conturi!
Fuso eCanter poate fi echipat cu trei variante de baterii litiu-fier-fosfat, S, M şi L care asigură autonomii de la 70 la 200 de kilometri, un motor care dezvoltă o putere de maxim 129 kW (110 kW continuu) şi transmisie cu o singură treaptă de viteză. Camionul se poate încărca atât în sistem AC, cât şi DC, puterea maximă de încărcare fiind de 22 kW. Asta înseamnă că poate fi încărcat de la 0 la 80% în 40 de minute în cazul bateriei L, chiar mai puţin în cazul celorlalte versiuni, S şi M. Mai mult decât suficient pentru o încărcare peste noapte, de exemplu!
eCanter va ajunge foarte repede la viteza pe care o doreşti, varianta testată având viteza maximă limitată la 89 km/h, iar călătoriile vor fi extrem de line. Nu tu vibraţii, nu zgomot, nu miros de fum, plus o manevrabilitate excelentă în oraş! Cu o rază de bracaj de doar 10 metri, eCanter se va simţi aproape ca un Smart chiar şi în cele mai înghesuite zone. Poate că sună „plictisitor”, dar, în realitate, e exact ce ai nevoie într-o zi de muncă de 8-10 ore. Vei mai odihnit, mai liniştit, iar asta înseamnă productivitate mai bună şi o stare de sănătate mai bună. Iar asta contează, nu spune că nu!
Interiorul şi exteriorul lui Fuso eCanter
La interior, eCanter surprinde prin pragmatism şi eficienţă. Nu sunt 1.800 de butoane, dar asta nu înseamnă că îţi lipseşte ceva. E o cabină care poate avea trei locuri din care se coboară uşor şi rapid, dotată cu toate cele necesare unei zile petrecute la volan. Climatizare, sistem audio, spaţii de depozitare, scaun cu suspensie pentru şofer, volan încălzit, suporturi de pahare şi prize USB.
Instrumentarul de bord este digital, dar nu e din acela aglomerat, de nu mai ştii unde să te uiţi. Informaţii despre viteză, nivelul bateriei şi temperatura lichidului de răcire şi cam atât pe ecranul principal. Vrei să afli mai multe, apeşi câteva butoane de pe volanul multifuncţional şi afli. La exterior, tot sistemul de iluminat este LED, inclusiv proiectoarele de ceaţă, ceea ce ajută la un consum redus, implicit la o autonomie mai mare.
La capitolul siguranţă, trebuie spus că eCanter stă foarte bine. Sistem de avertizare privind părăsirea benzii de circulaţie (LDWS), Active Break Assist şi, extrem de util, Active Sideguard Assist, care te avertizează vizual şi audio în cazul în care în dreapta camionului se află o maşină, un pieton sau un biciclist. Cu portocaliu dacă menţii direcţia înainte, cu roşu dacă vrei să virezi la dreapta.
În loc de concluzie… E eCanter versatil? Cu 42 de moduri de configurare diferite, patru clase de tonaj (4.25 t, 6.0 t, 7.49 t şi 8.55 t), şase ampatamente (de la 2.500 mm la 4.750 mm), două variante de cabină (1.695 mm lăţime sau 1.995 mm) şi trei variante de baterii ( de la 41.3 kW la 123.9 kW), clar da! Nu şi-a propus să fie nici V8, nici „6 x 6”, ci exact ce trebuie pe străzile unui oraş cu aer sufocant!