2024 este aproape de final, aşa că e timpul să ne uităm puţin şi în urmă, la ce a însemnat el. Un an cu suişuri şi coborâşuri, cu temeri pentru viitorul transporturilor rutiere de mărfuri şi, implicit, pentru producătorii de camioane. Dacă sunt sau nu întemeiate aceste temeri… rămâne să aflăm, cel mai probabil, în 2025. Cert este că tehnologia şi dezvoltarea de camioane performante nu se pot opri pentru că există… o teamă! Ea a existat, încă de la inventarea focului sau a roţii, şi va exista mereu. Dar lucrurile nu pot sta pe loc, cel puţin nu în viziunea celor de la Volvo Trucks.

Drept dovadă a acestei filozofii, anul a început în forţă pentru producătorul suedez, cu lansarea unei noi game de camioane în luna ianuarie. Nu un model sau două, o gamă completă de vehicule grele, cu multiple îmbunătăţiri legată de performanţă, eficienţă şi de siguranţă. De fapt, cred că este cea mai extinsă lansări pe care Volvo Trucks a făcut-o în ultimii ani. Avem motoare noi, cabine noi, sisteme de siguranţă şi infotainment. Adică inginerii Volvo Trucks au lucrat atât pentru creşterea eficienţei, astfel încât proprietarul flotei să fie mulţumit de reducerea costurilor de operare şi, implicit, de creşterea posibilităţilor de dezvoltare, cât şi de „fericirea” şoferului, care are nevoie de un mediu de lucru liniştit, confortabil şi modern.

Şi pentru a marca importanţa momentului, Volvo a pregătit un turneu pe măsură prin Europa, cu tooooate modelele din noua gamă. Am urcat în avion şi duşi am fost spre Grecia, la Salonic. Puţină socializare la hotel cu alţi jurnalişti, creatori de conţinut şi membri ai staff-ului Volvo Trucks şi fuga la odihnă, căci dimineaţă începeau testele. Să te trezeşti, să îţi bei cafeaua în Grecia şi să te aştepte în parcare o mulţime de camioane noi, să ştii că le vei conduce pe toate în acea zi, printre primii din lume – o senzaţie de nepreţuit!

Am început testele la volanul noului FM, îndreptându-ne pe autostradă către Nord-Est, spre Kavala. Apoi am trecut la volanul celui mai puternic camion de serie din Europa de la ora actuală, noul FH16 Aero. Doar atât vă spun: 780 de cai putere! O bestie pură care urca cu 40 de tone de parcă uitasem remorca în parcare. E normal să o facă, evident, căci a fost gândit pentru greutăţi mult mai mari în sectorul transporturilor agabaritice, dar, totuşi, senzaţia este specială!

Şi uite aşa, după vreo două ore, am ajuns la volanului celui care duce greul în transporturile de marfă de zi cu zi: FH, acum FH Aero cu I-SAVE. La fel ca în cazul celorlalte camioane din noua gamă Volvo, primul lucru pe care îl observi când te apropii de el e că arată… altfel. Nu discutăm despre gusturi, căci acelea sunt personale, dar e esenţial să ţii cont de faptul că toate modificările aduse noului FH Aero au fost făcute cu un scop, nu la întamplare. Aşadar…

Cabina

Cum spuneam, cea mai notabilă şi vizibilă schimbare e la nivelul cabinei. Datorită noilor dimensiuni permise în Europa, ea este acum mai mare cu 24 de centimetri în partea din faţă. Colţurile cabinei au fost rotunjite pentru a permite fluxului de aer să curgă mai lin, oglinzile clasice au fost înlocuite cu sistemul de camere video. „Doar” prin aceste shimbări, Volvo a obţinut o reducere a consumului de carburant cu 5%. Prin redesenarea cabinei, proiectanţii au adus un alt mare plus, pe lângă consumul mai mic de carburant: stabilitate mai mare în cazul conducerii pe vânt puternic. Nu e cel mai plăcut să conduci în asemenea condiţii, ştim ce neplăcut e să „danseze” cabina în toate direcţiile, unde mai spui că, dincolo de senzaţia detestabilă, poate fi chiar periculos… Este disponibilă şi cabina Globetrotter pentru noul FH Aero, care oferă un spaţiu generos, inclusiv posibilitatea montării unui pat mai lat cu 250 de milimetri.

Sistemul de camere video a fost îmbunătăţit el însuşi, fiind capabil să ofere imagini de înaltă calitate şi în condiţii de ploaie sau întuneric. În plus, ele pot funcţiona şi ca un sistem de supraveghere atunci când camionul este parcat, iar şoferul aude zgomote suspecte. La o apăsare de buton, acestea se activează şi oferă chiar imagini în infraroşu, cum bine puteţi vedea în clipul video din articol. Pe „testatelea”, camerele s-au descurcat excelent şi în tunelurile din Grecia, şi pe ploaie, şi pe soare puternic. Am prins cam de toate, ce să facem… În cazul în care ţi-e teamă că nu se vor descurca şi iarna, că se vor aburi sau chiar că vor îngheţa, stai liniştit. Tot la o apăsare de buton, camerele video se vor încălzi la fel cum face oglinda clasică, aşa că imaginile vor fi „lacrimă”. De asemenea, prin forma carcasei în care se află montată, mizeria de pe drum, cum ar fi praful sau noroiul, nu se va aduna pe lentila camerei. Camerele video oferă şi un plus de siguranţă, căci permit panoramarea la viraje strânse, crescând simţitor vizibilitatea. În Grecia, pe autostradă, am remarcat prea puţin această „mână de ajutor” uriaşă, dar pe şoselele din România, prin sensurile giratorii mici sau prin parcări, chiar i-am apreciat prezenţa.

S-au făcut modificări şi la INTERIOR. A fost montat un sistem audio mai rafinat, cu posibilitatea adăugării de subwoofere. Başi mai mulţi în cabină? O, da… De asemenea, interfaţa secundară poate fi personalizată acum după bunul plac al fiecărui şofer, iar numărul de prize USB-C  a fost crescut pentru că avem tot mai multe dispozitive de încărcat, nu-i aşa? Cuptorul cu microunde poate fi integrat acum în raftul frontal. Şi chiar e bine pus acolo…

La capitolul SIGURANŢĂ, se ştie că Volvo e „tata lor”. Sau „mama lor”? Pe lângă sistemele deja clasice, avem sisteme de detecţie a pietonilor sau bicicliştilor în faţă şi lateral, avertizare pentru depăşirea vitezei legale, monitorizarea presiunii în anvelope şi un sistem care lucrează cu pilotul automat adaptiv şi reacţionează în cazul în care şoferul este incapacitat. Atenţie, nu vorbim despre sistemul care detectează obstacolele apărute brusc în faţa camionului şi acţionează frânarea de urgenţă! Acest sistem acţionează puţin altfel…

Rulezi pe autostradă, dar, la un moment dat, adormi sau, mai rău, din motive medicale, ajungi să fii inconştient la volan. Dacă păţeşti asta la viteza de  90 km/h cu 40 de tone, eşti un dezastru pe roţi. Aşa că senzorii îţi urmăresc constant toate mişcările. Dacă ţii mâinile pe volan, dacă mâinile tale opun rezistenţă sau doar sunt „moi”… Pe scurt, dacă eşti prezent sau nu. În cazul în care nu, sistemul intră în alertă şi începe să trimită avertizări din ce în ce mai dese şi mai intense. Dacă tot nu reacţionezi timp de 45 de secunde, performantul sistem ia măsuri: începe frânarea lină, păstrând banda de circulaţie în tot acest timp. Când a ajuns la viteză aproape 0, calculatoarele camionului vor porni luminile de avarie şi când s-a oprit cu totul va deschide automat uşile, astfel încât serviciile de urgenţă, ambulanţa sau pompierii, să poată ajunge rapid la tine. Demonstraţia pe care am făcut-o în Grecia o vedeţi în clipul video ataşat articolului. Sincer, e chiar impresionant să vezi acest sistem, prezent deja pe unele autoturisme, lucrând pe un ansamblu de 40 de tone!

La capitolul MOTORIZARE, atât la teste din Grecia, cât şi la cele din România, am condus versiunea de 500 de cai putere a noului FH Aero. Cu deja celebra tehnologie I-SAVE, patentată de Volvo, care combină motorul D 13 cu tehnologia turbocompound şi transmisia I-SHIFT echipată cu I-SEE, sistemul care analizează topografia drumului din hărţile stocate şi ştie ce treaptă de viteză să aleagă, când să permită rularea liberă şi când nu. Toate acestea, la care se adaugă punţile spate mai eficiente şi programele software care gestionează excelent cantitatea precisă de motorină necesară în fiecare moment al călătoriei, duc la un consum redus de carburant. Mai exact, costuri de exploatare mai mici şi emisii de noxe tot mici. Motorizările cu I-SAVE pot fi de 420, 460 sau 500 de cai putere.

Concluzia? Noul FH Aero se conduce extrem de uşor şi plăcut, este dotat cu cele mai tehnologii la toate capitolele şi, extrem de important pentru orice proprietar, este foarte eficient!

Foto: Alexandru Olariu