La mijlocul verii lui 2024, se lansa în România noua gamă F-LINE de la Ford, o serie de camioane destinate construcţiilor, distribuţiei regionale şi aplicaţiilor specializate. Această gamă vine să înlocuiască modelele anterioare, camioane care s-au bucurat de un succes remarcabil în România, atât în domeniul construcţiilor, cât şi în sectorul lucrărilor municipale (autogunoiere, măturători stradale etc). Succesul înregistrat pe meleagurile noastre în special i-a mirat pe cei care anticipaseră pripit şi superficial un dezastru la capitolul vânzări, aducând ca argumente aspecte de ordin estetic legate de design-ul camioanelor sau, mai rău, o presupusă lipsă de fiabilitate a acestora, deşi nu le-au încercat niciodată.

Aşa cum scriam în primăvara lui 2021, după o sesiune de teste în cariera Ekodep (vezi AICI https://infocamioane.ro/2021/03/10/drive-test-cu-ford-4142d/), Ford 4142D nu e un camion de ţinut în vitrină, de teamă că se va murdări sau strica. Anii au trecut şi, ca de obicei, timpul a făcut ce ştie el să facă cel mai bine, să demonstreze, să scoată la iveală diferenţa între „harnic” şi „impostor”.

Ei bine, cei de la Ford şi-au văzut de treabă şi au mers înainte, lăsând camioanele să vorbească în locul lor. Iar trei ani şi jumătate mai târziu, m-am văzut din nou la drum către cariera Ekodep de lângă Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanţa, tot la volanului unui 4142D… Noul F-LINE 4142D! Nou, dar fără să îşi piardă „spiritul”, o să înţelegeţi puţin mai jos la ce mă refer…

Exteriorul

Prima schimbare pe care o remarci la noul F-LINE este design-ul exterior. Proiectanţii şi-au dorit ca noile camioane de şantier să aibă o linie comună cu „nava amiral” Ford, modelul destinat transporturilor pe distanţe lungi, F-MAX. Privind acum noua cabină a modelelor F-LINE, îţi dai seama că schimbarea era oarecum necesară, căci, în afară de emblema de pe capotă, vechiul 4142D şi F-MAX nu aveau nimic în comun la capitolul design. Păreau două camioane produse de firme diferite, nu aceeaşi. Acum, îţi dai seama de la mare distanţă că e vorba despre un camion Ford. Au fost rotunjite puţin colţurile cabinei, a fost modificată grila, redesenate carcasele oglinzilor, iar farurile cu semnătură LED sunt acum în aceeaşi linie cu F-MAX. Una peste alta, noua gamă F-LINE are o înfăţişare modernă, adaptată vremurilor, dar fără să îşi piardă „masculinitatea”.

Interiorul şi siguranţa

La interior, primul lucru pe care îl remarci este ecranul multimedia de 9 inchi poziţionat central. Dincolo de faptul că schimbă cu totul „aerul” în cabină, în comparaţie cu vechiul 4142D, acesta permite şoferului să gestioneze uşor mai multe funcţii. Totul cu o simplă atingere! S-au făcut schimbări şi la calitatea materialelor folosite, inclusiv pe scaune, iar volanul este nou, cu butoane reale, uşor de folosit, care ajută enorm în munca de zi cu zi.

Dar schimbările majore sunt cele pe care nu le… simţi. S-au făcut modificări majore la capitolul siguranţă, fiind prezente atât sisteme active, cât şi pasive, care intervin atunci când atenţia şoferului este scăzută. Sunt prezente un sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de avertizare a prezenţei pietonilor, de părăsire a benzii de circulaţie, sistemul de monitorizare a semnelor de circulaţie, cel pentru oprirea de urgenţă sau cel de monitorizare a presiunii în pneuri. Iar inginerii Ford au mers chiar puţin mai departe… Au instalat un sistem de monitorizare a temperaturii în anvelope, un sistem extrem de util în toate situaţiile. Toate sunt acolo şi îşi fac treaba în linişte, nici nu şti că sunt prezente. Şi să sperăm că nici nu vei avea nevoie de ele vreodată…

Drumul către cariera Ekodep a fost destul de lung pentru o basculantă, aproximativ 260 de kilometri pe un sens. Nu este o distanţă uzuală pentru  un asfel de camion, basculantele fiind „obişnuite” în general cu trasee scurte, dar destinaţia mai îndepărtată ne-a permis testarea pe îndelete a câtorva sisteme, cum ar fi cel de avertizare de părăsire a benzii sau pilotul automat. Toate au reacţionat prompt, uşor şi fără bâlbâieli. Dar nu mersul pe autostradă este punctul forte al lui Ford F-LINE 4142D…

Motorizare, ţinută de drum şi… putere de muncă

Aşa cum spuneam, 4142D nu e cel mai fericit la mersul pe autostradă cu 90 km/h. Dar nu mai „nefericit” decât celelalte basculante… Goală fiind, e normal să mai „ţopăie” la denivelările din asfalt. Lucrurile stau însă cu totul altfel când încărcătorul frontal din carieră sau excavatorul încep să „toarne” în bena Hardox de 18 metri cubi. Camionul pur şi simplu se „aşază”, se „lipeşte” de sol precum o fac maşinile sport, ieşindu-i parcă din roţi nişte rădăcini invizibile. Camionul a fost încărcat cu 22-23 de tone de material, urmând să ieşim la „suprafaţă” pe un drum abrupt, sinuos, cu porţiuni cu praf sau noroi cleios.

Acum trei ani, am testat modelul echipat cu o cutie manuală, dar acesta era echipat cu o cutie automată cu 16 trepte. Recunosc că am fost puţin temător când încărcătorul frontal a terminat de în benă şi ultima cupă… „Dacă nu trage, dacă schimbă vitezele exact când nu trebuie, dacă, dacă…” Ei bine, vă spun doar atât: floare la ureche! Motorul Ecotorq de 12,7 litri nici măcar nu dă semne că basculanta ar fi încărcată, nu se chinuie, nu gâfâie. Poate ai spune că 420 de cai nu sunt suficienţi pentru asemenea muncă, dar nu acolo stă „secretul”, ci în cuplu. Ford F-LINE 4142D este capabil să ofere un cuplu maxim de 2.150 Nm la o turaţie de 1.000- 1.300 rpm. Sunt disponbile şi versiuni de 330 sau 450 de cai putere, respectiv de 480 de cai putere pentru autotractoare, precum şi un motor cu o capacitate de 9.000 cmc.

La fel de adevărat este şi faptul că motorul dezvoltat de inginerii Ford este ajutat de alte două componente esenţiale să pară că orice sarcină e uşoară: cutia de viteze şi axele. În cazul cutiei, aceasta ştie exact despre ce încărcătură e vorba, despre declivitatea drumului care este parcurs şi se adaptează continuu. Efectiv, asta face, iar şoferul nu trebuie să mai facă nişte „calcule” în gând, dacă trebuie treapta a 8-a sau a 8-a şi jumătate… Te concentrezi la drum, să nu dai peste un pietroi mare, peste un încărcător frontal sau să n-ajungi în râpă. De schimbatul vitezelor în momentele optime se ocupă senzorii şi calculatoarele, iar asta e tare liniştitor odată ce te-ai obişnuit. Sigur, poţi schimba treptele de viteză şi manual, dar, crede-mă, nu o vei face mai eficient decât o face camionul singur.

În cazul axelor, inginerii Ford au preferat să lucreze cu rapoarte mari, ceea ce face ca F-LINE 4142D să fie extrem de robust în misiunile sale zilnice şi să facă faţă încărcăturilor mari.

La capitolul consum, după 525,7 kilometri parcurşi cu o viteză medie de 68 km/h şi mult timp de stat pe loc cu motorul pornit, am obţinut 30,2 l/100 kilometri.

Conectivitate

Cu ajutorul ConnecTruck, prezent acum și pe seria F-LINE, clienții se pot conecta la vehiculele lor oricând, prin portalul web sau chiar de pe smartphone. Prin monitorizarea vehiculelor pe hartă, aceștia pot primi date rapide despre vehicule și înregistrări anterioare de utilizare a acestora. Astfel, sunt oferite soluții de creştere a eficienței, soluţii care vor crește timpul de funcționare a vehiculului și vor asigura performanțe optime, inclusiv diagnosticare de la distanță și actualizări software. Folosind această tehnologie, starea vehiculelor Ford Trucks este monitorizată de la distanță, în timp real, cu algoritmi predictivi de diagnosticare.

Concluzie

Noul F-LINE arată mai bine decât modelul precedent, este mai modern şi mai prietenos cu şoferul, mai conectat cu proprietarul de flotă, dar la fel de dur! Sau, cum îmi place să îl alint, un camion absolut „nesimţit”!