Înainte să începem să vorbim despre noul ansamblu intrat în dotarea Poliţiei Române, e nevoie să prezentăm contextul acestei achiziţii. Mulţi ştiţi deja, România ocupă un nefericit loc doi în Europa când vine vorba despre numărul de oameni care mor anual în accidente rutiere. Potrivit unui raport Eurostat, numărul acestora e de 81 la un milion de locuitori, fiind depăşiţi doar de Bulgaria, cu 82 de decese la milionul de locuitori. Ca să vă faceţi o idee, media deceselor în accidente rutiere în UE în 2023 a fost de 46… La polul opus al clasamentului se află ţări precum Suedia şi Danemarca cu 22, respective 27 de decese la milionul de locuitori.
În 2023, de exemplu, au fost peste 4.500 de accidente grave în România, soldate cu moartea a peste 1.500 de oameni. Alţi peste 3.500 au fost răniţi. Avem undeva la aproape 80 de accidente zilnic! Zil-nic! De ce se întâmplă asta? În locul unui răspuns clar, voi lăsa aici o vorbă pe care am auzit-o în urmă cu mai mulţi ani şi care mi-a rămas întipărită în memorie: „dacă vrei să vezi gradul de civilizaţie al unui popor, uită-te în trafic…”.
Bine, bine, veţi spune unii, dar „ce face Poliţia? De ce nu ia măsuri? De ce nu sunt mai mulţi pe străzi?” Măsuri se iau, chiar dacă poate nu aşa cum şi-ar dori sau cum le-ar vedea fiecare dintre noi. Numărul acţiunilor în trafic realizate de poliţişti a crescut, sunt nenumărate campanii de infomare în toate mediile, dar realitatea e că, oricât de mult ne-am dori, nu poţi pune câte un poliţist în dreapta fiecărui şofer sau lângă fiecare pieton. Şi dacă să zicem că ai face asta, apoi te-ai trezi cu afirmaţii de genul „România e un stat poliţienesc”. Deci ne întoarcem la vorba pe care am subliniat-o mai devreme: educaţia!
Poliţia vrea şi face educaţie mai mult decât oricând: e prezentă în şcoli, la diverse manifestări, inclusiv concerte unde participă mulţi tineri, e „vie” pe toate reţelele de socializare, iar cu această achiziţie (şi altele) vrea să crească gradul de educaţie în trafic. Însă, vedeţi voi, nu ţine doar de poliţie, ci şi de educaţia personală, inclusiv cea timpurie, de acasă…
„Vârful de lance” – caravana educaţională
Încă de la apariţia pe reţelele de socializare a primei fotografii cu un cap-tractor Mercedes-Benz Actros L inscripţionat „POLIŢIA”, m-am întrebat la ce va fi folosit acest camion şi am considerat că va fi un subiect bun pentru acest site. Curiozitatea a fost mare, recunosc, aşa că am început pun întrebări în stânga şi-n dreapta. Doar că nu le puneam unde trebuie, adică direct la sursă. Asta până de curând, când am făcut o solicitare către Poliţia Română de a filma şi scrie despre acest ansamblu, dar şi de a merge cu el. Răspunsul a fost „da” şi a venit într-un timp fantastic de scurt. „Mâine la 8 puteţi veni? Mergem cu el în Parcul Carol, vă aşteptăm dacă puteţi.”
Evident, la 8 fără ceva eram în poarta unităţii MAI unde e parcat ansamblul, aşteptând cu emoţiile unui copil să îl văd de aproape, să îl aud şi să urc în el. Bucuria a fost cu atât mai mare cu cât site-ul infocamioane.ro avea să fie primul care face asta, fără să fie poliţist.
Caravana educaţională este un ansamblu format dintr-un camion Actros L, aşa cum vă spuneam, şi o semiremorcă extensibilă, unică în Europa la momentul scrierii acestui articol. De ce e unică? Ajungem imediat la ea… Revenind la camion, acesta este echipat cu un motor cu o capacitate cilindrică de 12.800 cmc şi 480 de cai putere, o motorizare echilibrată a celor de la Mercedes-Benz şi mai mult decât suficientă pentru nevoile de „transport” ale acestui ansamblu. De altfel, acest propulsor l-am avut şi pe primul camion testat în condiţii reale de trafic şi încărcătură de pe acest site, tot un Actros. (link aici: https://infocamioane.ro/2018/10/24/mercedes-benz-actros-sau-cum-sa-conduci-cu-stil/)
Camionul este dotat cu multiple sisteme de siguranţă şi de confort, dar nu voi insista asupra lor, căci în afara luminilor stroboscop şi a sirenei, el este unul obişnuit. Are până şi tahograf, deşi autospecialele MAI, MAPN, SRI, SPP, STS etc nu au nevoie de ele, căci nu fac transporturi comerciale.
În schimb, semiremorca e unicat, la această oră, în Europa prin dotările pe care le are şi extreme de performantă. Camioane de poliţie sunt în destule ţări europene, nu am inventat noi „apa caldă”, doar că acelea au destinaţii diferite şi nu au echipamentele pe care le are aceasta. Ca o mică paranteză, inclusiv Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă sau Serviciul Român de Informaţii au astfel de ansambluri, care îndeplinesc diverse roluri: spital mobil sau punct de comandă mobil. Revenind, caravana educaţională este dotată cu un simulator de impact, pentru a conştientiza importanţa purtării centurii de siguranţă. Impactul este echivalentul unuia produs la o viteză de 15 km/h. Poate parea o viteză mică, dar dacă priviţi cu atenţie clipul video din articol… veţi realiza ce efecte sunt asupra corpului uman. Nu mai zic la o viteză de 50 km/h sau mai mult…
Un alt simulator aflat în această semiremorcă este cel de conducere sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor interzise. Vei putea vedea şi simţi care sunt efectele asupra reflexelor tale şi cât de mult se schimbă capacităţile unui şofer într-o astfel de situaţie fără să ieşi efectiv pe şosea ca să te convingi. De fapt, exact acesta e rolul acestei caravane, pe scurt. Să te pună puţin pe gânduri, să te facă să conştientizezi riscurile la care te expui şi, mai ales, îi expui pe alţii… Dincolo de asta, caravana mai are un rol important, zic eu… De a apropia oamenii de poliţişti, de a socializa pe teme importante de siguranţă şi de a pleca spre casă cu nişte concluzii de discutat în familie sau cu prietenii şi cu un zâmbet pe buze.
Iar dovada că interesul publicului există a fost faptul că nici nu ajunsesem bine cu acest ansamblu în Parcul Carol, iar oamenii întrebau când pot urca în ea. Mici, mari, tineri sau mai puţin tineri. Din fericire, semiremorca se instalează foarte repede acolo unde trebuie amplasată. Durează câteva minute ca sistemul electro-hidraulic să îi caleze picioarele stabilizatoare şi să extindă în lateral pereţii remorcii, astfel încât aceasta să devină mai spaţioasă. Apoi sunt pregătite echipamentele şi e gata să primească vizitatori. De menţionat este faptul că ea poate văzută de oameni cu orice vârstă, mici sau mari, dar în simulatoare au acces doar cei cu vârsta de peste 16 ani, vârsta la care se poate obţine şi prima categorie de permis. Semiremorca a fost fabricată în Olanda şi are în ea şi sub ea o mulţime de generatoare, invertoare precum şi alte sisteme care să îi permită funcţionarea în mod independent.
„Este vorba despre un proiect special creat de Uniunea Europeană, dedicat educaţiei rutiere, iar principalul scop este creşterea siguranţei rutiere pe şoselele din România. Ţara noastră are o ţintă de urmărit, o ţintă pe care şi-a asumat-o, şi anume de reducere a mortalităţii pe şosele cu 50% până în 2030. Tot în cadrul acestui proiect cu fonduri europene, au fost achiziţionate şi 45 de laboratoare care au fost distribuite structurilor de poliţie rutieră din teritoriu, laboratoare care au acelaşi rol, de educaţie rutieră. Revenind la această caravană, ea va participa la diverse evenimente cu public numeros, inclusiv festivaluri sau concerte”, a explicat comisar-şef Bogdan Oproiu, adjunctul şefului Direcţiei Poliţiei Rutiere din cadrul IGPR.
Cât a costat această caravană şi cine a plătit-o?
3.603.450, 82 lei din care:
- 083.336, 61 lei- adică 40% din sumă proveniţă din FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională)
- 625.004,91 lei – adică 60% din sumă de la bugetul beneficiarului (IGPR)
- 109,30 lei – prin Programul Transport 2021-2027
Unii vor spune că e mult, că nu merită „investiţia”, că mai bine cumpărau altceva. Pe aceştia i-aş întreba cât ar fi dispuşi să plătească pentru vieţile pierdute an de an în România… Cât costă, exact, viaţa unui tată, a unei mame sau a unui fiu sau fiice?
Viaţa are prioritate mereu, conduceţi prudent!