Caddy, autoutilitara compactă a celor de la Volkswagen, a împlinit anul trecut frumoasa vârstă de 40 de ani. Chiar dacă a cunoscut celebritatea în Europa, Caddy a văzut ”lumina zilei” în Statele Unite ale Americii în 1980, împărtășind aceeași platformă cu Golf 1. Inițial, a purtat numele ”Rabbit”, adică ”iepure”. Un nume inspirat, căci ”Rabbit” era mult diferită față de pick-up-urile mari și greoaie cu care erau obișnuiți americanii. Mai economică, mult mai ”fâșneață” și ușor de condus, era ideală pentru meșterii din diverse domenii, care alergau de la o lucrare la alta. Avea motorizări pe benzină și motorină, dar toate sub 2.000 cmc., așa că americanii nu s-au dat în vânt după ea.

În schimb, doi ani mai târziu, Volkswagen Caddy a ajuns și în Europa. Vreme de 10 ani, a fost fabricată în Sarajevo, pe atunci parte a Iugoslaviei. De atunci încoace, a cunoscut numeroase transformări, atât de ordin estetic, cât și din punct de vedere tehnologic, fiind produs în nenumărate configurații. A câștigat repede inimile europenilor, așa că a primit și o mulțime de premii care i-au ”atestat” valoarea. Dar dincolo de premii, care pot fi mai mult sau mai puțin subiective, numărul mare de vehicule care circulă prin toată Europa, fie că vorbim de metropole sau cătune, demonstrează că Volkswagen Caddy e o mașină de încredere. A transportat cu succes din punctul A în punctul B mii de echipe de instalatori, constructori, electricieni, jurnaliști, oameni care se ocupă de curățenie și a ajutat micii antreprenori să își dezvolte afacerile.

O mașină care acum este la a cincea generație și care vine cu un alt ”aer”. Frumusețea e o chestiune relativă, dar, să recunoaștem, Caddy n-a fost niciodată o mașină după care să întorci capul pe stradă, nici una pe care să ți-o dorești neapărat pentru familia ta. Până la urmă, a fost mereu o mașină utilitară, chiar și în versiunea cu cinci locuri. Destul de spartană, atât la exterior, cât și la interior, căci germanii de Volkswagen au pus mai mult accent pe pragmatism. Până acum, căci odată cu lansarea noului model, proiectanții germani au adus Caddy în timpurile noastre, când simpla deplasare din punctul A în punctul B nu mai este destul.

Am primit-o în teste pentru trei zile, așa că am fugit repede cu ea la munte, unde era destulă zăpadă astfel încât cei doi copii să se distreze. Primul zâmbet a apărut pe fața mea când am încărcat săniile și toate bagajele și am constatat cât loc a mai rămas în portbagaj. Cred și eu, la o capacitate de peste 1.200 de litri! Am urcat ”echipa” în Caddy și am pornit la drum spre Miercurea-Ciuc, unde ne aștepta un strat de zăpadă de peste 40 de centimetri. Al doilea lucru pe care îl constați la bordul lui Caddy (sau primul dacă nu ai bagaje) este schimbarea de la interior. Bine, trebuie să mai fi urcat vreodată într-un Caddy ca să îți dai seama… Doar așa îți poți da seama cu adevărat de modificările aduse în comparațiile anterioare. Consola centrală este acum o ”tabletă” de 8,25 inchi, de pe care controlezi aproape toate sistemele mașinii, începând de la sistemul de climatizare, încălzirea în scaune, sistemul de infotainment și informațiile legate de starea mașinii. Ai la îndemână și interfețe USB tip C, mufe de încărcare, volan multifuncțional, cotieră reglabilă pe înălțime și longitudinal, precum și un sistem audio cu șase incinte. Luminile interioare sunt acum cu LED, mult mai plăcute și utile. Dar și mai utile sunt led-urile amplasate pe hayon, care ajută enorm la încărcarea/descărcarea bagajelor pe timp de noapte sau blocurile optice față-spate full LED.

Obișnuit cu scaunele destul de tari de la generațiile precedente, am fost bucuros să văd că noul Caddy vine cu schimbări și aici: acum, are scaune GR Ergo (AGR = Aktion Gesunderback e.V.), concepute special pentru distanțe lungi și cu diverse reglaje individuale. În plus, germanii și-au îndreptat atenția și către materialele folosite la interior, căci plasticul de pe fețele ușilor și consola centrală arată mult mai bine și este mai plăcut la atingere. Ai la îndemână diverse suporturi pentru băuturi și guri de ventilație pentru locurile din spate, spații de depozitare chiar și ușile culisante și unul uriaș pe toată lățimea mașinii, sub plafon, deasupra consolei.

Versiunea condusă de mine avea un motor diesel de 2.000 (1968) cmc, 102 CP și cutie manuală, dar Caddy poate primi și o cutie automată DSG. Sunt disponibile patru motorizări: trei diesel cu puteri de 75, 102 sau 122 cai putere și una pe benzină, de 114 cai putere. Motorul de 102 cai putere Euro 6 nu este unul care ”să te dea pe spate”, dar nici mașina nu a fost proiectată pentru sportivitate și liniuțe. În schimb, are un cuplu excelent și un consum asemenea: 6 l/100 km la dus, 5,5 l/100 km la întoarcere! În versiunea cu transmisie manuală, noul Caddy îți spune și când să schimbi treapta de viteză. Dacă nu ești pe urcare sau într-o depășire, îți va recomanda să o faci încă de la 1.400-1.500 de turații pe minut, ceea ce poate părea cam devreme, la o primă vedere. O face pentru un consum de carburant cât mai mic și pentru reducerea emisiilor poluante și te va ”certa” dacă insiști să mergi mai turat. Ține de tine dacă îi asculți sau nu sfaturile…

O altă modificare care vine cu un plus de confort este înlocuirea suspensiei spate cu foi de arc cu una ”clasică”, mult mai agilă în orice condiții de drum. O vei aprecia, crede-mă! Atât în versiunea Cargo, cât și în cea ”limuzină”, Caddy poate fi configurat cu două variante de ampatament, standard și Maxi, cu o capacitate de încărcare de 3,1 metri cubi, respectiv 3,7.

Una peste alta, Caddy arată acum mult mai bine, din punctul meu de vedere. Este mai rotunjit(ceea ce în cazul său este bine), și-a pierdut acea etichetă de ”mașină de muncă”, vizibilă de la prima întâlnire. Are o înfățișare modernă, ”umană”, ceea ce îi sporește șansele de a fi achiziționată ca mașină de familie. Dacă despre frumusețe totul este discutabil, cert este că nou Volkswagen Caddy este mult mai inteligent, mai apropiat de utilizator, mai sigur (sunt 19 sisteme de siguranță prezente la bord) și mai curat din punct de vedere al emisiilor. În schimb, a rămas la fel de pragmatic și gata de muncă, zi de zi!

Deci… ”who‘s your Caddy?!”

LISTA DE PREȚURI

Volkswagen Caddy Furgon: de la 20.309 Euro (TVA inclus)

Volkswagen Caddy: de la 24.331 Euro (TVA inclus)