Cred că o știm deja cu toții, România se află pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte decesele provocate de accidentele rutiere. La capătul opus se află Suedia şi Marea Britanie, aceste două țări având cele mai sigure drumuri din UE. Evident, clasarea în vârful clasamentului se “datorează” și lipsei de autostrăzi. Timpul mare petrecut în trafic, de ordinul orelor pentru câțiva kilometri, blocajele, banii aruncați pe carburant ars în coloană, toate acestea îi frustrează pe șoferi, cu atât mai mult pe cei români. Drept urmare, mulți conducători auto, inclusiv cei profesioniști, ajung să își asume riscuri gratuite pe care altfel poate că nu și le-ar asuma. De aici și până la următoarea tragedie nu mai e decât un pas.

Cu un bilanț de 14 milioane de curse anual, CRH Grup, liderul mondial în domeniul materialelor de construcții, agregate și ciment, studiază de ceva vreme această problemă, a siguranței, atât în cazul propriilor șoferi, cât și a șoferilor companiilor partenere. “În industria materialelor de construcții, în 59% dintre accidente sunt implicate vehicule. Majoritatea acestor accidente puteau fi evitate însă, pentru că vorbim în majoritatea cazurilor despre factori umani. De cele mai multe ori, este vorba despre neatenție, provocată în mare măsură de folosirea telefonului mobil sau de mâncatul la volan, oboseală și de consumul de alcool. Avem de-a face în această industrie inclusiv cu pornirea accidentală a camioanelor și, așa cum vă închipuiți, consecințele sunt cât se poate de grave. Sau de căderi de la înălțime, fie la încărcare, fie la descărcare. Știți cât timp îi ia unui șofer să își verifice telefonul în timpul mersului? Cam 3-4 secunde. Nu pare mult, nu? În acele 3-4 secunde, camionul pe care îl conduceți parcurge distanța echivalentă cu lungimea unui stadion de fotbal! Sute de metri în care camionul de 40 de tone rulează în orb, la voia întâmplării.”, spune Adrian Bezerghianu director în cadrul CRH România.

Bun, dar pentru oboseală există tahograful tot mai inteligent, pentru viteză există limitatorul, sistemele de siguranță active și pasive sunt tot mai performante, așa că numărul accidentelor în care sunt implicate camioane ar trebui să fie tot mai mic. Și totuși… “Există patroni care își împing singuri șoferii la moarte. Le oferă, odată cu cheile camionului, și celebrul magnet. Așa, privit superficial, ai spune că o astfel de mișcare îți va aduce numai beneficii. De fapt, e doar o păcăleală! Atât pentru patron, cât și pentru șofer, clienți și ceilalți participanți la trafic. Degeaba te lasă magnetul să execuți un program dublu de muncă, fizicul șoferului nu este influențat de magnet. Va ceda mai devreme sau mai târziu! Cheia unui transport realizat în condiții de siguranță este banalul… bun simț! Trăim vremuri în care competiția este tot mai dură, trebuie să fii rapid, să oferi prețuri extraordinare. Dar nu cu orice preț! Există o linie peste care patronii de firme de transport și șoferii lor nu ar trebui să treacă, aceea în care pui vieți în pericol. Degeaba montăm tahografe inteligente, sunt sigur că se va găsi un specialist să le manipuleze și pe acestea. E vorba despre noi, despre ceea ce suntem dispuși să facem pentru banii clientului, nimic mai mult!”, a declarat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

La cea de-a șaptea ediție a “Zilei Transportatorilor CRH” s-a vorbit și despre cele mai noi sisteme de siguranță pentru camioane, precum și despre tehnologiile care indirect pot reduce numărul accidentelor pe șosele și șantiere. Unul dintre ele, HI-TRACTION de la Iveco. “La o primă vedere, poate că HI-TRACTION, sistemul de tracțiune hidrostatică, pare să nu aibă vreo legătură cu siguranța unui șofer sau a camionului său. Studiile arată că cel mai sigur loc pentru un șofer este în cabina camionului, așa că orice coborâre presupune un risc de accident, în special pe șantiere. HI-TRACTION tocmai asta face, îl ajută pe șofer să iasă din situațiile dificile, cu drumuri pline de noroi etc, fără să coboare din cabină. Acolo unde un 4×2 ar rămâne împotmolit și, evident, ar trebui să fie chemat un utilaj pentru tractare, acest sistem ține locul tractării. Implicit, riscurile sunt reduse dramatic, pentru că șoferul nu trebuie să mai facă diverse operațiuni pe sub sau pe lângă camion. Nu vorbim despre un 4×4 off-road, nu a fost proiectat pentru așa ceva, dar HI-MATIC este ideal pentru condițiile dificile de pe șantiere. HI-TRACTION presupune amplasarea pe punea față a două motoare hidrostatice, cuplate fie automat, fie manual care îți oferă posibilitatea de a ieși din acea situație neplăcută. El permite rularea cu viteze de până la 27 km/h, o viteză maximă mai mult decât suficientă pentru un șantier.”, a mărturisit Radu Apostu, de la Iveco România.

Participanții la această manifestare au putut testa “pe viu” acest sistem pe circuitul Academiei “Titi Aur”, exersând porniri pe o rampă abruptă, cu asfalt intens udat, la volanul unei autobasculante IVECO STRALIS X-WAY cu o greutate de 40 de tone.