La finalul lunii august, Volvo Construction Equipment și clientul său Skanska au început testarea viabilității conceptului de sit electric la cariera Vikan Kross, de lângă Gothenburg, Suedia. Sistemul, care include mașini electrice și autonome Volvo, va funcționa într-un mediu de producție real timp de 10 săptămâni, venind cu două mari avantaje: reducerea cu 95% a emisiilor de carbon și cu 25% a costului total al operațiunilor.
Companiile suedeze Volvo Construction Equipment (Volvo CE) și Skanska transformă radical industria construcţiilor într-un studiu inovativ, pentru a crea prima carieră din lume “fără emisii”. Bazându-se pe expertiza electromobilității și automatizării grupului Volvo, proiectul de cercetare denumit Electric Site are ca scop electrificarea fiecărei etape de transport într-o carieră – de la excavarea, la zdrobirea primară și transportul la zdrobirea secundară, chiar dacă va fi folosită şi o cantitate neglijabilă de motorină. Eficiența, siguranța și beneficiile ecologice ale sistemului au impact asupra clienților și a societății în general. Volvo CE și Skanska au început testarea conceptului Electric Site pe 29 august la cariera lui Skanska, Vikan Kross, lângă Gothenburg, Suedia, care produce agregate pentru construcții, asfalt și ciment. Producția va dura 10 săptămâni și a fost gândită pentru a obține același randament ca și echipamentul obișnuit al Skanska. “Este prima dată când se încearcă aşa ceva în această industrie, a materialelor de construcţie. Dacă vom reuşi, acest experiment va servi ca model pentru alte cariere din întreaga lume, din punct de vedere al eficienţei, al siguranţei şi al impactului asupra mediului înconjurător. “, a declarat Gunnar Hagman, CEO din Skanska Suedia. “Electric Site” reprezintă o provocare pentru căile tradiționale de lucru în industria materialelor de construcţie. Proiectul a implicat dezvoltarea de noi mașini conceptuale, metode de lucru și sisteme de management al carierei, care împreună formează o soluție completă. Noua tehnologie cuprinde sisteme de control al mașinilor și flotei și soluții logistice pentru mașinile electrice din cariere. “A trebuit să regândim complet modul în care lucrăm și modul în care privim eficiența mașinii – împingând limitele competenței noastre”, a spus Melker Jernberg, președintele Volvo CE. “Soluția sitului total pe care am dezvoltat-o împreună cu clienții noștri Skanska nu este o soluție comercială de vânzare astăzi și vom evalua rezultatul testelor, dar am învățat deja atât de multe elemente care vor fi incluse în dezvoltarea viitoare a produselor noastre.”, a mai spus Jernberg. Trei transportoare rigide “clasice” au fost înlocuite cu opt prototipuri de încărcătoare autonome HX2 pentru a transporta materialul de la concasorul mobil principal până la concasorul secundar static.
Prototipul a avansat semnificativ de la prima dată când HX1 a fost prezentat clienților și jurnaliştilor în 2016. “HX1 a fost dovada noastră de concept”, a explicat Uwe Müller, directorul Volvo CE care se ocupă de “Electric Site”. “Odată ce am știut că este fezabil, am actualizat cerințele de proiectare pentru HX2 pentru a încorpora tehnologii și componente comune de la Volvo Group, cum ar fi motoarele electrice, bateriile și electronica. Integrarea unui sistem de tracțiune complet nou a fost crucială pentru a profita din plin de evoluțiile maşinilor electrice inovatoare din grupul Volvo. O altă caracteristică nouă este adăugarea unui sistem de care permite aparatului să detecteze oamenii și obstacolele din vecinătatea sa.” Concasorul primar de pe site-ul Skanska este încărcat de prototipul excavatorului EX1, cu dublă alimentare, conectat la cablu, care nu a fost văzut de clienţi sau jurnalişti până acum. Maşina de bază pentru EX1 este un model Volvo EC750, care a fost modernizat pentru a încorpora un motor electric pe lângă motorul diesel.
“Pentru a se potrivi cu noile componente ale mașinii fără a crește dimensiunea e nevoie de multe lucrări de reasamblare.”, a explicat Müller. “Cu toate acestea, în ceea ce privește interfața operatorului și comenzile, nimic nu s-a schimbat – funcționează exact la fel ca un excavator convențional Volvo. Dacă cablul este conectat, aparatul va porni automat în modul electric. Dacă nu, va porni în modul diesel. Deoarece mașina va fi relativ statică – doar o mișcare de câțiva metri o dată sau de două ori pe zi, pe măsură ce excavatorul își face drumul prin rocă, este ideal ca maşina să funcţioneze pe modul electric. Acest lucru ne-a permis să facem un excavator cu emisii zero când este conectat la rețea. Cu toate acestea, am proiectat-o cu flexibilitate în minte, astfel încât să avem opțiunea de a folosi motorul diesel atunci când este necesar, de exemplu, pentru a repoziționa mașina sau pentru a o mișca rapid înainte de o detonare”, a continuat el. Grupele de materiale din carieră sunt organizate de prototipul încărcătorului frontal electric LX1. Mașina poate oferi o îmbunătățire cu până la 50% a eficienței combustibilului, precum și reduceri semnificative ale emisiilor și poluării fonice în comparație cu omologii convenționali. LX1 este un hibrid serie care încorporează o transmisie cu motoare electrice montate direct pe roţi, una hidraulică, un sistem de stocare a energiei, un motor diesel semnificativ mai mic și o arhitectură nouă a mașinii. Această combinație permite obținerea unui câștig substanțial în eficiența consumului de combustibil. Prototipul, care are piese noi în proporţie de 98%, poate face aceeaşi muncă cu cea a unui încărcător cu o dimensiune mult mai mare. “Este interesant să vedem, în cele din urmă, cum funcționează mașinile Volvo împreună cu sistemele de încărcare. Mă simt extrem de mândră să fac parte din această inovație și să colaborez îndeaproape cu colegii talentați de la Volvo CE și Skanska “, a declarat Joakim Käpynen, manager de producție pentru cariera lui Skanska Vikan Kross. “Şantierul electric demonstrează că putem face diferenţa cu cooperare şi transparenţă.”