Distribuţia de mărfuri în zonele aglomerate nu a fost niciodată uşoară şi nici nu va fi prea curând. Mii de magazine mai mari sau mai mici care, din raţiuni de spaţiu, nu îşi permit să stea cu multă marfă pe stoc, aşa că trebuie aprovizionate mai des, străzi înguste şi înţesate de maşini, biciclete şi trotinete, mii şi mii de pietoni, restricţii de tot felul. Sunt doar câteva dintre provocările inerente din acest domeniu esenţial, la care se adaugă şi cele create de propriile alegeri. Pentru că da, în majoritatea cazurilor, succesul sau eşecul într-o afacere, inclusiv în cea de distribuţie, sunt o consecinţă a alegerilor pe care le faci: ce maşini cumperi, câte cumperi, în ce condiţii le cumperi, câţi clienţi ai şi câţi preconizezi că vei avea, de câţi angajaţi ai nevoie şi alte multe aspecte.
Primul pas este însă esenţial: alegerea camionului potrivit pentru misiunea pe care o ai de îndeplinit. Foarte mulţi sunt tentaţi să meargă pe mâna zicalei „cu cât mai mare, cu atât mai bine”, aşa că investesc din start foarte mulţi bani într-un camion despre care cred ei că va fi „bun la toate”. O iluzie, căci nu există „camion bun la toate”, cum nici „mare” nu înseamnă neapărat „mai bun”. Îţi vei da seama de asta când vei cumpăra unul şi vei constata că îl încarci la cel mult jumătate, iar şoferii se chinuie cu el pe toate străduţele. Sigur, lecţiile învăţate din experienţa proprie sunt cele mai bune, dar, în era informaţiei şi tehnologiei, poţi să fii „isteţ” de la primul pas. Trebuie doar să te informezi!
Din fericire, cu asta ne ocupăm aici, aşa că ai nimerit unde trebuie. Fie că te pregăteşti pentru acel „prim pas”, fie că ai acumulat deja experienţă în domeniu, dar ai nevoie să schimbi maşinile, Otokar Atlas ar putea fi o alegere bună pentru tine. „Otokar nu făcea autobuze?” – se vor întreba unii. Ba da, iar faptul că sunt lideri de piaţă în Turcia arată că o fac foarte bine. Dar Otokar produce şi camioane din gama uşoară, camioane pe care producătorul turc vrea acum să le comercializeze şi pe piaţa europeană. În România, Atlas a ajuns de curând prin importatorul AIC Trucks, infocamioane.ro este primul care l-a testat pe şoselele noastre.
Prima reacţie pe care s-ar putea să o ai atunci când îl vezi prima dată e să spui „ce mic e”. Are o lungime de aproape 7 metri şi o lăţime de 2,27, cu ampatament de 3,8 metri, aşa că, da, e un camion micuţ. Daaaar, cum de cele mai multe ori aparenţele înşeală, vei fi suprins să afli de pe plăcuţa montată discret de fabricant în interiorul cabinei că Otokar Atlas e capabil de o sarcină utilă de 5.550 de kilograme, 8.500 masă maximă tehnic admisă în sarcină. 11 paleţi! mpresionant pentru un „micuţ”, nu?
Otokar Atlas este echipat cu un motor Cummins de 3,8 litri, patru cilindri în linie, Euro 6, care dezvoltă 152 de cai putere la 2.600 rpm, cuplul maxim fiind de 534 Nm, dezvoltat între 1.600 şi 1.800 rpm. Cutia de viteze este una extrem de robustă şi uşor de întreţinut, manuală cu 6 trepte, produsă de ZF. Primele două trepte de viteză au rapoarte scurte, ceea ce va ajuta mult la deplasare atunci când camionul este complet încărcat, următoarele patru fiind mai lungi. Frâna de serviciu este pneumatică, cu discuri pe faţă şi tamburi pe spate, direcţia este asistată hidraulic, iar suspensia este o combinaţie de arc cu foaie şi amortizoare duble şi bară antiruliu, excelentă pentru virajele strânse din oraşe. La manevrabilitatea foarte bună a lui Atlas în zonele aglomerate contribuie şi anvelopele alese de producătorul Otokar, 215/75 R 17,5.
Cabina lui Atlas vine cu 2+1 locuri şi oferă condiţiile necesare muncii pentru care a fost proiectat şi pentru care l-ai cumpărat, adică distribuţie locală, vehicul municipal sau chiar maşină de pompieri etc, şi nu te apuci să faci transport naţional/internaţional/planetar cu el. În acest caz, sigur că vei fi dezamăgit, dar nu va fi vina camionului…

La capitolul confort şi siguranţă regăsim comenzi pe volan, conexiune Bluetooth, sistem de climatizare cu comandă manuală, ecran digital, oglinzi electrice încălzite, priză USB, pilot adaptiv, sistem avansat de frânare de urgenţă, sistem de avertizare pentru părăsirea benzii de circulaţie, lumini de zi LED, scări iluminate, spaţii de depozitare, senzori de parcare spate etc. Posibilități de configurare din punct de vedere al suprastructurilor? Nenumărate! Basculantă, hook-lift, autogunoieră, box frigorific, automăturătoare, autospecială de pompieri etc.
În încheiere, mergem puţin şi în mitologia greacă… Ce legătură are asta cu un vehicul comercial? Poate că niciuna, dar, în mitologia greacă, „Atlas” este unul dintre titani, a luptat cu giganţii şi poartă Cerurile pe umerii săi…