Unul dintre primele camioane testate de www.infocamioane.ro, încă din toamna lui 2019, a fost Truston de la ATP Group. Găsiți pe site numeroase fotografii, clipuri video și date tehnice despre camionul asamblat în Baia Mare pe care n-am să le reiau și în acest material. În ciuda previziunilor unor așa-ziși specialiști sau jurnaliști, Truston n-a ”murit” încă din primul an de la lansare, nici în al doilea. Ba dimpotrivă! În acest moment, sunt peste 200 de camioane Truston care lucrează pe șantierele din România, iar numărul este în creștere.
Revenind… Avem date tehnice, avem galerie foto și video, avem experiențe repetate în a-l conduce, dar lipsea, totuși, ceva: povestea! Cum începe o companie să producă vehicule grele? Ce presupune asta, cine vine cu ideea? Și mai lipsea ceva: povestea omului din spatele brand-ului ATP, Mircea Cirț, așa că i-am solicitat un scurt interviu. Iată-l!
În primul rând, aș vrea să ne spuneți câteva lucruri despre dumneavoastră care să ne ajute să vă cunoaștem mai bine. Aspecte din plan personal, mai exact.
Mircea Cirț: Anul acesta am împlinit 50 de ani, 30 de ani de când sunt căsătorit și Dumnezeu ne-a binecuvantat cu trei copii si doi gineri. M-am născut la Farcașa și am crescut în localitatea Sârbi, la doar 27 de kilometri de Baia Mare. Am plecat din țară pe când aveam 16 ani și am revenit după 5 ani, când am reluat și finalizat studiile în management.
Cum a luat ființă brandul ATP și care a fost parcursul său?
Mircea Cirț: Nevoia de a asigura veniturile familiei, prin anii 1994, a fost principala preocupare în identificarea unui model de business și care să ne permită să creștem continuu. În 1995, am demarat afacerea de import și distribuție de piese, care apoi, prin 1998, a primit o schimbare: de la importul și distribuția de piese pentru autoturisme de import ne-am orientat spre camioane străine, care au luat locul camioanelor românești. Apoi, începând cu anul 2000 am deschis noi centre în țară – ajungând la 33 de centre la nivel național.
Cum a aparut ideea unui camion sub marca ATP? Cum a fost el schițat?
Mircea Cirț: În 2012, am început sa dezvoltăm produse branduri propri, așa încât în anii ce au urmat am avut un portofoliu de peste 4.000 de repere, produse de diverși parteneri pentru noi, branduri ATP. Dezvoltarea acestora a durat cam 6 ani, timp în care am fost nevoit să vizitez diverși furnizori, în țările în care aceștia îsi aveau capacitățile de producție. Între 2012 și 2018, am avut oportunitatea să vizitez peste 1.500 de fabrici.
Începand cu 2014, am proiectat și realizat cu inginerii noștri o cutie de viteze automată, pe alte principii decât cele obișnuite, proiect care a fost finalizat cu succes prin 2017. Atunci am început să ne gândim serios la un camion ATP. Experiența asimilată în anii precedenți privind lanțul de aprovizionare, îmbinată cu informațiile din piața de componente pe care le dețineam deja, cunoștințele asimilate în atelierele proprii de mentenanță camioane, producția – de la idee la funcționare a unei cutii de viteze, au creat cadrul extinderii ideii de camion ca brand propriu, la alt nivel.
Subiectul desenelor este un subiect sensibil, peste tot în lume. Desenele în general aparțin componentiștilor. Atâta timp cât un producător de automobile nu este interesat să producă componentele, va avea în vedere doar desene generale privind gabaritele, corelarea cu alte componente, nicidecum desene de producție a componentei în sine. Așadar, în această industrie, găsești pe piață toate piesele la mulți producători, nu e nevoie să produci tu piesele și chiar dacă le-ai produce, nu poți fi competitiv la preț și să asiguri consecvența calității. E nevoie de un volum imens de informații și relații pe lanțul de aprovizionare. Un automobil, indiferent de marcă și tip, se bazează în cea mai mare parte (peste 60%) pe lanțul de aprovizionare, pe componentiști.
Ce a insemnat “nașterea” lui Truston din punct de vedere al pregătirii, al găsirii furnizorilor, al aprobarilor si omologărilor necesare? Dar din punct de vedere financiar si al resurselor umane? Cât timp a trecut de la idee până la primul camion?
Mircea Cirț: Este o poveste mai amplă, mai complexă, cu lucruri care pot fi spuse și lucruri care nu pot fi spuse. De provocări nu am dus lipsă, însa bunul Dumnezeu ne-a ajutat permanent, o spun cu credință. Mai mult de atât, noi am inceput acest proiect într-o perioadă în care industria de automotive se afla într-un declin economic, în întâmpinarea unei crize. Nu a fost o zi în ultimii 6 ani sa nu întâlnim provocări, acestea însă ne-au întărit.
Cât la sută din Truston este produs în China și cât în Romania/alte țări?
Mircea Cirț: Mulți din cei care vorbesc nu au realizat nimic în viața lor și au o doză de frustrare și îi înțeleg. Mai mult de atât, toți competitorii noștri sunt branduri din vest; datorită modelului lor de business, sunt convinși că nu se poate altfel decât fac ei, că ei dețin tehnologia și multe alte motive. Veți putea cu usurință observa ce este in spatele acelor oameni care vorbesc. Știu să aprecieze sau sunt impinși de invidie și răutate?
Oare de ce în dreptul acestor producatori mari nu se vorbeste de colaborarea lor cu China? Cu tot respectul, dacă noi românii am fi capabili să facem un camion, fară să depindem de China, nu am fi competitivi. Este similar la toate brandurile, că ne place sau nu și aici nu exclud nici un producător. Cât cumpărăm din China, cât din Europa, cât din România, chiar nu este relevant. Eu nu am nici o problemă cu nici o țară, dimpotrivă, știu să apreciez oamenii muncitori care gândesc în soluții și găsesc o soluție la orice provocare, nicidecum o problemă la fiecare oportunitate. Vă dau doar câteva elemente, în special pentru criticii de specialitate.
Nu s-a născut nimeni mare. Suntem în faza de creștere accelerată, cu provocările aferente. Componentele sunt cumpărate din toate țările care produc componente, de la producători consacrați. Suprastructurile se produc la Baia Mare. Suntem autorizați ca fabrică si avem certificările necesare pentru emitere serii de șasiu. Stanțarea seriei de sașiu o facem noi. Suntem producători fiindcă asamblarea completă, omologarea, punerea în trafic conform cadrului legal o facem noi, la Baia Mare.
Ce înseamnă Truston pentru economia locală? Colaborați cu companii din România pentru diverse componente? Câți oameni munceau initial pentru producerea Truston, câți muncesc acum?
Mircea Cirț: Nu suficient, dar consider că timpul va confirma modestia noastră și valoarea adaugată în aceste utilaje. Colaborăm cu diverse firme din România și permanent avem discuții pentru formarea unui climat sanătos de colaborare cu firme din regiunea noastră. Practic, sunt angrenate toate firmele din ATP Group în dezvoltarea acestui proiect și pot spune că, dacă în 2019 am avut în jur la 750 de angajați, în ultimii 3 ani am remodelat multe linii de business, așa încât acum suntem cu aproximativ 300 de angajați cu care mergem înainte.
Cate camioane Truston ati vandut in primul an si la ce numar s-a ajuns acum?
Mircea Cirț: Primul an pe piața de consum a început pentru noi la final de august 2019. Azi suntem cu peste 200 de camioane puse în piață și subliniem că produsele ATP Trucks au fost accesate de către marii constructori de autostrăzi, pe marile șantiere din țară.
Cât durează producerea unui camion și la ce plan de producție aspirați?
Mircea Cirț: Capacitatea noastră de producție ne permite să producem un camion în fiecare zi. Capacitatea de producție poată fi crescută însă fără probleme dacă cererea din piață o impune, la fel cum pot fi redimensionate și echipele de lucru dedicate.
De ce aș cumpăra un Truston?
Mircea Cirț: Achiziționezi un Truston dacă apreciezi efortul producătorului din România. Cu fiecare camion pe care noi reușim să îl punem pe drum, avem șanse să ne dezvoltăm aici, la noi acasă. Și nu vizăm doar dezvoltarea noastră ca și producător, noi ne dorim creșterea pe orizontală prin parteneriate cu câți mai mulți furnizori naționali de materie primă, ansamble și subansable pentru camioanele noastre, dar și prin dezvoltarea de service-uri partenere. De asemenea, noua linie de business – producerea suprastructurilor pentru camioane (și numai) – a fost gândită pentru a contracara dependența de furnizori externi pentru acest segment.
Totodată, camionul Truston este conceput ca un produs robust, foarte rezistent, eficient în șantiere și cu o planificare mai flexibilă din punct de vedere al service-ului. Ca și componentă esențială a camionului nostru am ales motorul Weichai, pentru cunoscători, dar și pentru cei care nu ezită să se informeze. Nu este cazul să mai subliniez eu performanțele acestui brand gigant la nivel mondial.
În ce stadiu de dezvoltare se află rețeaua ATP? Cum se face servisarea camioanelor si cum funcționează garanția camionului? Care este limita de tonaj pe care o acoperă?
Mircea Cirț: În prezent, putem asigura service în centrele nostre din Baia Mare și Oradea dar și în centrele partenere din Bistrița și Neamț. Prin echipele noastre de intervenție mobilă răspundem solicitărilor clienților pentru service direct în șantier. Întrucât sunt tot mai multe camioane în rulare, căutăm să găsim noi parteneri service la nivel național. Profit de oportunitatea oferită de dumneavoastră prin acest interviu și subliniez că ne manifestăm disponibilitatea pentru potențiale parteneriate service camioane în țară.
Camionul Truston beneficiază de doi ani garanție cu posibilitate de extindere 12 luni, contra cost. Dacă ne referim la limite de tonaj, proiectul nostru este gândit să acopere 70 de tone, însă ne raportăm, evident, la capacitățile tehnice legale.
Cum a aparut autobuzul electric ATP și care sunt planurile în privința lui?
Mircea Cirț: Autobuzul electric a completat cumva firesc produsele pe care le-a înscris producătorul ATP Trucks. Adică nu poți să nu iei în considerare, ca producător auto în zilele noastre, direcția spre mobilitatea sustenabilă și cererea din piață. ATP Bus, în consecință, se bazează pe soluții sustenabile energetic și ancorate în viitorul industriei auto. Ne pregătim să livrăm o primă flotă de 10 autobuze și, mai departe, participăm încrezători la licitații. Învățăm în fiecare zi și mai ales suntem dispuși să facem aceasta ca și motor al dezvoltării noastre continue.
Povestiți-ne și despre utilajele Hefton intrate în portofoliul ATP
Mircea Cirț: Brandul Hefton a fost înscris ca și brand propriu al ATP Group și face parte din conceptul de integrator de produse și sisteme de mobilitate și mărfuri pe care noi l-am implementat în ultimii ani.
Pe scurt, dorești o autobasculantă, dorești o autobetonieră, dar vrei și un utilaj de mai mare sau mai mică putere care să te ajute în șantier; sau un trailer cu care să le transporți dintr-o locație în alta? Ei bine, ai șansa ca la noi să le gasești pe toate la un loc – alături de produse și servicii after sales. Am livrat atât din stoc – și încă unele modele le livrăm din stoc, la fel cum am onorat și comenzi puse în producție direct pe client. Suntem flexibili și ce aș mai adăuga e că produsele noastre beneficiază de soluții de finanțare ceea ce este un atuu important la achiziție, pentru clienții noștri.