Podul peste Dunăre de la Brăila, supranumit „Golden Gate de România”, a fost inaugurat în luna iulie a acestui an, după cum probabil bine vă amintiţi, şi reprezintă cea mai mare lucrare de infrastructură din 1990 încoace, construcţie la care a muncit o asociere de firme din Italia şi Japonia. A costat 500 de milioane de euro şi a fost gata cu doi ani întârziere. Ba mai mult, a fost inaugurat în prezenţa şefului statului, Klaus Iohannis, deşi şoselele de legătură nu erau finalizate.

„E o dovadă că statul român ştie să investească. Îl numesc un pod al speranţelor, al unirii românilor.”, spunea, printre altele, la momentul inaugurării, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, iar preşedintele Klaus Iohannis declara că podul inaugurat este „dovada cât se poate de puternică a faptului că şi în România, dacă există voinţă şi seriozitate, se pot duce la capăt proiecte majore de infrastructură”. Nicolae Ciucă, fost premier şi actual preşedinte al PNL, concluziona: „A ieşit un lucru trainic. Este un motiv de mândrie naţională!”

Ei bine, o lună mai târziu, apăreau deja şi primele probleme: pe abia inauguratul pod au apărut denivelări! De vină pentru acest lucru ar fi transportatorii care au încălcat atât limita de tonaj, cât şi restricţiile de circulaţie, declara Cristian Pistol, directorul CNAIR.

S-a ajuns la acele denivelări, în special pe sensul dinspre Tulcea spre Brăila, cauzate de nerespectarea restricţiilor. Asta e ca şi iarna când dă CNAIR anunţ ‘Nu mergeţi, că e drumul închis’ şi sunt nişte domni care merg şi după aia cer să vină să-i salveze statul român, că ştiţi că se întâmplă lucrurile astea, în fiecare iarnă”, a menţionat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, citat de Agerpres.

De asemenea, ministrul a cerut Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR) acţiuni şi sancţiuni urgente pentru depistarea transportatorilor care încalcă restricţiile. Drept urmare, am fost curioşi să vedem câte amenzi s-au dat până acum în zona podului de la Brăila de la inaugurarea sa. Până pe 24 august, situaţia arăta cam aşa:

„În urma acestor controale au fost dispuse un număr de 22 de sancţiuni în valoare de 217.000 de lei. În ceea ce priveşte depăşirea maselor maxime admise, inspectorii ISCTR au constatat că depăşirile de tonaj au fost, în medie, de 20%, toate aceste depăşiri fiind înregistrate de vehicule deţinute de operatori de transport români.”, susţine pentru infocamioane.ro Tudor Claudiu Nişulescu, inspector de stat şef ISCTR.

Cântărirea camioanelor în zona podului de la Brăila nu e o sarcină chiar uşoară, întrucât spaţiul respectiv trebuie să respecte anumite condiţii legale. Cum ar fi cel mult 1% pantă longitudinală şi maximum 4% pantă transversală. Altfel, măsurătorile ies din marja de eroare a cântarului şi nu au nicio valoare.

„În zona podului de la Brăila nu există un asemenea spaţiu, însă, prin ultimul comunicat CNAIR, am fost înştiinţaţi că se poate verifica masa maximă admisă a vehiculelor care efectuează transport de marfă pe banda de circulaţie destinată transportului agabaritic, respectiv în staţia de taxare de pe DN 25, la kilometrul 7+300, stânga-dreapta, pe acea suprafaţă fiind identificate condiţiile legale pentru control. Până acum, ISCTR a efectuat controale cu privire la respectarea legislaţiei în vigoare în punctele de control situate pe DN 2B, kilometrul 114 (Boldovineşti) şi DN 2S, kilometrul 7+300 m (Smârdan).”, a mai menţionat Tudor Claudiu Nişulescu.

Şi mai recent, în urma unor imagini postate pe reţelele de socializare, s-a constatat că unele şuruburi ale podului sunt puse doar de formă, fiind desfăcute fără prea mare efort. Şefii CNAIR acuză constructorii de neglijenţă şi spun că toate reparaţiile vor fi făcute de către aceştia, podul fiind în garanţie.