Despre basculante am tot scris în ultima vreme… Chiar mai mult decât de obicei. Sunt nişte maşini grozave şi le admir pentru capabilitatea de a transporta încărcături mari pe aproape orice tip de teren. De cele mai multe ori, pământ, pietriş sau agregate… Doar că, zilele trecute, am aflat că unele basculante duc o viaţă mai bună decât altele, nu toate sunt chinuite prin cariere şi şantiere. Unele îşi duc traiul cutreierând dealurile Transilvaniei, adunând… struguri! Este cazul uneia dintre primele unităţi Iveco T-WAY aduse în România în această vară, la scurt timp după lansarea acestui model pe piaţă. În loc să ducă o „viaţă banală”, acest T-WAY a ajuns să adune recolta pentru cel mai mare producător de vinuri din România, Grupul Jidvei. Am vrut să îl văd în acţiune în plină campanie de recoltare, aşa că am dat o fugă până acolo, petrecând o zi prin podgoriile târnăvene. Dar până acolo, să vorbim puţin despre camion…
Pe T-WAY, l-am întâlnit prima dată la evenimentul de lansare în România, în luna iulie, la TRQZ Lake, unde am putut să îl testez în voie. Acolo mi-am dat seama că T-WAY, urmaşul modelului Trakker, un camion legendar pe şantiere, nu mai seamănă cu acesta din multe puncte de vedere. Nici al finisajelor, nici în ceea ce priveşte ergonomia. Conectivitate în cazul lui Trakker? Nici vorbă! În schimb, T-WAY poate fi diagnosticat de la distanţă şi ştie când se apropie următoarea revizie şi ce anume va trebui înlocuit. Managerul de flotă va şti în orice moment al zilei dacă parametrii de funcţionare ai camionului sunt în limitele normalului, momentul în care maşina va trebui să ia o pauză pentru întreţinere şi la ce să se aştepte, atât din punct de vedere al costurilor, cât şi a duratei operaţiunii. Chiar dacă s-a schimbat mult în comparaţie cu Trakker, Iveco T-WAY nu se dezice de „strămoşul” său, ba chiar e mândru că îi duce mai departe „genele”. Trakker era un camion robust, un „cal de bătaie” pe şantiere. Producătorul italian spune că T-WAY este şi mai versatil, primind îmbunătăţiri şi la acest capitol: gardă la sol mai mare, unghi de degajare mai mare, sarcină mai mare pe axa frontală, suspensie optimizată pentru munca în regim off-road, frâne mai bune (cu discuri faţă/spate). Toate acestea în timp ce greutatea lui T-WAY este mai mică faţă de Trakker cu 500 de kilograme, ceea ce, implicit, înseamnă şi o capacitate de încărcare mai mare. Noul camion de la Iveco poate primi o transmisie manuală sau una automatizată cu 12 sau 16 rapoarte, ambele versiuni oferind un cuplu maxim de 2.200 Nm de la 870 rpm, şi un motor cu o putere de până la 510 CP.
Şi uite aşa ne întoarcem la începutul acestei poveşti, la Grupul Jidvei, mai exact, care a achiziţionat un T-WAY de 450 de cai putere. L-a adaptat rapid pentru specificul muncii şi l-a trimis repede pe dealuri, căci s-au copt strugurii.
„Avem în patrimoniu 2.500 de hectare de viţă de vie de toate soiurile, deci o suprafaţă foarte mare de acoperit. Fiind vorba despre o suprafaţă atât de mare şi, implicit, de o producţie foarte mare, de peste 10 tone de struguri la hectar, nu ne permitem niciun fel de întârziere. Totul este calculat astfel încât strugurii să ajungă în cramă în momentul optim. Culeşi prea devreme sau prea târziu, calitatea lor va afecta şi calitatea vinului pe care îl producem. Vorbim despre 20 de milioane de litri de vin pe an, aşa că, vă puteţi da seama, este nevoie de o muncă precisă. Din aceste motive, în proporţie de peste 80%, recoltarea strugurilor se face mecanizat. Avem peste 90 de tractoare şi 16 combine gata de muncă în orice clipă. În acest fel, din momentul în care combina a intrat la recoltare până când strugurii au ajuns la cramă, nu trece mai mult de o oră. Deci strugurii şi mustul care se formează în bena camionului prin presarea naturală a acestora nu se oxidează şi nu apucă să fermenteze, aşa că vinul nostru iese mai bun. Fermentarea, care începe la scurt timp după culegere, ar strica munca noastră de un an!”, a povestit Ioan Mărginean, Directorul Tehnic Jidvei.
Dar de ce Iveco T-WAY?
„Acest camion oferă ceea ce altele nu pot şi anume: un raport calitate-preţ imbatabil. Este un camion solid, care nu prea are nevoie de menajamente la muncă şi care ne ajută să ne îndeplinim misiunea, aceea de a le oferi oamenilor cele mai bune vinuri. Au mai contat câteva aspecte care, la o primă vedere, poate nu par atât de importante, dar, credeţi-mă, contează enorm: relaţia de încredere dezvoltată de-a lungul timpului cu dealerul Auto Schunn şi rapiditatea în efectuarea reviziilor şi a rezolvării eventualelor probleme. Aceste aspecte, la care poate puţină lume se gândeşte, pot face diferenţa între un an ratat şi unul de succes.”, a mărturisit Petru Tătar, Directorul de Mecanizare de la Jidvei.
Deci unde-i stă bine italianului? Se descurcă pe şantier, dar preferă… podgoria!